6 pravidiel biznisu
Začínate podnikať? Prinášame 6 rád, ktoré vám pomôžu vyhnúť sa neúspechu hneď pri štarte podnikania. Poďme teda na to.
6 pravidiel, ktoré vám pomôžu naštartovať biznis
1. pravidlo: zvážte veľkosť svojej prevádzky
Rozbiehate biznis v kamennej predajni? Vopred si premyslite veľkosť prevádzkových priestorov. Na ich nesprávny odhad by ste mohli doplatiť. Ak zvolíte na začiatku príliš malú plochu, po krátkom období sa budete musieť presťahovať do väčších. Pribudnú vám opäť starosti so zháňaním nových priestorov a vybavovaním prevádzky. Príliš veľká plocha vás však môže stáť veľa peňazí. Financie, ktoré zaplatíte za nájom, radšej využite na ďalší rozvoj biznisu.
Opatrný buďte aj pri uzavieraní nájomnej zmluvy. Na to upozorňuje majiteľ reštaurácie v banskobystrickom obchodnom centre. Odporúča „pozorne si preštudujte všetky ustanovenia nájomnej zmluvy. Nájomné zmluvy bývajú totiž zvyčajne písané v neprospech nájomcu. V kritických situáciách by ste na to mohlo doplatiť. V prípade, že niektorým článkom zmluvy dostatočne nerozumiete, poraďte sa radšej s právnikom.“
2. pravidlo: centrom vášho podnikania: zákazník
Bez ohľadu na to, či podnikáte v kamennom obchode alebo na internete, či robíte malý biznis z domu alebo podnikáte vo veľkom, majte na pamäti, že centrum vášho podnikania je zákazník. Snažte sa mu vyhovieť stále a vo všetkom. Oklamať klienta za účelom jednorazového zisku by sa vám nemuselo vyplatiť. V dnešnej dobe informačných technológií sa negatívna skúsenosť šíri prostredníctvom internetu rýchlosťou blesku. Nechcete predsa, aby jeden alebo dvaja nespokojní zákazníci očiernili vaše meno na Facebooku alebo Twitteri.
3. pravidlo: nepožičiavajte si viac, ako naozaj musíte
Podnikajte s vlastným kapitálom. Zaťažiť sa veľkým úverom na začiatku podnikania nie je najrozumnejšie riešenie. Vieme, že v niektorých odvetviach sa bez cudzích zdrojov na nepohnete. Ak si beriete úver, pamätajte že, čím viac peňazí si požičiate, tým väčšie riziko podstupujete.
Odkiaľ vziať financie na rozbeh podnikania?
Spýtali sme sa úspešnej podnikateľky a manažérky, ktorá v regióne Košíc prevádzkuje sieť cukrární. Radí: „Vyvarujte sa úverov. Vystríhajte sa pôžičiek. Či už od rodiny alebo známych. Táto forma financovania v sebe skrýva veľké nebezpečenstvo. Ak sa vám nebude dariť a pôžičku nebudete môcť splácať, poštvete proti sebe polovicu rodiny. Ak sa vám naopak bude dariť, pocítite ľudskú závisť. Tí, ktorí vám požičali, vás zasypú výčitkami, že kým oni si odriekali, vy ste za ich peniaze podnikali. Čerpaním úveru budete míňať peniaze, ktoré ste ešte nezarobili, čím zaťažíte vaše budúce príjmy. Biznis rozbehnite s vlastnými zdrojmi. Investujte postupne všetky zarobené peniaze. Strážte si nielen cash flow, ale aj náklady. Veď každý ušetrený výdavok je pre vás príjmom do vlastnej kasy.“
4. pravidlo: spoluprácu so zľavovými servermi si riadne premyslite
Využili ste už zľavový server na propagáciu vlastného biznisu? Aký vplyv to malo na vaše podnikanie? Ak ste tak ešte neučinili, poučte sa od tých, ktorí tak urobili. Podľa vyjadrení podnikateľov žiadne výrazné zvýšenie tržieb a zisku sa nezaznamenali. Spoluprácu so zľavovými servermi považujú za skúsenosť. Avšak nehodlajú ju opakovať. Potvrdila nám to aj majiteľka nemenovaného bratislavského vlasového štúdia:
„Prostredníctvom zľavového portálu som chcela spropagovať svoj novootvorený kadernícky salón a získať klientelu. Veľké prekvapenie sa však nekonalo. Stabilné zákazníčky som si touto formou propagácie nezískala. Kupóny na kadernícke služby si kupovali zvyčajne ženy citlivé na cenu poskytovaných služieb. Až priamym kontaktom s nimi som zistila, že viac ako kvalitné služby, preferujú výhodnú cenu. A že nabudúce si vlasy bez problémov nechajú upraviť v nejakej ďalšej prevádzke, v závislosti od prebiehajúcej akcie na niektorom zo zľavových portálov.“
5. pravidlo: zamestnancov vyberajte dôsledne
Úspech vášho podnikania závisí od pracovníkov. Nepodceňujte ich výber a starostlivosť o nich. Zamestnanci sú dlhodobou investíciou, na ktorej stojí alebo padá vaše podnikanie. Lojalita, inak povedané oddanosť zamestnancov, patrí k významným faktorom determinujúcim úspech organizácie. Tam, kde existuje oddanosť, budú aj pracovníci viac motivovaní k vyššiemu výkonu.
Vychovávajte lojálnych pracovníkov. Čo vám to prinesie?
Zvýšite podnikové výkony, znížite fluktuáciu a absenciu, zlepšíte vzťahy na pracovisku, zmeníte pracovné prostredie a podnikovú klímu v pozitívnom smere.
Nepodceňte internú komunikáciu. Interná komunikácia je významným nástrojom zvyšovania lojality zamestnancov. Preto odporúčame:
- Starajte sa o svojich zamestnancov.
- Prejavte im dostatočný záujem.
- Neorientujte sa len na ich výkony.
- Všímajte si aj pracovné prostredie.
- Zaujímajte sa o vzťahy na pracovisku.
6. pravidlo: marketing premyslite do detailov
Prv ako začnete s marketingom, zamyslite sa nad troma veľmi dôležitými aspektami vášho podnikania, a to:
- Akú cieľovú skupinu zákazníkov chcete osloviť?
- Aké sú vaše konkurenčné výhody?
- Ako by ste ich mohli využiť vo svoj prospech?
Poznanie silných a slabých stránok vášho biznisu vám pomôže využiť ich vo váš prospech. Na silných stránkach postavte svoj biznis. Slabé stránky zmanipulujte tak, aby boli čo najmenej identifikovateľné. Trh monitorujte prostredníctvom internetu. Získate tak relevantné informácie o konkurencii. Najúčinnejšou reklamou je spokojný zákazník. Ak si zákazníci medzi sebou odovzdávajú dobrú skúsenosť, úspech máte na dosah. Podľa názorov analytikov úspech v marketingu je závislý viac od dobrých nápadov ako od nákladov vynaložených na reklamu a propagáciu.
dj