V dnešnej dobe, kedy má takmer každý majiteľ počítača nainštalovaný nejaký grafický editor, sa tvorba log posúva viac smerom k amatérskej práci a je ťažko nájsť kvalitu. Aj v tejto oblasti je však potrebné hľadať kvalitu a dávať si pozor na viacero detailov.
V angličtine a vo väčšine iných jazykoch preklad slova „logo” znamená „obrazový symbol”. Základom loga je jeho jedinečnosť. Každé logo by malo reprezentovať len jednu spoločnosť, zámer alebo nápad. Umenie tvorby loga sa skrýva v nápade.
Logo ako oblek
Keď sa ráno obliekate do práce, alebo sa chystáte na nejakú oslavu, kde sa od Vás vyžaduje aby ste vyzerali dobre, samozrejme sa oblečiete primerane situácií. Nenapadne vás obliecť sa ako na camping. V prvom rade rozmýšľate nad tým, že to nie je spoločensky vhodné alebo eticky slušné. Čo by si o Vás pomysleli ostatní ľudia alebo kolegovia v práci, ak by ste do práce alebo na svadbu prišli v pyžame? Nehodí sa to a preto Vám musí záležať na vašom výzore. Vaša vizitka (značka) je dôležitá aby si o Vás ostatní spravili pozitívny názor.
To isté sa deje pri tvorbe loga. Veľmi veľa ľudí nerozumie tomu, ako môže niekto zaplatiť za jednoduchý dizajn spojený s názvom firmy stovky eur. Veľa dizajnérov pozná pocit, kedy sa klient pýta prečo je logo také drahé, keď ide o tak jednoduchý dizajn. Logo sa tvorí hodiny, dni ale aj mesiace. Nájsť ten správny nápad chce často viac, ako si sám klient myslí. Do úvahy je potrebné brať nie len činnosť spoločnosti ale aj jej kultúru, históriu, lokalitu, konkurenciu, dojem iných atď… Ak je logo vytvorené na mieru a tvorí ho profesionál, logo obsahuje viac ako samotný dizajn. Obsahuje celkový štýl spoločnosti.
Ako spoznať dobrého dizajnéra?
Tak ako spoznáte iného človeka ktorý niečo tvorí. Podľa práce ktorú už realizoval. Dizajnérov log na Slovensku aj Česku je veľa. Nájsť dizajnéra môžete po známosti, na odporúčanie či formou reklamy. Porovnať viac dizajnérov je možné napríklad na špecializovaných portáloch. Jedným z nich je www.logoweb.sk, kde nájdete viac ako 170 dizajnérov, ktorí tvoria logá. Ich portfólio prác si je možné prezrieť v ich profile.
Na tomto webe pritom môžete zadávať pracovné ponuky či vytvoriť súťaž pre dizajnérov, ktorí Vám spravia hotové logá na mieru s pomedzi ktorých si vyberiete. Nepoužité návrhy sú na predaj za zlomok skutočnej ceny. Takýmto spôsobom môžete ušetriť čas aj peniaze. Ak sa nespoliehate na svoje grafické cítenie, môžete dať na rady iných profesionálov, ktorí loga okomentovali.
Ako zistiť či je logo pre Vás vhodné?
V prvom rade by malo dostatočne vyjadrovať to čo robíte, čím sa zaoberáte a aký dojem chcete v zákazníkoch zanechať. Jednou z veľmi dôležitých kritérií je farebnosť. Existuje psychológia farieb, podľa ktorej je možné prispôsobiť samotný výtvor. A čo reprezentujú najpoužívanejšie farby?
Biela: čistota, luxus, jednoduchosť
Žltá: radosť, jasnosť, mladosť, hravosť, zvedavosť, slnko
Ružová: zábava, ženskosť, uvoľnenie, jemnosť
Oranžová: teplá farba, pohodlie, chuť, aktivita, kreativita
Červená: nebezpečenstvo, intimita, vzrušenie, teplo, vášeň, energia, vitalita, rýchlosť, láska
Zelená: peniaze, trpezlivosť, príroda, šťastie, bezpečnosť, rovnováha, osvieženie, utíšenie
Modrá: istota, inteligencia, ochrana, business, vodcovská farba, múdrosť, rozvoj, voda, obloha, sloboda
Hnedá: dôveryhodnosť, bohatstvo, zem
Šedá: ochrana, prestíž
Čierna: sila, osobnosť, smútok, elegancia, bohatstvo, citlivosť
Čo všetko potrebujem ak chcem logo používať v rôznych veľkostiach?
