Čo vplýva na nákupné správanie spotrebiteľa?
Určite ste už počuli vetu typu: „Dnes je vonku škaredo, príde málo zákazníkov.“ Znie to síce ako vtip, no aj tento faktor môže vplývať na predajnosť.
Marketing je potrebné prispôsobiť kľúčovým faktorom
Ako uvádza Philip Kotler v knihe Marketing, faktory nákupného správania sa dajú rozdeliť do nasledovných skupín:
- Kultúrne faktory
- Spoločenské faktory
- Osobné faktory
- Psychologické faktory
Kultúrne faktory
Marketingový pracovník by sa mal snažiť porozumieť úlohe, ktorú zohráva kultúra, subkultúra a spoločenská trieda. Podľa Kotlera je kultúra súbor základných hodnôt, vnímania spoločnosti, prianí a správania, ktoré jedinec preberá od rodiny a ďalších spoločenských inštitúcií.
V rámci kultúry sa ľudia odlišujú národnosťou, náboženstvom, rasou, geografickou oblasťou, v ktorej žijú a mnohými inými znakmi. Preto pri marketingovom plánovaní nezabudnite na to, kto je vašim konečným zákazníkom, a čo by ho mohlo pri rozhodovaní o nákupe pozitívne ovplyvniť.
Príklad:
Firma ABC, s.r.o. sa zaoberá sprostredkovaním zamestnania do Rakúska. Marketingový pracovník by mal brať do úvahy fakt, že Rakúšania kladú dôraz na dlhoročnú tradíciu, dobré meno a pozitívne referencie. Firma by preto mala zamerať svoju marketingovú podporu týmto smerom. Podarí sa jej takto skôr presadiť na rakúskom trhu a získať si aj viacero rakúskych zákazníkov.
Spoločenské faktory
Úlohou marketingu je aj zistiť referenčné skupiny cieľových trhov. Tie stavajú jednotlivca pred nové modely správania a životné štýly, pôsobia na jeho postoje a vnímanie seba samého a nútia ho prispôsobovať sa. Dôležité je pri svojich produktoch poznať aj tzv. opinion leadrov a zamerať na nich svoj marketingový program a reklamu.
Napríklad rodina ma silný vplyv a je najdôležitejšou organizačnou jednotkou v spoločnosti. Pamätajme na to aj pri propagácii vašich produktov.
Rola muža, ženy a detí a jej vplyv na nákup výrobkov a služieb je v súčasnosti predmetom mnohých marketingových výskumov. Ľudia si často vyberajú produkty, ktorými v spoločnosti dajú najavo svoj status.
Príklad:
Manažérka bude prispôsobovať kúpu svojho oblečenia skôr k svojmu pracovnému zaradeniu ako roli dcéry alebo matky. Firma s firemným oblečením by mala teda apelovať na túto rolu a prilákať tým túto cieľovú skupinu zákazníkov.
Osobné faktory
Na rozhodovanie kupujúceho pôsobia aj osobnostné charakteristiky ako vek, fáza života, zamestnanie, ekonomická situácia, životný štýl, osobnosť a spôsob vnímania seba samého. V prvom rade nás ovplyvňuje spôsob života, ktorý je vyjadrovaný aktivitami, záujmami a názormi.
Príklad:
Mnoho firiem dnes stavia v rámci marketingovej kampane na prvé miesto zdravý životný štýl, ktorý sa postupne stáva novým trendom, a to nielen v západných krajinách.
Psychologické faktory ovplyvňujúce nákupné správanie spotrebiteľa
Na spotrebiteľské správanie majú vplyv 4 hlavné psychologické faktory: motivácia, vnímanie, učenie, presvedčenie a postoje. Kotler popisuje tieto faktory nasledovne:
- Motivácia – je natoľko silnou potrebou, že sa ju jednotlivci snažia uspokojiť. Či už podľa Freuda alebo Maslowa, vždy ide o určitú hierarchiu potrieb, ktoré sa snažíme uspokojiť kúpou tovarov alebo služieb (potreby fyziologické, potreby učenia sa, sebarealizácie a iné).
- Vnímanie – proces, ktorým ľudia vyberajú, triedia a interpretujú informácie tak, aby si vytvorili zmysluplný obraz sveta. Rovnaké podnety môžu byť vnímané rôzne, preto je veľmi dôležité to zohľadniť pri propagácii našich produktov a služieb.
- Učenie – zmeny v správaní jednotlivca na základe získaných skúseností. Podľa odborníkov je ľudské správanie z väčšej časti výsledkom učenia a učenie je výsledkom vzájomného pôsobenia prianí, podnetov, impulzov, reakcií a odmien.
- Presvedčenie – získaná mienka o určitej skutočnosti alebo veci. Imidž produktu a značky výrazne pôsobí na nákupné správanie, preto sa mnoho firiem snaží, aby ich imidž bol pozitívny. Aj negatívny dopad presvedčenia sa dá marketingovou kampaňou zmeniť.
- Postoj – vyjadruje konzistentné pozitívne alebo negatívne hodnotenie a názory na určitú skutočnosť. Na ich základe vznikajú sympatie alebo averzie. Je ťažké ich ovplyvňovať, preto je lepšie prispôsobovať výrobky existujúcim postojom.
Príklad:
Slovenská potravinárska firma môže svoje marketingové aktivity nasmerovať tak, aby kládla dôraz na uspokojenie základných potrieb človeka a, zároveň, aby využila kladný postoj spotrebiteľov k domácim výrobkom.
Určite by ste našli ešte mnoho iných faktorov, ktoré ovplyvňujú nákupné správanie spotrebiteľov, ako napríklad prírodné faktory:
- počasie – dostatok snehu, teplé letá, veľké vlny a pod.,
- klíma – podnebie,
- čistota ovzdušia, vody či pôdy atď…
V každom prípade, by ste nemali zabúdať na to, že spotrebiteľ je pri rozhodovaní o kúpe ovplyvňovaný viacerými faktormi. Určité faktory sa dajú ovplyvniť, iné zas nie. Je dobré poznať ich a svoj marketing cielene nasmerovať podľa toho, kto je vaším konečným zákazníkom.
Použitý zdroj: Kotler, Armstrog: Marketing