Návrh PAS: Deficit znižovať cez nepriame dane
Podnikateľská aliancia Slovenska si je vedomá potreby znížiť deficit verejných financií a plne podporuje nápravu deformácií v daňovo-odvodovom systéme, ktorý má dnes množstvo výnimiek a tým ponúka platiteľom viaceré možnosti, ako sa plateniu daní a odvodov úplne alebo čiastočne vyhnúť. Reforma daní a odvodov by však mala byť čo najkomplexnejšia a zrealizovaná v rámci jedného balíku. Jej súčasťou by mal byť audit sociálneho a dôchodkového systému na strane výdavkov. Súčasné zámery ministra financií a ministra práce, sociálnych vecí a rodiny zamerané na odstraňovanie výnimiek a zvýšenie výberu daní a odvodov bez akýchkoľvek kompenzačných prvkov môžu poškodiť podnikateľské prostredie na Slovensku, rozvoj ekonomiky v nasledujúcom období a teda v konečnom dôsledku aj vývoj príjmov verejných financií. K zmenám v daňovo-odvodovej oblasti treba pristupovať o to citlivejšie, ak vezmeme do úvahy, že k nim má dôjsť v čase, kedy sa ekonomické subjekty stále vyrovnávajú s negatívnymi dopadmi krízy. Zmeny by sa nemali účelovo spájať iba s potrebou ozdraviť verejné financie. V prvom rade by malo ísť o zefektívnenie celého systému, aby slúžil občanom, pričom cielené výdavky by mali čo najvernejšie odrážať náklady.Hlavné výhrady PAS k návrhu daňovo-odvodových zmien:
- Rozšírenie základu na platenie odvodov nie je kompenzované znížením sadzieb.
- Navrhované zmeny v odvodoch zvyšujú odvodové zaťaženie, najmä u málo kvalifikovanej sily, čo je v rozpore s programovým vyhlásením vlády.
- Zvyšovanie priamych daní a odvodov má negatívny vplyv na motiváciu pracovať, verejné financie sa nemajú sanovať zvyšovaním priamych daní a odvodov ale znižovaním verejných výdavkov a zvýšením nepriamych daní.
- Živnostníkov zmeny zasiahnu viacnásobne: cez nižšie paušálne výdavky, nárast byrokracie a transakčných nákladov, vyšší základ na platenie odvodov.
- Zvýšenie odvodových stropov nespravodlivo zvýši zaťaženie tých, ktorí už dnes platia najviac, táto zmena navyše nijako nesúvisí s odstraňovaním deformácií v systéme.
- Ponechanie výnimky neplatenia odvodov z podielov na zisku s.r.o. a dividend je nespravodlivé voči ostatným platiteľom.
- Chýbajú navrhované opatrenia alebo aspoň ich projekcia na výdavkovej strane dôchodkového a sociálneho systému (zvýšenie efektívnosti, zamedzenie zneužívania, úprava neudržateľne štedrého dôchodkového systému).
Zdôvodnenia:Ad 1) Podobne ako v prípade daňovej reformy, aj pri reforme odvodového systému očakávala PAS zmeny, ktoré zjednodušia systém, obmedzia výnimky a znížia celkové sadzby odvodov tak, aby bola celá reforma rozpočtovo neutrálna. Vytvoril by sa tým spravodlivý systém, v ktorom by odvody platili všetci zarábajúci zo všetkých príjmov, ale pri nižších sadzbách. O niečo viac by teda platili všetci, ktorí dnes výnimky využívajú a odľahčilo by sa zamestnancom a zamestnávateľom, ktorí dnes platia najviac odvodov. Hlavným negatívom zmien, ktoré ministri navrhli je, že namiesto hľadania optimálnych sadzieb odvodov sa na všetkých budú vzťahovať sadzby najvyššie. Pôvodný cieľ odstrániť deformácie v daňovo-odvodovom systéme tak ustupuje cieľu zníženia deficitu verejných financií, čo okrem iného zhoršuje priechodnosť reformy a jej akceptovateľnosť verejnosťou.Ad 2) Navrhnuté úpravy sú v rozpore s jednou z priorít programového vyhlásenia vlády, kde sa vláda zaväzuje k odstráneniu „bariér rastu zamestnanosti, napríklad znížením odvodového zaťaženia celkovo, najmä však u málo kvalifikovanej práce“. Rozšírenie základu na platenie odvodov prakticky znamená zvyšovanie odvodového zaťaženia, čo skomplikuje tvorbu nových pracovných miest a rast zamestnanosti. Zvlášť ohrození budú práve nízkokvalifikovaní ľudia a brigádujúci študenti pracujúci na dohody, za ktorých prácu bude treba po novom platiť odvody v plnej výške. Vhodným ochranným opatrením by mohlo byť zavedenie odpočítateľnej položky, z ktorej by sa odvody neplatili.Ad 3) Vyššie príjmy verejných rozpočtov sa majú docieliť zvýšením priameho daňového a odvodového zaťaženia. To bude mať negatívny vplyv na motiváciu pracovať a preto môže byť celkový zisk z daňových a odvodových zmien nižší vplyvom dynamických efektov v ekonomike. Vyšší a istejší príjem na krytie deficitu môže štát získať úpravou nepriamych daní, pri ktorých je oveľa menší priestor na špekulácie a vyhýbanie sa plateniu.Ad 4) Jednorazová zmena paušálnych výdavkov bez kompenzácie v podobe nižších sadzieb odvodov, odpočítateľnej položky na odvody bude mať negatívny dopad živnostenské podnikanie. Prípadný prechod živnostníkov na riadne účtovníctvo