Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako to bolo s Coca-Colou. Prečo je taká známa?

Príbeh Coca Cola
SITA/AP
19. mája 2011 Tlačiť

Coca-Cola – sladká, lahodná, osviežujúca, dodáva energiu a uhasí smäd. Asi každý z nás už niekedy ochutnal tento obľúbený nápoj, či už s priateľmi, rodinou alebo len tak sám v horúčave letných dní. Rozmýšľali ste už niekedy nad tým čo stojí za úspechom tejto značky? Prečo je Coca-Cola tak obľúbená, prečo ju každý pozná a prečo je známa skoro v každej krajine? Odpovede sú: kvalitný produkt, dobrá propagácia, imidž a značka, dostupnosť každému zákazníkovi a veľa práce a úsilia na začiatku cesty.

 

Dnes je firma Coca-Cola firmou, ktorá zamestnáva množstvo ľudí, či už priamo alebo nepriamo. Výrobné závody sú po celom svete. Firma Coca Cola existuje na svete vo forme franšízingu. To znamená, že materská spoločnosť The Coca-Cola Company vyrába základné suroviny na výrobu nápojov a vytvára marketing jednotlivých produktov. Svojim partnerom poskytuje právo vyrábať a distribuovať nápoje tejto značky. Zmluvným výrobcom na slovenskom trhu je Coca-Cola Beverages Slovakia. Na začiatku sa o marketing starali jednotlivé závody osobitne, ale viedlo to k zmätku, preto bol zavedený jednotný marketing.

 

Na začiatku bol dobrý nápad

Príbeh o Coca-Cole sa začal v roku 1886 v Atlante v Spojených štátoch amerických, kde lekárnik John Stith Pemberton namiešal nový osviežujúci nápoj. Tento nápoj sa  začal predávať v cene 5 centov za pohár. Názov Coca-Cola vymyslel účtovník pána Pembertona pán Frank M. Robinson. Vznikla aj prvá reklama v tlači a prvá grafická podoba značky. V priebehu prvého roka vzniku sa predalo okolo 9 pohárov denne. Avšak Dr. Pembertonovi nebolo súdené zažiť úspech Coca-Coly, predal svoj nápoj a  novú obchodnú príležitosť objavil v Coca-Cole až Dr. Candler. V roku 1892 vznikla firma „The Coca-Cola Company“. V roku 1919 odkúpil firmu bankár Ernest Woodruff. Jeho syn potom riadil spoločnosť 60 rokov. Snažil sa Coca-Colu rozšíriť do celého sveta a to sa mu aj podarilo. V roku 1981 sa stal prezidentom spoločnosti Roberto C. Goizueta, ktorý emigroval z Kuby. Jemu sa podarilo ešte viac posilniť značku Coca-Cola a zvýšiť medzinárodný podiel spoločnosti na trhu. Založil aj Nadáciu Coca-Cola. Coca-Cola sa postupne dostala aj na slovenský trh. Prvýkrát sa u nás predávala začiatkom 70. rokov 20. storočia. Od apríla 1994 vyrába firma The Coca-Cola Company nápoj aj na Slovensku a to v Lúke spoločnosť Coca-Cola Beverages. Závod v Lúke sa zaraďuje medzi najmodernejšie v strednej a východnej Európe. Na Slovensku pracuje pre Coca-Colu vyše 650 zamestnancov.

 

Kvalitný a chutný produkt

Z čoho sa vyrába Coca-Cola? Coca-Cola sa vyrába z listov juhoamerického kríka koky, z ktorého sa vyrába aj droga kokaín. Do nápoja sa pridávajú aj výťažky z kolových orechov, ktoré obsahujú kofeín. V roku 1903 však bol kokaín z výroby nápoja vylúčený. Odvtedy sa z listov kokaín odstraňuje. Ďalej sa do nápoja pridáva oxid uhličitý. Firma je často kritizovaná kvôli tomu, že je nápoj považovaný za škodlivý. Kritizuje sa najmä vysoký obsah sladidiel, ktoré spôsobujú obezitu. Je kritizovaná aj preto, že nápoj obsahuje kofeín, na ktorý vzniká závislosť.  Avšak aj napriek rôznym súdnym sporom nebolo potvrdené, že hodnoty, ktoré nápoj obsahuje, sú nad normu, a teda neohrozujú život. Firma kladie veľmi veľký dôraz na kvalitu výrobku. Vo všetkých fázach výrobného procesu sa jednotlivé suroviny kontrolujú a používajú sa len tie najkvalitnejšie.

 

Marketing Coca-Coly

Fľaša

Prvýkrát sa začala Coca-Cola predávať vo fľašiach, ktoré začal vyhotovovať obchodník Joseph A. Biederman z mestečka Vicksburg v štáte Mississippi. Na začiatku sa vyrábali obyčajné fľaše, ktoré sa dali ľahko napodobniť. Z toho dôvodu bolo potrebné fľašu nejako odlíšiť, aby ju každý spoznal už aj podľa dotyku a vzhľadu. Earl R. Dean, ktorý vytvoril známu fľašu sa dal inšpirovať ilustráciou v Encyclopedia Britannica. Dnešná pravá fľaša Coca-Coly má pekné kontúry, ktoré sa podobajú na suroviny, ktoré sa používajú na výrobu nápoja: a to tvar kokového listu a kolového orecha. Na výrobu sa používa svetlozelené sklo, tzv. Georgia zeleň.

 

Reklama

Prvé reklamy sa objavovali v novinách, maľovali sa na steny v baroch, na steny obchodov. Až v roku 1925 sa začali vyrábať prvé plagáty. Novinové inzeráty obsahovali maľby od známych umelcov ako boli Norman Rockwell alebo Haddon Sundblom. Začiatok 20. storočia priniesol známe slogany, ktoré si každý zapamätal a spájal s Coca-Colou. Pre vianočnú kampaň bola použitá ilustrácia Santa Claus a Coca-Cola, ktorú poznáme doteraz. Neskôr sa začali reklamné kampane rozširovať do rádia a televízie. Niektoré pesničky spojené s Coca-Colou sa dostali dokonca do hitparád. Firma Coca-Cola bola významným sponzorom rádií a televízie. Firma Coca-Cola začala sponzorovať a organizovať rôzne televízne programy a neskôr sa na propagácii začali podieľa rôzne celebrity: speváci, herci, športovci.

 

Reklamné slogany Coca-Coly

„The Pause That Refreshes“ („Osviežujúca prestávka“)“It“s the Refreshing Thing To Do“ („Osviežujúci skutok“)“It“s the Real Thing“ („Je to pravé“)“I“d Like to Buy the World a Coke“ („Pozval by som celý svet na Coca-Colu“)“Coke Is It“ („To je ono“)“Red, White and You“ („Červená, biela a ty“)“Can“t Beat the Feeling“ („Ten skvostný pocit“)“Can“t Beat the Real Thing“ („Pravý vrchol“)“Always Coca-Cola“ („Vždy Coca-Cola“)“Coca-Cola enjoy““Coca-Cola… Real““The Coke Side of Life“

ph

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Inšpirácia

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X