Vianočný večierok je súčasťou firemnej kultúry
Možno jeden z najkrajších spôsobov ako sa môže vedenie firmy poďakovať svojim zamestnancom za celoročné úsilie, je usporiadať vianočný večierok.
Či už ide o malú alebo väčšiu firmu, vianočné večierky sa stali doslova súčasťou firemnej kultúry.
Tradícia a zmysel večierkov
Tradícia tohto podujatia je oveľa staršia, než by ste si mysleli. Dokonca u nás sa objavujú podobné oslavy už za čias socializmu. Ľudia mali už vtedy prirodzenú potrebu sa stretnúť a zhodnotiť spoločné úsilie. Ak sa neusporiadala oslava pod záštitou firmy, zišli sa zamestnanci neformálne a oslávili koniec roka tak či tak. Aj keď dnes nadobudli večierky oveľa honosnejší ráz, stále sa hlavná myšlienka zachovala: poďakovať sa zamestnancom, obchodným partnerom či klientom za doterajšiu spoluprácu a motivovať ich k tej ďalšej.
Aké sú ceny?
Aj napriek kríze sa firmy snažia usporiadať vianočný večierok. Koľko taký večierok stojí a odkiaľ nato vziať? Možností financovania je viacero. Odporúča sa väčšinu nákladov financovať z vlastných zdrojov. Takéto výdaje sú totiž nedaňovými výdajmi. Ak to nie je možné, môžete si požičať, napr. aj zo sociálneho fondu. V každom prípade by ste mali na vianočný večierok myslieť v dostatočnom predstihu, a to už pri uzavretí účtovného roku.
Ak chcete vedieť koľko vás táto udalosť bude stáť, musíte si zodpovedať viacero otázok. Samozrejme v prvom rade záleží na tom, pre koľko ľudí chcete večierok zorganizovať. Ak ide len o menšiu skupinu ľudí, tak vám stačí posedenie v reštaurácii, prípadne ísť na vianočný bowling. Ak sa však rozhodnete organizovať väčšiu akciu, s programom, viacchodovým menu a živou kapelou, treba rátať s minimálne 30 – 50 € na osobu. Pre firmu, ktorá má napr. 150 zamestnancov, sa náklady vyšplhajú aj na viac ako 7000 €. To už nie je zanedbateľná položka. Treba však myslieť aj na to, že niekedy nie je dôležité ani to, aký honosný večierok usporiadate, ale to, ako sa ľudia bavia a ako sa vám podarí ich motivovať.
Firemný príhovor
Poznáte lepší spôsob na motivovanie zamestnancov ako vianočný príhovor? V čase, keď sú všetci v radostnom očakávaní Vianoc, stačí naozaj málo na to, aby ste všetkým poďakovali za ich úsilie a vyjadrili im svoju úctu. Verte, že takáto forma nepeňažnej odmeny má pre mnohých oveľa vyššiu cenu. No a čo, že všetko nevyšlo tak ako malo! Žiadna firma na svete nie je 100-percentne dokonalá.
Zamestnanci musia cítiť, že sú neoddeliteľnou súčasťou firmy a jej úspechu. Musia cítiť, že každý jeden je dôležitý a výnimočný. Toto vedomie by mali všetci pociťovať od samého začiatku. Firemný príhovor by to mal len umocniť. Príhovor by mal byť krátky, výstižný, zábavný a prvom rade pozitívny. Nikomu nepomôže, ak zhodnotíme rok ako zlý a nikoho nemotivuje pokles predaja za rok o viac ako 30 percent.
Je potrebné vyzdvihnúť kladné veci a to, kde je priestor na zlepšenie. Verte, že takýmto prístupom naštartujete aj tých, ktorí už neverili ani vo vlastné sily. Dajte najavo, že vám na vašich ľuďoch záleží. To je niekedy oveľa viac ako tisícky slov.
Darčeky
Čoraz častejšie si firmy najímajú iné firmy, aby im s usporiadaním takejto kcie pomohli. Ide o tzv. catering – cenovo dostupné a jednoduché riešenie, dnes aj pre menšie firmy. Súčasťou týchto služieb je všetko – od pozvánok, cez občerstvenie, až po zabezpečenie darčekov pre zamestnancov firmy. Niekedy sa tieto darčeky odovzdávajú tesne pred odchodom, inokedy sú súčasťou tomboly alebo iných firemných hier. V každom prípade, takýto prejav vďaky poteší nie len robotníkov, no i topmanažment.
Najvyšší čas
Tak čo, je už ten váš večierok naplánovaný? Ak nie, tak je najvyšší čas. Ak ešte váhate, vedzte, že pre mnohých vašich zamestnancov je táto udalosť jediným svetlým momentom v roku. Neberte im ho!
lm