Ako sa zmení vyhláška o ochranných známkach od 1. 7. 2025?
V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh vyhlášky Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky č. 567/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 506/2009 Z. z. o ochranných známkach v znení neskorších predpisov. Úprava nadväzuje na navrhovanú novelizáciu zákona č. 506/2009 Z. z. o ochranných známkach v znení neskorších predpisov (ďalej aj „zákon o ochranných známkach“), ktorej nadobudnutie účinnosti je plánované na 1. júla 2025.
Novelizácia zabezpečuje úpravu podrobností tých inštitútov, ktoré sú dotknuté navrhovanou novelou zákona o ochranných známkach tak, aby rámec právnej úpravy bol úplný. Súčasne sa navrhujú aj zmeny reflektujúce vývoj a pokrok v elektronizácii výkonu štátnej správy, a najmä trend prevažujúceho využívania podávania návrhov elektronickými prostriedkami zo strany účastníkov konania pred ÚPV SR.
Navrhuje sa účinnosť od 1. 7. 2025.
Podrobnosti o náležitostiach prihlášky ochrannej známky
Ak prihlasovateľ preukazuje podľa § 5 ods. 2 zákona nadobudnutie rozlišovacej spôsobilosti označenia k tovarom a službám, pre ktoré je prihlásené, spolu s dôkazmi predloží zoznam dôkazov s krátkym opisom ich obsahu; v dôkazoch prihlasovateľ vyznačí relevantné časti.
Základnou funkciou ochrannej známky je funkcia rozlišovacia. Ochranná známka je nástrojom, ktorý producenti tovarov a poskytovatelia služieb používajú na označenie tovarov a služieb s cieľom umožniť spotrebiteľom rozlišovať tovary alebo služby rovnakého druhu rôznych producentov alebo poskytovateľov.
Označenie, ktoré má byť zapísané ako ochranná známka, preto musí disponovať vnútornou rozlišovacou spôsobilosťou, teda spôsobilosťou odlíšiť tovary alebo služby jednej osoby od tovarov alebo služieb iných osôb. § 5 ods. 2 zákona o ochranných známkach však umožňuje prihlasovateľovi označenia, ktoré nedisponuje vnútornou rozlišovacou spôsobilosťou vo vzťahu k prihláseným tovarom a službám, v dôsledku čoho je daný absolútny dôvod na odmietnutie zápisu označenia do registra ochranných známok, preukázať nadobudnutie rozlišovacej spôsobilosti označenia k tovarom a službám, pre ktoré je označenie prihlásené, jeho používaním pred dňom podania prihlášky na území Slovenskej republiky.
Je typické, že prihlasovatelia za účelom preukázania nadobudnutia rozlišovacej spôsobilosti označenia k tovarom a službám predkladajú veľké množstvo rozsiahlych dokladov, resp. dôkazov, v prevažnej väčšine bez bližšieho určenia, ktoré časti dokladov sú relevantné, resp. na ktoré tvrdenie prihlasovateľa týkajúce sa nadobudnutia rozlišovacej spôsobilosti sa vzťahujú.
Cieľom navrhovaného ustanovenia je prispieť k hladkému priebehu administratívneho konania o prihláške ochrannej známky.
Podrobnosti o náležitostiach žiadosti o úpravu označenia
V § 2 ods. 1 písm. a), § 2 ods. 3 písm. a), § 2a písm. a), § 7 písm. a), § 8 písm. a), § 9 ods. 1 písm. a), § 10 ods. 1 písm. a), § 10 ods. 3 písm. a), § 11 ods. 1 písm. a), § 11a ods. 1 písm. a), § 12 ods. 1 písm. a), § 13 ods. 1 písm. a), § 14 písm. a) a § 14a písm. a) sa vypúšťajú slová „alebo číslo zápisu ochrannej známky“.
Cieľom navrhovanej úpravy je dosiahnutie jednoznačnej identifikácie spisu v elektronických službách (ktorých relevantným údajom je spisová značka prihlášky a nie číslo zápisu ochrannej známky), a teda zabezpečenie naťahovania údajov z registra ochranných známok do elektronických formulárov používaných žiadateľmi (automatické predvyplnenie údajov z registra ochranných známok do elektronických formulárov použitých žiadateľom).
