Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Crowdfundingová platforma Invest in Slovakia expanduje do CEE regiónu

1_tomas barcik cover 1200x800 1.jpg
Foto: Investinslovakia.eu
7. marca 2023 Autor Informačný servis Tlačiť

Investičná platforma Invest in Slovakia, ktorá sprostredkúva investície do developerských a realitných projektov prostredníctvom tzv. crowdfundingu, dosiahla v minulom roku objem investícií 5 111 602 EUR a svojim investorom vyplatila 462 244 EUR. Crowdfunding nehnuteľností v súčasnosti pevne zakotvil v investičných portfóliách bežných investorov a jeho popularita rastie vďaka vysokému zhodnoteniu a nízkemu riziku. Na platforme Investinslovakia.eu môžu od začiatku februára investovať aj firmy. V tomto roku plánuje Invest in Slovakia expandovať do susedných krajín v rámci CEE regiónu. Na otázky, aké sú dôvody expanzie, čo to znamená pre realitný crowdfundingový trh a aký je postoj Slovákov k investovaniu, odpovedá Tomáš Barčík, COO spoločnosti, ktorý má okrem marketingu, obchodu a technológií na starosti práve medzinárodnú expanziu.

Vaše obchodné výsledky ukazujú, že sa vám darí. Napriek tomu sa však pravdepodobne nedá povedať, že by ste slovenský trh vyťažili. Čo vás viedlo k rozhodnutiu expandovať do ďalších krajín?

Naše rozhodnutie expandovať do susedných krajín má celkovo tri dôvody. Prvý tvorí taký obchodný základ. Podľa najnovších prognóz trh crowdfundingu nehnuteľností neuveriteľne rastie. Očakáva sa, že do roku 2030 bude mať celosvetovú hodnotu približne 250 miliárd dolárov, pričom dnes je to 15 až 20 miliárd. Existuje tu teda obrovský potenciál pre širokú škálu lokálnych a globálnych hráčov. Druhým dôvodom je snaha ponúknuť investície zahraničným investorom a priniesť k nim aj zahraničné investičné projekty. A tretím dôvodom je, že slovenský trh je jednoducho malý. Ak hovoríme o stovkách miliónov eur investovaných v najbližších rokoch, takýto malý trh nebude mať dostatočnú kapacitu na splnenie akýchkoľvek rozumných obchodných KPI. V prvej fáze chceme ísť do Českej republiky, Rakúska, Poľska a potom pravdepodobne na Balkán, kde je veľa nevyužitých príležitostí.

Hoci Slováci majú v súčasnosti v bankách niečo okolo 46 miliárd eur, neznamená to, že všetci hneď začnú investovať a hneď formou realitného crowdfundingu, aj keď bankári už teraz zaznamenávajú zvýšený pohyb prostriedkov niekde mimo bankových a sporiacich účtov. Slovenský trh sme ešte určite nevyťažili, ale je tu veľa hráčov v iných kategóriách, ako sú akcie a ETF, kryptomeny, štátne a korporátne dlhopisy atď. V kontexte diverzifikácie sme jedným z investičných produktov, nie jediným. Navyše relatívne novým, na ktorý si ľudia musia najprv zvyknúť a pochopiť ho.

2_trh realitneho crowdfundingu.png
Foto: Investinslovakia.eu

46 miliárd eur na slovenských účtoch je úctyhodné číslo. Ak hovoríme o peniazoch bežných ľudí uložených v bankách, majú títo ľudia v dnešnej dobe vôbec chuť a vôľu investovať?

Zatiaľ čo na Západe je investovanie už zaužívanou formou zhodnocovania majetku, v našom regióne sme niekde na začiatku. Slováci a Česi sa ešte len učia investovať. Svedčia o tom prieskumy finančnej a investičnej gramotnosti, kde sme považovaní za ultrakonzervatívnych a zároveň menej gramotných, pretože si nevieme spočítať, ako veľmi naše peniaze uložené na bežných a sporiacich účtoch strácajú na hodnote, najmä v čase vysokej inflácie. Našťastie si dnes najmä mladí ľudia rýchlo nachádzajú cestu k investovaniu. Predovšetkým preto, že sa stáva dostupnejším, automatizovaným a gamifikuje sa, a teda nám vyrastá silná generácia, ktorá bude tento investičný segment do budúcnosti ťahať.

