Pre kvalitné zvládnutie sebaprezentácie je potrebný predovšetkým tréning a prax, ale aj spôsob myslenia a postojov k sebe, či okoliu.
Schopnosť odprezentovať sa kvalitne a presvedčivo je základom podporenia svojich príležitostí, či biznisu.
Sebaprezentácia musí zanechať kvalitnú stopu
Vedieť sa kvalitne odprezentovať sa učíme už od detstva. Začína to rôznymi besiedkami v škôlke, vystúpeniami, odpovedaním pri tabuli a do vyššej úrovne sa dostávame v pracovnom, spoločenskom kontakte. Keď si hľadáme prácu, či získavame zákazku ako podnikateľ, svoju úspešnosť zvyšujeme práve svojimi prezentačnými zručnosťami. Schopnosť odprezentovať sa kvalitne a presvedčivo je základom podporenia svojich príležitostí, či biznisu.
Často si myslíme, že kvalitná prezentácia je výsadou, rečníkov, moderátorov, lektorov, pedagógov a podobných profesií. Neuvedomujeme si, že každý deň sa niekomu predstavujeme, prezentujeme svoje myšlienky, posúvame informácie, telefonujeme, hovoríme o sebe a nie je jedno, akým spôsobom to robíme. Sú to stopy, ktoré po sebe u druhých zanechávame.
Pre kvalitné zvládnutie týchto zručností je potrebný predovšetkým tréning a prax, ale aj spôsob myslenia a postojov k sebe, či okoliu.
Čo je základom úspešnej prezentácie?
- Vždy sa čo najlepšie pripravte – je dôležité si premyslieť, čo chceme povedať, komu a aký máme na to priestor a čas. Ak máte dostatok informácií o tom, komu prezentujeme a máme premyslený aj obsah toho, čo chceme povedať, budeme sa cítiť v danej situácii viac komfortne a teda aj pôsobiť na druhých viac presvedčivo.
- Majte na pamäti svoj cieľ a myslite na to, kto bude váš poslucháč – to určuje, aký spôsob komunikácie a obsah informácií posunieme ďalej. Inak napr. odprezentujeme výrobok, službu predavačovi a inak manažérovi.
- Zaujímajte sa o svojich poslucháčov – úprimné prejavenie záujmu a myslenie na poslucháčov, aby prezentácia mala úžitok a význam aj pre nich, je základom úspechu. Jedna z najčastejších chýb prezentujúcich býva, že sa sústredia na to čo chcú ponúknuť, na svoj výrobok, na informácie, ktoré potrebujú odovzdať zákazníkovi. Väčšinou však dosiahnu stratu záujmu potenciálnych klientov, obchodných partnerov, študentov alebo aj podriadených na porade. Prečo by mojich klientom malo zaujímať, že ja potrebujem niečo predať? Nezabúdajte sa ich preto pýtať a overovať si, čo ich zaujíma, alebo čo potrebujú vedieť.
- Priveďte svojich poslucháčov k premýšľaniu – ak ste už poslucháčov zaujali, ďalším krokom je priviesť ich k premýšľaniu, čím získate ich pozornosť a uznanie. Nápomocné sú rečnícke otázky, či otázky, ktoré by si vnútorne kladú samotní poslucháči. Pomôže vám to zvládnuť aj prípadné námietky.
- Buďte sami sebou – najťažšie poslucháči odpúšťajú, ak sa pasujete do role, ktorá vám je cudzia, hráte sa na niečo, čo nie ste. To, čo sa pokúšate odprezentovať, vám jednoducho neuveria. Preto je dôležité poznať svoje silné stránky a postaviť svoju prezentáciu práve na nich. Často to robíme práve naopak, sústreďujeme sa na svoje nedostatky. Výsledkom je buď tréma, ktorá limituje rečníka, alebo tendencia hrať sa na supermana a maskovať svoje nedostatky.
- Nebojte sa prejaviť záujem a emócie – býva to veľkým pomocníkom pri zvládaní trémy a počiatočného napätia, „prelamovania ľadov“. Ak svoje obavy, emócie, či trému pomenujete (odhalíte) pred druhými, získate si ich sympatie a zároveň zmiernite svoju trému. Vhodné je použiť 2-3 vety. Nemá to byť dlhý monológ.
- Neustále pozorujte svojich poslucháčov a znovu získavajte ich pozornosť – pozornosť ľudí má kolísavý charakter. Najvyššia je na začiatku a na konci. Keďže však potrebujete svojich poslucháčov zaujať po celý čas, je potrebné s nimi neustále pracovať. Vhodné sú rôzne audiovizuálne pomôcky, pohyb, otázky, zmena činností, práca s hlasom (dynamika) a pod.
- Ponúknite zážitok – keďže po 1. dni si pamätáme 50% a na ďalší deň z tých 50% len polovicu, je dôležité posilňovať všetky kanály a zdroje, ktorými poslucháči prijímajú informácie. Ľavá hemisféra mozgu je nastavená viac na prijímanie informácií a ich analýzu. Pravá zas spracúva emócie a využíva intuíciu. Preto ak spojíme informácie s príbehmi, zážitkami, či humorom, zvýšime účinnosť zapamätania si informácií aj na dlhšie obdobie.
- Buďte otvorení otázkam, reagujte na ne prívetivo, poďakujte a udržiavajte pozitívnu klímu – je dôležité vedieť udržať pozitívnu klímu aj pri otázkach, ktoré môžu byť prezentujúcemu nepríjemne alebo ho dostať do rozpakov. Nezabudnite diskutujúceho oceniť za jeho aktivitu. Uvedomte si, že ak sa pýta tak sa vám ho podarilo zaujať alebo možno potrebuje získať vašu pozornosť. Na otázky, na ktoré neviete odpovedať, sa nebojte priznať, že momentálne neviete odpovedať, ale môžete ich dodatočne zaslať diskutujúcemu.
- Oblečenie – vždy starostlivo zvážte, pre koho idete prezentovať, v akom prostredí a pri akej príležitosti. Pokiaľ je to možné, overte si aká je firemná kultúra spoločnosti, kam idete prezentovať, ako sa zvyknú zamestnanci obliekať, alebo na čo kladú dôraz. Vyhovuje im formálnejší, či menej formálny štýl? Prezentujúci by mal reagovať na očakávania ľudí. Nezabudnite pracovať aj s farbou oblečenia na podčiarknutie posolstva toho čo prednášate. Napríklad jemné pastelové farby otvárajú komunikáciu, červenou podporíte dynamiku alebo v hnedej budete pôsobiť spoľahlivo a dôveryhodne.