10 najväčších chýb absolventov na pohovoroch
Vyvarujte sa chýb, ktoré urobili na pohovoroch iní.
Čo personalisti (ne)majú na absolventoch radi?
Svoje poznatky na túto tému zhrnuli konzultanti Grafton Recruitment, ktorá svojim lokálnym i medzinárodným klientom, i uchádzačom o prácu, ponúka široké portfólio služieb v oblasti náboru, dočasného pridelenia a outsourcingu brigádnikov.
Podľa odporúčaní personalistov by si v prvom rade absolventi, prípadne ešte študenti, mali uvedomiť, že pohovor v agentúre je rovnako dôležitý, ako pohovor vo firme. Prísť nevhodne oblečený so žuvačkou v ústach nie je „cool“.
Navyše, absolvent má šancu vďaka spätnej väzbe svojho konzultanta spoznať svoje slabé stránky a spýtať sa na to, čo môže vylepšiť na svojej prezentácii. Personalisti sa najčastejšie stretávajú s tým, že absolventi prídu na pohovor nepripravení.
Mínusom je neznalosť prostredia
Mnohí čerství absolventi nevedia, na akú pozíciu, prípadne do akej spoločnosti sa hlásia, a aj keď si tieto informácie pamätajú, nevedia zdôvodniť prečo chcú pracovať na danej pozícii pre vybranú spoločnosť.
„Sebaprezentácia absolventov, respektíve komunikačné schopnosti, sú vo veľkej väčšine veľmi slabé a ak sa do toho primieša nervozita v podobe hrania sa s vlasmi, hodinkami, či poklepkávanie nohou, máme dokonalú ukážku toho, ako to nemá na pohovore vyzerať,“ uviedla Monika Suranová, Branch Manager Nitra, Grafton Recruitment.
Top 10 chýb, s ktorými sa personalisti najčastejšie stretávajú
- Nepripravenosť
- Slabé komunikačné schopnosti
- Slabé jazykové znalosti
- Zábudlivosť
- Neznalosť vlastného životopisu
- Klamstvo
- Nízka motivácia
- Klišé
- Nedostatočná sebareflexia
- Vysoké očakávania
Pozor aj na telefonát
Mnohí personalisti vedia odhadnúť človeka už na základe telefonického kontaktu, keď sa robí tzv. „telefonický prescreening“. Ak z uchádzača už počas hovoru nie je cítiť žiadnu energiu a komunikácia z jeho strany viazne, je to zväčša predzvesť toho, že ani pri osobnom kontakte to nebude lepšie.
Potrebné je ovládať aj svoj životopis
Kandidáti by nemali zabúdať, že i napriek tomu, že nemajú dlhoročné pracovné skúsenosti, musia svoj životopis ovládať a vedieť zdôvodniť, prečo začali študovať daný odbor, čomu sa venovali vo svojej bakalárskej či diplomovej práci a prečo si vybrali tú, ktorú tému.
Svoj životopis by mali bezproblémovo odprezentovať aj v cudzom jazyku a tak preukázať úroveň jazyka, ktorú uviedli. Absolventi na pohovoroch radi zabúdajú. Nepamätajú si, čo robili na letnej brigáde pred 2 rokmi alebo čo im dal pobyt v zahraničí.
Klišé a klamstvo
Záujemcovia navyše podľa personalistov s obľubou používajú vo svojich životopisoch klišé ako: „som flexibilný, rád sa učím nové veci, som komunikatívny…“.
Neuvedomujú si, že zamestnávatelia sa pri absolventských pohovoroch chytajú každého slovíčka v životopise a pri otázke: „Povedzte nám, kedy alebo kde ste naposledy prejavili svoju flexibilitu…?,“ nevedia odpovedať.
eBooky:
- Ako založiť živnosť. Praktické rady ako to zvládnuť sám
- Zamestnávanie na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
- Ako zriadiť prevádzkareň
„Čerešničkou celého pohovoru je, ak personalista, či konzultant zistí, že kandidát klame, alebo zahmlieva, lebo má strach priznať, že sa napríklad s tvorbou kontingenčných tabuliek v programe Excel naozaj nestretol. Priznať fakt, že niečo neviem, nie je hanba,“ uviedla Anna Ričányová, Branch Manager Košice, Grafton Recruitment.
