Slováci v snahe znížiť výdavky na finančné produkty a služby hľadali výhodnejšie podmienky na svojich súčasných úveroch.
Slovensko patrí medzi typické sporiace národy, ktoré tradične uprednostňujú sporenie pred intenzívnejším požičiavaním si z bánk na účel okamžitej spotreby. Vyplynulo to z prieskumu GfK v strednej a východnej Európe. Dynamika rastu pôžičiek a úverových produktov je na Slovensku mierna. Najzaujímavejším trendom na Slovensku v roku 2013 bola podľa GfK optimalizácia a konsolidácia úverov.
Slováci v snahe znížiť výdavky na finančné produkty a služby hľadali výhodnejšie podmienky na svojich súčasných úveroch. Išlo najmä o prenesenie si hypotéky alebo úveru na bývanie po skončení fixácie do iného peňažného ústavu. Zvýšil sa aj počet konsolidácií úverov, keď viaceré úvery bankám ale aj lízingovým či splátkovým spoločnostiam ľudia vyplácali z jedného nového a zároveň výhodnejšieho úveru.
Výsledky poukázali podľa GfK na veľmi odlišné zvyklosti, pokiaľ ide o využívanie pôžičiek a sporiacich produktov v jednotlivých krajinách regiónu. V krajinách ako Česká republika, Slovensko, Nemecko a Rakúsko má minimálne polovica populácie sporiaci produkt a počet osôb so sporiacim produktom je značne vyšší ako počet ľudí, ktorí majú bankovú pôžičku. Na čele stojí Nemecko a Rakúsko s viac ako trojnásobným množstvom sporiacich produktov oproti pôžičkám. V Českej republike a na Slovensku sa hodnota blíži k dvojnásobku. Vo všetkých ostatných skúmaných krajinách dosahuje penetrácia sporiacich produktov 22 % alebo menej.
Srbsko, Ukrajina a Turecko dominujú rebríčku krajín, kde počet osôb čerpajúcich dlh výrazne prevyšuje počet ľudí so sporiacim produktom. Srbsko je tiež krajinou s najmenším počtom osôb, ktoré ukladajú peniaze do bánk. Podľa GfK iba 2,6 % respondentov uviedlo, že majú úspory v banke. „V porovnaní s ostatnými trhmi si môžeme u niektorých menej rozvinutých krajinách v regióne všimnúť, že v bankách sporí menej ľudí. Neznamená to však, že títo ľudia nemajú úspory. Iba ich neukladajú do bánk,“ skonštatoval výkonný manažér pre región strednej a východnej Európy zo spoločnosti GfK Rastislav Kočan.
Prieskum spoločnosť GfK uskutočnila v roku 2013. Konkrétne v krajinách ako Rakúsko, Nemecko, Slovensko, Česká republika, Slovinsko, Macedónsko, Chorvátsko, Rusko, Maďarsko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Rumunsko, Ukrajina, Poľsko, Turecko a Srbsko. Cieľom pravidelných prieskumov, ktoré GfK robí od roku 2000, je zistiť podrobné informácie o finančnom živote dospelej populácie.