Firmy Transpetrol a Slovnaft stále nenašli spoločnú reč v otázke pripravovaného projektu výstavby ropovodu z Bratislavy do Rakúska.
Kým bratislavská rafinéria si myslí, že nejde o strategický projekt pre Slovensko, prepravca ropy si myslí úplný opak. „Nejde o strategický projekt, pretože iba minimálne navyšuje prepravu ropy cez Slovensko,“ odpovedal na otázku agentúry SITA predseda predstavenstva Slovnaftu Oszkár Világi. „Nie úplne súhlasím. Samotná Európska komisia zaradila projekt medzi strategický,“ oponoval predseda predstavenstva Transpetrolu Ivan Krivosudský.
Slovnaftu chýbajú ekonomické prepočty
Šéfovi Slovnaftu sa nepozdáva ani ekonomická výhodnosť celého projektu ropovodného prepojenia Bratislavy s rakúskym Schwechatom. Világi tvrdí, že žiadne ekonomické prepočty ani neexistujú.
„Je to projekt, ktorý nemá ekonomické prepočty. Chceme ich vidieť ako jeden z najväčších klientov Transpetrolu. Kým nevidíme čísla, malo by sa na tento projekt míňať čo najmenej,“ konštatoval Világi, pričom zdôraznil, že rakúska strana by mala na tomto projekte v prípade jeho realizácie finančne participovať viac ako slovenská.
Ani s týmto tvrdením nesúhlasil šéf Transpetrolu. “Ak by tam nemala byť garantovaná výnosnosť, ktorá je potvrdená viacerými dokumentmi, nemalo by pre nás význam stavať ropovod pre nejaký iný účel. Snažíme sa postupovať racionálne. Musí byť projekt návratný,“ zdôraznil Krivosudský.
Trasa ropovodu je stále nejasná
Ako potvrdil Krivosudský, na projekte sa stále pracuje. Do konca tohto roka sa majú pripraviť potrebné dokumenty, ktoré zabezpečia realizáciu projektu. Známa by mala byť aj trasa, kadiaľ nový ropovod povedie. Práve možné trasy ropovodného prepojenia vyvolávajú v súčasnosti veľkú diskusiu, tak na strane ochranárov, ako aj na strane laickej verejnosti.
Ropovod Bratislava-Schwechat Pipeline má prepájať ropovodný systém Družba s rafinériou Schwechat pri Viedni. Realizáciu projektu majú na starosti slovenský prepravca ropy, spoločnosť Transpetrol a rakúska firma OMV. Ropovod by mal stáť 75 až 140 mil. eur. Na financovaní projektu sa majú podieľať obe spomínané spoločnosti.
Obchod Slovnaftu aj Transpetrolu inak funguje
Aj napriek rozdielnym názorom v spomínanom projekte našli obe spoločnosti spoločnú reč v iných otázkach. Ostatný piatok napríklad firmy podpísali dvojročnú zmluvu o dodávkach ropy. Transpetrol na základe kontraktu za 50 mil. eur dodá bratislavskej rafinérii 12 mil. ton ropy. Zmluva obsahuje aj opčné právo umožňujúce jej predĺženie na roky 2015 a 2016.
Firmy už spolupracujú na ropovode Adria
Transpetrol a Slovnaft spolupracujú taktiež na rekonštrukcii a modernizácii úseku ropovodu Adria medzi Slovenskom a Maďarskom. Celkové náklady na modernizáciu prepojenia slovenskej a maďarskej ropovodnej sústavy dosiahnu zhruba 65 mil. eur, z toho 60 mil. eur bude potrebných preinvestovať na maďarskej strane.
Trasa ropovodu meria zhruba 130 kilometrov, z čoho zhruba 120 kilometrov prechádza územím Maďarska a približne 10 kilometrov na území Slovenska. Kapacita ropovodu bude po modernizácii zvýšená na 6 mil. ton ročne. Súčasne trasa ropovodu pomocou využitia špeciálneho prípravku, ktorý uľahčuje tok ropy, umožní prepraviť dodatočných 1,2 až 1,5 mil. ton pre potreby rafinérií v Česku.