Zástupcovia stavebných firiem vyslovili tajným hlasovaním nespokojnosť s aktivitami vlády na podporu rastu domáceho stavebníctva.
Krízu v stavebníctve môžu podla ministra dopravy Jána Počiatka zachrániť eurofondy.
Firmy bez skúseností cez obstarávanie neprejdú
Stavbári sú nespokojní aj s tým, že zákazky v sektore získavajú rôzni podnikavci bez skúseností a vlastných stavebných kapacít. „Jediné, čo môžeme urobiť, je odbúrať to v rámci obstarávania,“ uviedol minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD)na tsretnutí lídrov slovenského stavebníctva s tým, že sa sprísnia podmienky pre účasť vo verejných súťažiach. Kritizoval bývalú vládu, že cez novelu zákona o verejnom obstarávaní uvoľnila cestu do tendrov aj firmám, ktoré nemajú zázemie alebo personál a vedia využívať referencie iných firiem. Vzniknúť majú tzv. čierne listiny pre nespoľahlivé firmy, ktoré v minulosti pochybili. Plán vlády, sa má pritom týkať verejného obstarávania nielen v stavebníctve.
Stavbári sa spoliehajú na vládu
Samotní stavbári pritom očakávajú od vlády, ako aj rezortu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pomoc v podobe väčšieho objemu verejných zákaziek na zmiernenie krízy v odvetví. Opakovane žiadajú vypracovanie nového stavebného zákona a zlepšenie podmienok verejného obstarávania. Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč považuje za hlavnú príčinu pokračujúceho prepadu výkonov nedostatok zákaziek na využitie súčasnej kapacity stavebných firiem. Situácia sa podľa odhadov nezlepší ani o rok, keď stavbári predpokladajú ďalší pokles stavebnej produkcie priemerne o 6 %.
Záchranu majú zariadiť eurofondy
Podľa ministra dopravy Jána Počiatka kríza v stavebníctve je spôsobená najmä poklesom dopytu v privátnom sektore, ktorý však vláda nedokáže nahradiť. Považuje za alibistické domnievať sa, že štát bude mať toľko peňazí, aby mohol zachrániť celý stavebný sektor. „Štát má určité možnosti, ktoré sú definované sumou európskych peňazí, ktoré máme k dispozícii. Našou absolútnou prioritou je vyčerpať ich do posledného eura. To je maximum, čo vieme urobiť, čo sa týka priamych finančných prostriedkov,“ povedal minister. Pripustil aj využívanie projektov verejno-súkromného partnerstva, ale za problém označil zdedenú pripravenosť výstavby diaľnic po bývalej vláde.
Zástupcovia stavebných firiem na stretnutí vyslovili tajným hlasovaním nespokojnosť s aktivitami vlády na podporu rastu domáceho stavebníctva. Najhoršiu známku v stupnici od jednotky po päťku dalo kabinetu Roberta Fica v tejto oblasti 66 % hlasujúcich a najlepšiu nikto. „Je úplne jasné, aký výsledok musel byť,“ zareagoval Počiatek. Problémy podľa neho má nielen stavebníctvo, ale aj iné sektory.
Predseda KDH a exminister dopravy Ján Figeľ povedal, že stavebníctvo prežíva ťažké roky, ktoré súvisia aj s recesiou v Európskej únii, ale aj so samotným sektorom. „Je potrebná nová legislatíva, viac investícií aj verejných, štátnych aj súkromných. Štát by mal urobiť viac hlavne z hľadiska intenzity, efektívnosti a rýchlosti využitia európskej pomoci,“ uviedol. Eurofondy by podľa neho mohli stavebníctvu vrátiť dynamiku a pomôcť riešiť súčasnú situáciu. „Využitie eurofondov na Slovensku je pomalé a veľmi často sprevádzané skôr škandálmi alebo otáznikmi o efektívnosti, resp. účelnosti využitia jednotlivých programov,“ dodal Figeľ.