- Podnikam.sk
- Články
- Marketing
- Online marketing
- Viete čo znamenajú najčastejšie využívané skratky v digitálnom marketingu?
Viete čo znamenajú najčastejšie využívané skratky v digitálnom marketingu?
Každý podnikateľ, najmä ten v online svete sa skôr, či neskôr stretne s mnohými novými marketingovými skratkami a pojmami. My sme pre vás vybrali niektoré najpoužívanejšie marketingové skratky. V článku nájdete odpovede na to čo tieto marketingové skratky znamenajú a prečo sú dôležité pre vaše podnikanie.
CPC
CPC (Cost Per Click) je cena za preklik, čiže náklad, ktorý platíte za preklik na váš web. CPC je teda suma, ktorú zaplatíte vždy, keď sa niekto prostredníctvom reklamy preklikne na vašu stránku. Maximálna hodnota CPC je teda najvyššia suma, ktorú ste ochotný za takýto preklik zaplatiť.
CTA
CTA (Call to Action) je výzva pre zákazníka, aby vykonal požadovanú akciu, napríklad klikol na odkaz, vyplnili formulár alebo zakúpili produkt. Výzva k akcii je väčšinou vo forme vizuálne zaujímavého tlačidla, či textu, ktorý zákazníka vyzýva, aby urobil to, čo chceme.
CTR
CTR (click-through rate) vyjadruje mieru prekliknutia. Vďaka miere prekliknutia viete merať dosiahnuté výsledky a účinnosť vašich kampaní. Vyjadruje percentuálnu mieru počtu používateľov, ktorí klikli na vašu reklamu, alebo odkaz po jej zobrazení. Čím je miera prekliknutia vyššia, tým je vaša reklama relevantnejšia.
CPM
CPM (cost per mille) vyjadruje cenu za tisíc zobrazení reklamy na jednej webovej stránke. Ak je napríklad CPM 3 eurá znamená to, že za zobrazenie vašej reklamy 1000 návštevníkom stránky zaplatíte vlastníkovi webstránky 3 eurá.
KPI
KPI (key performance indicators) vyjadruje kľúčový ukazovateľ výkonnosti. Ide o merateľnú hodnotu, ktorá ukazuje, ako efektívne plníte svoje ciele.
PPC
PPC (Pay-Per-Click) je marketingový model, v ktorom platíte za preklik na vašu reklamu. Platíte teda za kliknutie, ktorým sa užívateľ dostane prostredníctvom reklamy na vašu webstránku.
PNO
PNO vyjadruje podiel nákladov na obrate. Ide o metriku, ktorá vám pomáha vyhodnotiť efektivitu výkonnostných kampaní. Vyjadruje percentuálny podiel nákladov k obratu za dané obdobie.
ROI
ROI (Return On Investment) vyjadruje návratnosť investícií udávanú v percentách, ktorú môžete vypočítať na základe vzorca: ROI = Čistý zisk/Náklady x 100
ROI vyjadruje aký percentuálny zisk alebo stratu priniesla investícia vzhľadom k nákladom na túto investíciu.
ROAS
ROAS (Return of ad spend) vyjadruje návratnosť výdavkov na reklamu. ROAS vypočítate podľa vzorca: ROAS = Výnosy/Náklady x 100
SEO
SEO (Search Engine Optimization), alebo optimalizácia pre vyhľadávače je súbor postupov a techník, ktoré sa používajú na zvýšenie viditeľnosti relevantných webstránok vo vyhľadávačoch, ako je napríklad Google. Vďaka SEO optimalizácie je možné dosiahnuť vyššiu organickú návštevnosť webu.
STDC
STDC (See-Think-Do-Care) marketingový model, ktorý predstavuje nákupné fázy, ktorými zákazník prechádza, a pomáha značkám budovať marketingovú stratégiu.
UX
UX (User Experience) vyjadruje užívateľskú skúsenosť, alebo zjednodušene všetko, čo človek zažíva pri návšteve webu či mobilnej aplikácie. UX hovorí o tom, či sa používateľ dokáže orientovať na webe, objednať tovar, alebo vykonať akúkoľvek zamýšľanú akciu na webe, či v aplikácii a aké má pri tom pocity a skúsenosti.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.