- Podnikam.sk
- Články
- Relax
- Len 30 sekúnd potrebujete na to, aby ste správne zaujali, toto stačí urobiť
Len 30 sekúnd potrebujete na to, aby ste správne zaujali, toto stačí urobiť
Ako niekoho zaujmete, ak máte len 30 sekúnd? Bez ohľadu na to, či ide o pracovný pohovor, stretnutie na nejakej party, alebo ste práve stretli Warrena Buffetta na ulici, rýchle presvedčovanie ostatných, aby si mysleli, že ste tá najzaujímavejšia osoba, akú kedy stretli, nie je ľahká úloha.
„Mnoho ľudí nevie prezentovať svoju prácu efektívne,“ tvrdí Paul McDonald, riaditeľ z personálnej firmy Robert Half. McDonald sa podelil o niekoľko krokov, ako počas tých pár sekúnd, ktoré máte, natrvalo zaujať.
1. Musíte vedieť, čo presne chcete dosiahnuť
Musíte si odpovedať na tri základné otázky: Kto ste? Čo robíte? Kam to chcete dotiahnuť alebo čo presne hľadáte? Potrebujete vedieť, čo chcete dosiahnuť a že sa tam nie vždy dostanete vlastným pričinením.
„Vezmite si svoj životopis a profil na LinkedIn a dôkladne si ho prejdite,“ hovorí McDonald. Ak ste práve nezamestnaní, sústreďte sa na to, kam sa chcete dostať a čo chcete robiť.
2. Zamerajte sa na hlavné body
Po preštudovaní si svojho životopisu a profilu napíšte štyri hlavné body, ktoré vysvetlia, prečo ste vy tá správna voľba. Rozoberte svoje pracovné skúsenosti, zručnosti, úspechy, ciele. Vylúčte všetky nepodstatné detaily, ktoré odvádzajú pozornosť od „hlavného posolstva“, toho, načo chcete upozorniť.
3. Hovorte príbeh
Ľudia milujú príbehy, tak im ich povedzte. Ostatní si vás vďaka tomu budú ľahšie pamätať. Z vlastnej skúsenosti predsa určite viete, že si veci ľahšie pamätáte vtedy, keď informácie zasadíte do kontextu, naskakujú vám asociácie spojené s predmetom. Inými slovami, ak chcete, aby si vás ľudia pamätali, povedzte im príbeh a uistite sa, že je to dobrý príbeh.
4. Eliminujte žargón
Potrebujete vysvetliť, čo robíte a kto ste, čo najviac ľuďom. Používanie terminológie je nevhodné už len z toho dôvodu, že pokiaľ sa rozprávate s niekým mimo svojho odboru, nemusí porozumieť.
Dobrou stratégiou je predstaviť si, ako vysvetľujete to, čo robíte, svojim rodičom a používať podobné slovné spojenia aj pri vysvetľovaní ostatným.
5. Uistite sa, že chcú konverzovať
Po rozprávaní príbehu si poslucháč musí sám uvedomiť, že toho chce počuť viac. Je váš príbeh natoľko presvedčivý, aby sa tak stalo? Ak nie, potrebujete zmeniť „ihrisko“ – rozohrať to niekde inde.
6. Odstopujte sa
Predtým, ako sa pustíte do hrania, mali by ste sa uistiť, že na vyrozprávanie historky vám bude stačiť tých 30 sekúnd. Ak sa vám to nedarí, vynechajte detaily a skúste to znova.
7. Nahrajte sa na video
Potrebujete vedieť, ako vyzeráte pri rozprávaní pred ostatnými. Zaujali ste? Je to uveriteľné?
Ľudia si pri počúvaní urobia vlastné závery, preto by ste si mali byť istí, že zanecháte dobrý dojem.
8. Priatelia a kolegovia sú na cvičenie najlepší
Je pravdou, že cvičenie robí majstra. Skôr ako sa so svojím príbehom vytasíte na neznámej pôde, cvičte si ho na priateľoch a kolegoch. Požiadajte ich o spätnú väzbu, opýtajte sa, čo treba urobiť, aby to bolo lepšie.