Ako určiť hodnotu firmy v roku 2024?
Kľúčovou otázkou pri predaji akejkoľvek spoločnosti alebo podnikania, je čo najpresnejšie ustanovenie jej hodnoty. V aktuálnom článku si priblížime jeden z možných postupov, v rámci ktorého v niekoľkých krokoch zhrnieme, ako možno získať aspoň orientačnú sumu pri predaji firmy alebo podnikania a aké informácie najčastejšie hľadajú záujemcovia o kúpu.
V praxi niekedy hovorí, že hodnota firmy alebo podnikania zodpovedá sume, ktorú je ochotný za ňu kupujúci zaplatiť. Ponúkaná suma však vždy nemusí zodpovedať skutočnej hodnote predávanej firmy alebo podnikania a je preto vhodné získať čo najreálnejšiu predstavu o cene, za ktorú možno konkrétny podnik ponúkať. Ustanovenie hodnoty predávaného podnikania je dôležité tak pre predajcu, ako aj pre kupujúceho.
Informácie o stave financií a majetku spoločnosti
Pri stanovovaní hodnoty spoločnosti je vhodné pripraviť pre záujemcov nasledovné finančné materiály (ak je predávaná firma alebo podnikanie staršie, je dobré pripraviť nasledovné doklady aspoň za 5 predchádzajúcich rokov):
- finančné výkazy vrátane výkazu o peňažnom toku, ročný obrat, zisk, výkaz strát, údaje o všetkých záväzkoch viaznucich na predávanej firme alebo podnikaní,
- informácie o fyzickom majetku spoločnosti, ako sú budovy, strojové vybavenie, iné vybavenie, skladové zásoby,
- podrobnosti o inom majetku, ako je profesionálne know-how, práva duševného vlastníctva (dizajn, ochranné známky a iné práva duševného vlastníctva).
Právne informácie
Pre každého nového majiteľa spoločnosti a podnikania sú rovnako dôležité aj informácie súvisiace s právnou stránkou firmy. Je preto vhodné nachystať všetky právne dokumenty, ktoré sa akokoľvek týkajú predávaného podniku. Môže ísť o nasledovné doklady:
- doklady o záväzkoch, ako sú lízingy, pôžičky, úvery, poistné doklady,
- registračné (zakladateľské) dokumenty a doklady o akýchkoľvek zmenách zapisovaných do príslušných registrov (napríklad zmena v predmetoch podnikania, prevod obchodného podielu, zmeny sídla, zmeny v osobách konateľov, prokuristov, spoločníkov, zmena názvu),
- akékoľvek iné právne dokumenty relevantné pre aktuálne podnikanie a aj také, ktoré reprezentujú minulý kroky v histórii spoločnosti a podnikateľskej činnosti.
Obchodný profil spoločnosti, jej procesy a plány
Každý záujemca o kúpu spoločnosti sa bude zaujímať aj obchodné a marketingové stratégie v predávanom podniku. Je preto dobré pripraviť aj nasledovné informácie, ktoré môžu byť uvedené v rámci jednotlivých plánov (podnikateľský, predajný, marketingový, komunikačný a ďalšie), alebo v rámci iného písomného dokumentu či špeciálne pripraveného materiálu pre tieto účely.
Kupujúcich budú zaujímať aj nasledovné informácie:
- informácie o tom, ako pôsobí spoločnosť na trhu, aké sú podmienky, s ktorými operuje, podrobnosti o zákazníkov, klientoch a užívateľoch, detaily o konkurencii a schopnosť firmy presadiť sa za takýchto podmienok,
- predajné informácie, ako sú reporty, prognózy a odhady v oblasti predaja,
- doklady a materiály k obchodnej histórii spoločnosti, vlastníci firmy, stratégie, ich hodnotenia, výsledky,
- materiály k riadeniu procesov vo vnútri a navonok spoločnosti, systémy riadenia, organizačná štruktúra a ostatné zamestnanecké podklady (v prípade, že má spoločnosť zamestnancovi),
- orientácia na zákazníka, stratégie v tejto oblasti,
- komunikačné a PR (Public Relations) stratégie,
- podnikateľský plán, marketingový plán, komunikačný plán, obchodné a strategické plány, akákoľvek iné firemné plány, stratégie, organizačné a smernice, obchodné politiky.
Výber hodnotiacej metódy
V praxi sú podnikateľom k dispozícii viaceré hodnotiace metódy a tak si môžu zvoliť takú, ktorá im najviac zhodnotí, prípadne môže voliť kombináciu viac viacerých princípov s ohľadom na konkrétny prípad, jeho potreby a špecifiká.
Pri stanovovaní hodnoty podniku si podnikateľ môže vybrať z nasledujúcich princípov:
- výnosový princíp,
- majetkový princíp,
- trhový princíp,
- kombinovaný princíp.
Pri stanovovaní hodnoty podniku sa využíva najmä výnosový princíp, pretože zohľadňuje aj budúceho výnosy firmy, teda počíta s potenciálom podniku do budúcna. Pri majetkovom princípe sa vyčísli hodnota podniku na základe jeho majetku a od tejto sumy sa odrátajú jeho záväzky. Pomocou trhového princípu sa vyčísli hodnota podobného podniku na trhu a kombinovaný princíp obsahuje majetkový a výnosový princíp.
Ziskovosť firmy sa však môže počítať u každého podnikania iným spôsobom. Podnikateľ sa môže zamerať na čistý zisk firmy, disponibilné finančné prostriedky (cashflow) alebo na EBIDTA (zisku ešte pred zdanením, úrokmi a odpismi). Pri stanovovaní ceny je dôležitým faktorom aj vstupná investícia a zohľadnenie ceny podniku bez týchto financií.
Niektorí investori kladú pri kúpe podniku veľký dôraz aj na konkrétne dôvody, prečo sa firma predáva alebo prečo sa snaží získať investora. Takýmto motívom môže byť predaj podniku alebo jeho časti v jeho najväčšom rozkvete a jeho rozširovanie, ako aj snaha o zachránenie upadajúceho podniku a mnohé ďalšie. V závislosti od týchto faktorov sa bude odvíjať aj výsledná cena. Ak bude investor nútený zachraňovať podnik a vložiť do neho ďalšie finančné prostriedky alebo iné zdroje, bude cena firmy iná, ako v prípade, keď kúpi firmu, ktorá je dobre rozbehnutým vlakom.
Hodnotenie podnikania pomáha ustanoviť jeho ekonomickú hodnotu, každý podnik má však pre svojho majiteľa aj inú hodnotu. Táto sa môže odvíjať od osobného prežitku a spojenia s daným podnikaním, jeho povesťou, tradíciou a ďalšími aspektmi, ktorú tiež môžu mať významný dopad na konečnú cenu (hodnotu firmu, podnikania, podniku). Nie je predpísané, akú metódu je nevyhnutnú pri hodnotení použiť, ani žiadny konkrétny postup pre daný typ podnikania.
Niektoré princípy sa viac hodia k určitým druhom podniku alebo firmám, je však vždy na dohode oboch strán, akú metódu a postup si napokon zvolia pre čo najpresnejšie ustanovenie hodnoty podniku. Väčšina investorov a kupujúcich však chce poznať kondíciu (nielen finančnú) ponúkaného podniku, preto sa považuje predloženie všetkých relevantných korporátnych dokumentov a údajov za súčasť transparentného prístupu.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.