môže byť pre štát z hľadiska daňových príjmov kontraproduktívny, nakoľko je možné, že živnostníci budú vykazovať nižšie základy dane v porovnaní s úrovňami, aké dosahovali pri paušálnych výdavkoch a zjednodušenom výkazníctve.Ad 5) Zvýšenie odvodových stropov zo štvornásobku na päťnásobok priemernej mzdy zvýši daňové zaťaženie ľudí s vyššími príjmami. Navýšené odvody totiž možno považovať za čistú daň, keďže vyššie platby odvodov nebudú kompenzované vyššími dávkami zo Sociálnej poisťovne a naďalej sa budú počítať maximálne z trojnásobku priemernej mzdy. Takýto model je už dnes nespravodlivý voči tým, ktorí už dnes prispievajú do systému najviac a táto nespravodlivosť sa ďalej prehĺbi. Zvýšia sa tak motivácie unikať zo systému platenia odvodov (napr. zakladaním schránkových firiem v daňových rajoch alebo zakladaním s.r.o.), čo by malo negatívny dopad na príjmy verejných financií, na ktorých má výrazný podiel práve malá skupina ľudí s vysokými príjmami. Zvyšovanie stropov odvodov nesúvisí s odstraňovaním deformácií v daňovo-odvodovom systéme, práve naopak: samotné zvýšenie stropov bez zvýšenia sociálneho krytia pôsobí deformačne.Ad 6) Pokiaľ nebudú do základu na výpočet odvodov zahrnuté podiely na zisku spoločnosti s ručením obmedzeným, výrazne sa zvýši motivácia transformácie živnostenskej formy podnikania na s.r.o. Jednoosobové s.r.o. sú však už dnes z hľadiska odvodov najviac zvýhodnené, keďže nemusia platiť sociálne odvody. Za uváženie tiež stojí, že na s.r.o. by sa netransformovali skutoční živnostníci a remeselníci, ale predovšetkým „kancelárski“ živnostníci. Rovnako je potrebné zrušiť výnimku neplatenia odvodov z príjmov vo forme dividend akciových spoločností a družstiev.Ad 7) PAS dlhodobo upozorňuje na potrebu zefektívnenia sociálneho a dôchodkové systému. Na základe vlastných analýz je presvedčená, že v systéme existujú rezervy, ktoré sa dajú odokryť dôkladnou analýzou zo strany vlády. Je neprijateľné, aby vláda zvyšovala daňové a odvodové zaťaženie bez toho, aby dala odpoveď na otázku, ako chce zamedziť zneužívaniu prijímania sociálnych dávok, vyplácaniu neudržateľne vysokých dôchodkov z prvého piliera či mrhaniu prostriedkov zo zdravotných poisťovní na predražené nákupy výkonov a zdravotníckeho materiálu. Na udržateľnosť dôchodkového systému do roku 2040 je nevyhnutné znížiť mieru valorizácie dôchodkov na úroveň inflácie a postupne predlžovať vek odchodu do dôchodku na 65 rokov.Z uvedených dôvodov PAS navrhuje, aby boli v pripravovanej reforme zohľadnené nasledujúce požiadavky:
- A) Rozšírenie základu na výpočet odvodov kompenzovať nižšími sadzbami sociálneho a zdravotného poistenia.
- B) Deficit verejných financií znižovať predovšetkým obmedzením verejných výdavkov a úpravou nepriamych daní.
- C) Do základu na výpočet odvodov zahrnúť všetky príjmy, ktoré plynú fyzickým osobám zo závislej činnosti, zo samostatne zárobkovej činnosti, podnikania a kapitálu.
- D) Nezvyšovať maximálne stropy na platenie odvodov na päťnásobok priemernej mzdy.
- E) Zaviesť všeobecnú odpočítateľnú položku na odvody, čím sa ochránia predovšetkým pracovné miesta ľudí s nízkymi príjmami.
- F) Hľadať rezervy na výdavkovej strane sociálneho systému, najmä zvýšením efektívnosti a transparentnosti, zamedzením jeho zneužívania, zmenou valorizácie a postupným predlžovaním odchodu veku do dôchodku.
Podnikateľská aliancia Slovenska sa odvodovej problematike venuje dlhodobo. Pred rokom pripravila návrh prvého kroku reformy odvodového systému, ktorý spočíval v zlúčení siedmich sociálnych odvodov do jedného sociálneho odvodu vo výške 25 percent plateného z ceny práce, stanovení jedného zdravotného odvodu vo výške 10 percent plateného z ceny práce a určení jednotného odvodového stropu.V čase tvorby tohto návrhu PAS nepočítala s rozširovaním základu na platenie odvodov a sadzby nastavila tak, aby realizácia navrhnutej zmeny bola neutrálna voči verejným financiám. V uplynulých týždňoch PAS aktualizovala svoje prepočty, do systému odvodov zahrnula všetky príjmy plynúce fyzickým osobám a na základe dostupných údajov vypočítala, že sadzba sociálneho odvodu plateného z ceny práce môže klesnúť na 21% a sadzba zdravotného odvodu môže klesnúť na 9%, pričom dopady na verejné financie by boli blízke nule. Prepočty pritom nezahŕňali dynamické dopady reformy a pozitívny vplyv nižších sadzieb na motivácie pracovať. V prípade daňovej reformy dynamické dopady prekonali očakávania reformátorov a je pravdepodobné, že rovnako tomu bude aj v prípade reformy odvodov.Zdroj: Podnikateľská aliancia SlovenskaRóbert Kičinavýkonný riaditeľ PAS