Veľké oči aj slabá sebaprezentácia
Konzultanti či personalisti rôznych firiem sa stretávajú s dvoma extrémami. Na jednej strane sú absolventi, ktorí majú vysoké sebavedomie a „veľké oči“ tak pri platových očakávaniach, ako aj pri celkovej náplni práce, pretože „kamarát“ im povedal ako sa pohybujú platy u jeho zamestnávateľa a „kamarát tam“ robí. Nehovoriac o tom, že pre niektorých absolventov stále nie je jasné, že plat sa uvádza v hrubom, teda brutto.
Zdroj: Grafton Recruitment Slovakia
Na druhej strane sú takí, ktorí majú aj skúsenosti i znalosti, ale ich prezentačné zručnosti sú nedostatočné a nie každý personalista má čas a chuť odhaľovať všetky ich silné stránky. Oba extrémy sú ťažkým orieškom a záleží len od kandidáta, či vie prijať spätnú väzbu a poučiť sa z nej na ďalších pohovoroch.
Čo zamestnávatelia na čerstvých absolventoch oceňujú?
Nie je väčšia radosť personalistu či manažéra, ak s ním kandidát komunikuje, pýta sa k veci, počúva, zaujíma sa a je z neho cítiť energiu a chuť učiť sa a spoznávať chod firmy, procesy, atď.
Napriek tomu by kandidát nemal byť prehnane premotivovaný a príležitosť pracovať v danej firme vidí ako výzvu, ktorú rád príjme s patričným rešpektom.
Absolventi by si mali uvedomiť, že ak aj nemajú jasný cieľ alebo nevedia, kde presne začať, každá pracovná skúsenosť im môže napomôcť k nájdeniu tej správnej cesty.
Top 5 vlastností, ktoré zamestnávatelia u absolventov vítajú
- Snahu
- Sebareflexiu
- Motiváciu a entuziazmus
- Nadšenie a chuť vzdelávať sa a objavovať nové veci
- Normálnosť (táto vlastnosť sa nedá veľmi opísať, ale čoraz častejšie sa stretávame s požiadavkou klientov, aby bol kandidát úplne normálny, sám sebou, s triezvym pohľad na svet)
„Čoraz viac sa stretávame s tým, že zamestnávateľov zaujíma osobnosť uchádzača a to, či im „sadne“ do tímu, pričom tomuto kritériu sa prikladá vysoká dôležitosť,“ hovorí Radoslav Remák, konzultant Grafton Recruitment.
Čo hľadajú zamestnávatelia?
Vo všeobecnosti platí, že absolvent vysokej školy, ktorý ovláda plynule 2 svetové jazyky a má aspoň minimálne pracovné skúsenosti formou brigády, si prácu v Bratislave, či Košiciach skôr či neskôr nájde. Pozor však na osobnosť, aj keď je absolvent dobre jazykovo vybavený, nemusí to automaticky znamenať, že po ňom siahnu viacerí zamestnávatelia.
Keďže v regiónoch je viac výrobných spoločností, vyššie šance na úspech majú absolventi technických či ekonomických odborov, ktorí navyše ovládajú na komunikatívnej úrovni minimálne anglický jazyk, čo je často v dnešnej dobe ich konkurenčnou výhodou oproti skúsenejším kandidátom, ktorí nemajú jazykové znalosti.
„Firmy sa snažia aktívne pracovať so študentmi, pričom najčastejšou formou sú absolventské stáže či iné tréningové programy. Takýchto miest je však málo a ak sa absolvent chce usadiť mimo Bratislavy, musí tieto programy aktívnejšie a dlhodobejšie sledovať. Avšak ani v Bratislave nepadajú pečené holuby študentom priamo do úst. Napriek tomu, že príležitostí je oproti regiónom určite viac, aj konkurencia je väčšia,“ uviedla Ivana Kubašková, Marketing Manager Grafton Recruitment.
Autor: Grafton Recruitment, redakčne upravené