Pri tvorení loga je jednou zo základných vecí na ktorú sa dáva dôraz jeho využitie. Logo má vyzerať jednoducho pretože je často krát nevyhnutné použitie na letákoch, baneroch, billboardoch, plagátoch, webových stránkach, vizitkách, hlavičkových papieroch, pečiatkach, ceruzkách, 3D reklame atď. Logo musí byť k dispozícií vo vektorových formátoch. Pri rôznych veľkostiach loga sa nezmení jeho kvalita.
Vektorové formáty:
.eps, .ps – PostScript
.pdf – Portable Document Format
.ai – Adobe Illustrator Artwork
.cdr – Corel Draw
.svg – Scalable Vector Graphics
.zmf – Zoner Callisto
V prípade, že máte logo len v rastrovom formáte, jeho využitie sa podstatne znižuje.
Základné grafické rastrové formáty:
JPEG (Joint Photographic Experts Group) je štandardná metóda stratovej kompresie používaná pre ukladanie počítačových obrázkov vo fotorealistickej kvalite.
TIFF (Tagged Image File Format) tvorí neoficiálny štandard ukladania obrázkov určených pre tlač. TIFF umožňuje ako jeden z mála grafických formátov viac stránkové súbory a preto sa často používa napríklad pre ukladanie prijatých faxov pomocou počítača a ISDN karty, či fax modemovej karty.
RAW nijako neupravené údaje z obrázku digitálneho fotoaparátu. Formát súboru RAW nie je nikým definovaný a tak sa súbory rôznych fotoaparátov môžu značne líšiť.
PNG (Portable Network Graphics) je grafický formát určený pre bezstratovú kompresiu rastrovej grafiky. Bol vyvinutý ako zdokonalenie a náhrada formátu GIF.
GIF (Graphic Interchange Format) je grafický formát určený pre rastrovú grafiku. GIF používa bezstratovú kompresiu LZW84 a umožňuje tak jednoduché animácie, ale má jedno veľké obmedzenie – maximálny počet súčasne použitých farieb farebnej palety je 256 (8 bitov) v jednom rámci.
BMP výhodou tohto formátu je jeho extrémna jednoduchosť a dobrá dokumentovateľnosť.
WDP je obrázkový kompresný algoritmus a súborový formát určený pre fotografie, vyvíjaný spoločnosťou Microsoft. Podporuje stratovú a bezstratovú kompresiu. V novembri 2006 bol premenovaný na HD Photo.
Je dôležité nechať si spraviť logo u profesionála?
Tak ,ako starostlivosť napríklad o auto nechávate na profesionálov, rovnako by to malo byť aj s tvorbou loga. Je pritom dôležité poskytnúť jeho tvorcovi dostatok informácií. Keďže logo reprezentuje Vašu firemnú kultúru, je potrebné jeho tvorbe venovať dostatok času. Existuje päť pravidiel, pri ktorých dodržaní je vysoká pravdepodobnosť, že bude vyzerať profesionálne a použiteľne.
Logo by malo byť:
- jednoduché
- zapamätateľné
- vhodné
- jedinečné
- nadčasové
Jednoduchosť:
Zapamätateľnosť:
Vhodnosť:
Jedinečnosť:
Nadčasovosť:
Ceny loga
Presné ceny sa nedajú definovať. Každý dizajnér hodnotí svoju prácu inak. Cena sa odvíja od mnoho okolností. Záleží od času strávenom na logu, poskytnutých alebo hľadaných informácií o spoločnosti, zisťovaní stavu konkurencie, vytvorení logomanuálu (presný opis loga, použité farby, písmo, využitie atď.), zložitosti loga a mnoho iného. Každý dizajnér berie do úvahy iné aspekty. Cena loga môže byť 70 € ale aj 7000 €.
Autor: Daniel Hutňan, prevádzkovateľ portálu www.logoweb.sk