Má už vaša spoločnosť firemné logo?
Založili ste si firmu, vymysleli ste jej vhodný názov, definovali ste si cieľovú skupinu zákazníkov, poznáte konkurenciu. A čo „FIREMNÉ LOGO“ ? Máte ho už? Premýšľali ste už aj nad ním? Máme pre vás základný prehľad o tom, ako treba postupovať pri jeho tvorbe, na čo treba dávať pozor a čomu sa vyvarovať.
Čo je logo?
Logo je grafický prvok (symbol, piktogram, ideogram, emblém, značka) ktorý, spolu s logotypom (unikátne vytvoreným a spracovaným typom písma) tvoria obchodnú značku.
Prečo by vaša spoločnosť mala mať vlastné logo?
Lebo logo:
- umožňuje identifikovať firmu, jej výrobky alebo služby.
- je základným prvkom tzv. corporate designu, ktorý je významnou súčasťou firemnej identity.
- vizuálne vyjadruje firemné aktivity.
- je určitým stelesnením filozofie spoločnosti – toho, ako chce pôsobiť navonok.
- pomáha vytvoriť povedomie a znalosť o existencii značky. Mnoho zákazníkov sa pri výbere tovaru, či služby často riadi práve tým, že firmu poznajú. Presnejšie – opakovane videli jej logo.
- sprostredkuje okamžité rozpoznanie firmy. Pomôže odlíšiť sa od konkurencie, pritiahnuť pozornosť spotrebiteľa spomedzi množstva iných firiem.
- je dôležitou súčasťou konkurenčného boja.
Z vyššie uvedených dôvodov by ste jeho silu a vplyv nemali podceňovať.
Aké by malo byť ideálne logo?
Firemné logo by malo spĺňať viacero požiadaviek na to, aby sa vám s ním dobre pracovalo. Ide predovšetkým o:
- jednoduchosť s ohľadom na množstvo prvkov, symbolov alebo písmen
- jednoduchosť s ohľadom na výber farieb
- správna proporcionalita jednotlivých písmen, symbolov a znakov
- zmenšenie/zväčšenie loga bez straty kvality
Tieto požiadavky zohľadnite pri jeho tvorbe.
Niekoľko základných odporúčaní
- Voľte jednoduché logo s menším počtom prvkov, symbolov alebo písmen. Zložité logo sa nepodarí zmenšiť na internetovú stránku, alebo na vizitku.
- Jeho farby nech sú čo najjednoduchšie, nie rôzne žiarivé, či nezvyčajné farby. Čím viac farieb má logo, tým vyššie náklady budete mať pri jeho tlači – vizitky, hlavičkové papiere, reklamné letáky, reklamné tabule a podobné produkty. Nezvyčajné farby sa často nedajú vytlačiť štandardnými technológiami – napríklad ofsetovou tlačou. Pri jeho zobrazení v inzerátoch v novinách potom máte problém, ako dodržať korektnú farebnosť.
- Niektoré farby nemusia byť čitateľné – žltá na bielom podklade bude často nečitateľná, hoc ak logo pôvodne malo mať čierny podklad, mohla vyzerať dobre.
- Logo by nemalo mať definovanú farbu podkladu – zle sa umiestňuje do dizajnu. V takom prípade je asi výhodnejšie mať logo v rámčeku, ktorý je jeho súčasťou. Na vizitkách, či webe potom ten text neplní žiadnu funkciu.
- Prax ukázala veľa ťažkostí pri tlači „krásnych“ farieb. Jasná sýta modrá, zelená, či žltá sú farby, ktoré vyzerajú efektne na monitore počítača. No ak toto logo dáte vytlačiť klasickou ofsetovou tlačou (CMYK) dočkáte sa nepríjemného prekvapenia. A aj to v tom lepšom prípade. Mnoho farieb sa totiž klasickou tlačou nedá reprodukovať. Tento technologický limit sa rieši tak, že sa okrem CMYK tlačia aj ďaľšie farby, čo tlač značne predraží. Tlačiari tieto farby často nenamiešajú podľa očakávania klienta.
- Rovnako v prípade farebného podkladu môže byť farba textu v konflikte s podkladom.
- Také logo potom nie je čitateľné, alebo vyzerá celkom inak, ako pôsobilo pri prvom pohľade na bielom či čiernom podklade.
- Preto odporúčame voliť logo jednoduché, také, aby sa dalo bezproblémovo reprodukovať bežnými technológiami bez kompromisov a zbytočných navýšení ceny
- Dodržte správnu proporcionalitu jednotlivých písmen a symbolov. Ak je tvorené písmenami a symbolmi rôznych veľkostí, malé nápisy a symboly by pri výraznejšom zmenšení loga nemuseli byť čitateľné.
- Na to, aby ste mohli logo zmenšiť alebo zväčšiť bez straty kvality, nechajte si vyhotoviť vo vektorovej aplikácii, v Adobe Illustrator alebo v obdobnom programe s príponou dokumentu .ai. Logo bude v dostatočnej kvalite aj keď ho zmenšíte pre potreby natlačenia, napr. na vizitky, alebo umiestnenia loga na internet.
Máte už svoje korporátne farby?
Vyšpecifikujte si farby vašej firmy pomocou farebných systémov Pantone alebo CMYK. Tak budete mať zaručenú správnu farebnú reprodukciu pri zadávaní loga do tlače.
Preverte si, či je logo firmy vašej firmy ideálne?
Ak už vaša firma logo má, zodpovedanie nižšie uvedených otázok vám pomôže overiť jeho úroveň. Čím viac pozitívnych odpovedí, tým lepšie.
- Je vaše logo ľahko čitateľné a zapamätateľné?
- Má jednoduché tvary a minimum farieb? Je abstraktné a minimalistické?
- Je obsahovo a ideovo primerané oblasti, ktorú reprezentuje;
- Je nadčasové a nezávislé na aktuálnych dizajnérskych trendoch? Nebudete nútený meniť ho každých pár rokov?
- Je jedinečné? Je možné odlíšiť ho ľahko od konkurencie?
- Dá sa prispôsobiť? Vyzerá tak dobre na veľkoplošnej tabuli, ako na web-stránke či vizitke?
- Ak je v čierno-bielom prevedení nestráca o výpovednú hodnotu?
- Je akceptované? Vyhovovať všetkým zainteresovaným stranám, to je zadávateľovi, tvorcovi, ako aj cieľovej skupine?
dj