Podrobnosti o náležitostiach pripomienok proti zápisu označenia do registra ochranných známok úradu
Dopĺňa sa ustanovenie, ktorého cieľom je zabezpečenie hladkého priebehu administratívneho konania pred ÚPV SR.
Náležitosťou pripomienok proti zápisu označenia do registra ochranných známok, námietok proti zápisu označenia do registra, návrhu na zrušenie ochrannej známky, návrhu na vyhlásenie ochrannej známky za neplatnú a rozkladu je aj zoznam dôkazov obsahujúci stručný opis ich obsahu. Tieto administratívne konania pred ÚPV SR sú (s výnimkou konania o podaných pripomienkach) konaniami kontradiktórnymi, ktorých účastníci majú protichodné záujmy.
V zmysle § 52 zákona o ochranných známkach sú účastníci konania povinní navrhnúť a predložiť dôkazy na preukázanie svojich tvrdení; pre vymenované administratívne konania je typické, že návrh na začatie konania je sprevádzaný veľkým množstvom rozsiahlych dokladov, resp. dôkazov, v prevažnej väčšine bez bližšieho určenia, na ktoré tvrdenie sa vzťahujú, resp. bez vyznačenia relevantných častí v predložených dokladoch. Navrhované doplnenie tak smeruje k zlepšeniu orientácie v predkladaných dokladoch zo strany pracovníkov úradu i protistrany a v konečnom dôsledku prispeje k zrýchleniu a zefektívneniu administratívneho konania.
Podrobnosti o údajoch zapisovaných do registra a zverejňovaných vo Vestníku Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky
Do registra sa zapisujú aj ďalšie rozhodné údaje. Pri zverejnení prihlášky podľa § 28 ods. 6 zákona sa vo vestníku uvedie meno, priezvisko a adresa trvalého pobytu alebo adresa miesta podnikania, ak nie je zhodná s adresou trvalého pobytu, alebo obchodné meno alebo názov a sídlo zástupcu majiteľa ochrannej známky.
Navrhované úpravy prispievajú ku komplexnosti údajov zapisovaných do registra ochranných známok, resp. zverejňovaných vo Vestníku ÚPV SR pri zverejňovaní údajov o prihláškach ochranných známok.
Uvádzanie plných kontaktných údajov v podobe adresy zástupcu prihlasovateľa je v prípade zverejnenia údajov o prihláške ochranných známok vo Vestníku ÚPV SR plne dôvodné; poskytuje užívateľom systému ochranných známok, najmä majiteľom starších práv, priamy kontakt na zástupcu prihlasovateľa.
Podrobnosti o náležitostiach osvedčenia, druhopisu osvedčenia, výpisu z registra a dokladu o vzniku práva prednosti
Z právnej úpravy sa vypúšťa vydávanie druhopisov; uvedené súvisí so zmenou vydávania osvedčení o zápise ochrannej známky do registra z pôvodne listinnej podoby na podobu elektronického úradného dokumentu (zmena § 33 ods. 2 zákona o ochranných známkach; ČPT 655), pri ktorom sa nerozlišuje prvopis a druhopis.
Vzhľadom na rozvoj databázy Webregistre verejne dostupnej na webovom sídle ÚPV SR, ktorá obsahuje údaje z registrov predmetov priemyselného vlastníctva vedených ÚPV SR a ktorá bola doplnená funkcionalitou tzv. časových rezov, ktoré umožňujú pozrieť si stav ochrannej známky ku konkrétnemu dátumu, sa upúšťa od vydávania dodatkov k osvedčeniu. Vydávanie dodatkov k osvedčeniu pri každej zmene vybraných údajov predstavuje pre ÚPV SR administratívnu záťaž a vzhľadom na funkcionalitu Webregistrov je možno vydávanie dodatkov považovať už za neefektívne a nezodpovedajúce súčasnému stavu. Vydávanie dodatkov k osvedčeniu pritom nemá oporu v zákone o ochranných známkach; právna úprava je daná výlučne v podzákonnej právnej úprave.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.