Ak pravidelne sledujete vyjadrenia bankárov, často hovoria o príležitostiach v kríze. Takéto momenty nás učia prehodnocovať naše doterajšie správanie a hľadať nové prístupy. Ak hovoríme o peniazoch, môžeme sa v kríze naučiť, akú skutočnú hodnotu majú, ako túto hodnotu môžu veľmi rýchlo stratiť, ako môžeme lepšie hospodáriť s rodinným rozpočtom, čo sú to nevyhnutné a prebytočné statky a podobne. To je finančná gramotnosť. Ďalšou úrovňou myslenia sú potom metódy, ktoré nám umožnia vytvoriť si zaujímavú finančnú rezervu na stredné alebo aj dlhšie obdobie, napríklad na dôchodok, alebo nájsť alternatívu k sporeniu s oveľa vyšším potenciálom zhodnotenia. Tu je priestor napríklad pre crowdfunding nehnuteľností s pevným výnosom. Pri sporiacom účte vám banka môže zo dňa na deň znížiť úrokovú sadzbu a rozdiely v sadzbách sú pomerne veľké, čo odráža mieru rizika. Investícia do developerského projektu zaisteného nehnuteľnosťou je však neporovnateľne bezpečnejšia ako napríklad akcie alebo korporátny dlhopis. Stále je to však na osobných preferenciách, ktoré súvisia s investičnou stratégiou a investičným horizontom.

3_mockup aplikace desktop.png
Foto: Investinslovakia.eu

Domnievate sa, že slovenská firma má šancu uspieť na európskom a svetovom investičnom trhu?

To úplne bezpochyby. A výrazne nám v tom pomôže aj naše členstvo v Európskej únii. Tento rok nadobudne účinnosť nariadenie Európskeho parlamentu a Rady EU o európskych poskytovateľoch služieb hromadného financovania pre podnikanie. Inými slovami, v rámci Európskej únie budú môcť všetky platformy, ktoré spĺňajú kritériá a dodržiavajú všetky pravidlá tohto nariadenia, pôsobiť na všetkých európskych trhoch. Tie, ktoré sú mimo tohto nariadenia a nemajú licenciu, nebudú. Odpadne tak hlavná prekážka vstupu na ďalšie trhy, čím sa zvýši zdravá hospodárska súťaž. V súčasnosti zatiaľ národné banky čistia šedú zónu a zavádzajú regulačný rámec pre crowdfunding vo forme kontrol a odporúčaní. Padli už prvé pokuty, čo osobne vnímam ako preventívne opatrenie a určitý precedens. Pozorne sledujeme trendy a našich konkurentov, u ktorých monitorujeme slabé miesta a hľadáme nové prístupy. Do budúcnosti chceme robiť investičný crowdfunding trochu iným spôsobom.

Pri crowdfundingu nehnuteľností rozhoduje o samotnom úspechu schopnosť platforiem absorbovať čo najviac zmysluplných a financovateľných investičných projektov, tzv. kampaní, do ponuky, ktorá nasýti záujem investorov. Na európskom a svetovom developerskom trhu rastie nielen segment rezidenčného bývania, ale najmä komerčná výstavba, ktorá vykazuje najvyššie ročné tempo medziročného rastu za poslednú dekádu. Stačí sa teda chopiť príležitosti a byť pripravený z hľadiska procesov, technológií a legislatívy. My v Invest in Slovakia sme na túto príležitosť dlho čakali a chceme ju využiť naplno.

Tento článok vznikol v spolupráci s klientom Invest in Slovakia

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

CEECrowdfundingInvest in SlovakiaPR

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Správy

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X