Spoločensky zodpovedné podnikanie v roku 2024
Spoločensky zodpovedné podnikanie je koncept firmy, kedy je prioritou integrácia spoločenského záujmu do aktivít firmy. Firma má samozrejme určitý vplyv na zainteresované subjekty, akými sú napríklad zákazníci, zamestnanci, akcionári, subdodávatelia a miestna komunita a práve smerom k nim takéto podnikanie smeruje.
Udržateľné spoločensky zodpovedné podnikanie je v podstate podnikateľský koncept, ktorého cieľom nie je len maximalizácia zisku, ale aj činnosť zameraná na environmentálne, sociálne a komunitné aspekty a ciele.
Vymedzenie pojmu a definícia
CSR je skratka anglického Corporate social responsibility, u nás sa to prekladá napríklad ako spoločensky zodpovedné podnikanie, alebo spoločenská zodpovednosť firmy. Odpoveď na otázku, prečo vôbec tento termín vznikol, treba hľadať v histórii, pričom prvé podobné myšlienky sa objavujú už v 50. rokoch 20. storočia v USA, aj keď zatiaľ len v odbornej literatúre pre manažérov. V 80. rokoch sa už v USA a západnej Európe dostáva tento koncept aj do praxe pri samotnom správaní firiem.
Aj dnes ale stále prebieha vývoj samotného vymedzenia tohto pojmu a skoro každá bakalárska alebo diplomová práca čerpá z rôznych zdrojov, takže interpretácia môže byť individuálna. Ako veľmi dobrý príklad poslúžia rôzne knihy zamerané na spoločensky zodpovedné podnikania, avšak pre Slovensko je asi najvýstižnejšia definícia Európskej komisie, ktorá už v roku 2001 vysvetlila takéto podnikanie a správanie sa firmy takto:
„Spoločensky zodpovedné podnikanie je dobrovoľné integrovanie sociálnych a ekologických záujmov do každodenných firemných činností a interakcií s firemnými subjektmi.“
Pod pojmom firemné (prípadne aj zainteresované) subjekty sa myslia:
- Zákazníci
- Zamestnanci
- Obchodní partneri
- Dodávatelia a subdodávatelia
- Akcionári
- Vlastníci
- Lokálna a miestna komunita v okolí firmy
Prehľad základných princípov a príkladov
Medzi základné princípy patria najmä dobrovoľnosť, iniciatíva aktivít nad rámec vyžadovaný príslušnou legislatívou, celkové zlepšovanie kvality života, trvalo udržateľný rozvoj, pravidelná komunikácia so zainteresovanými subjektmi a tiež integrácia sociálnych a ekonomických hodnôt a parametrov do bežnej firemnej praxe. Spoločensky zodpovedné podnikanie môže byť v oblasti logistických služieb (zelená logistika a pod.), ale môže sa využiť napríklad aj pre krízový manažment.
Čo sa týka oblastí a príkladov, kde sa takéto spoločensky zodpovedné podnikanie využíva, ide najmä o nasledovné tri oblasti:
Ekonomická oblasť
V rámci tejto oblasti je využitie tohto druhu podnikania najmä v rámci zlepšovania procesov pre ekonomický rozvoj, ale aj pre minimalizáciu prípadných ekonomicky negatívnych dôsledkov. Dôležité je aj zlepšovanie vzťahov napríklad so spotrebiteľmi, akcionármi, dodávateľmi a všeobecne obchodnými partnermi. Firma môže tiež vypracovať napríklad etický kódex, viac sa zamerať na transparentnosť, boj proti korupcii, zlepšiť správanie sa voči zákazníkom aj investorom a dbať na inovatívnosť a udržateľnosť rastu.
Environmentálna oblasť
V tomto ohľade je jasným cieľom najmä motivovať podnikateľov a firmy, aby sa snažili svojou činnosťou znižovať negatívne vplyvy a dopady podnikania na životné prostredie. Či už ide o samotné správanie sa vo firme a nakladanie napríklad s odpadmi, ale aj o výrobu a poskytovanie služieb, ktoré sú ekologické. Dôležité sú teda minimalizácia environmentálnych vplyvov, ochrana zdrojov, zodpovedné odpadové hospodárstvo a znižovanie materiálnej a energetickej náročnosti procesov vo firme.
Sociálna oblasť
Podnikanie sa úzko dotýka aj sociálnej oblasti a spoločensky zodpovedné správanie firmy v tomto ohľade sa snaží znižovať a minimalizovať negatívne následky a dopady na sociálny systém a celú spoločnosť. Či už ide o sociálnu starostlivosť a ciele priamo vo firme, ale aj činnosť smerom navonok, čiže na okolitú spoločnosť. V rámci sociálnej oblasti sa myslí aj na zdravie a bezpečnosť zamestnancov, firemnú filantropiu, ochranu špeciálnych skupín zamestnancov, rovnosť príležitostí a aj pomoc prepusteným zamestnancom.
Aká je situácia u nás na Slovensku
Zaujímavosťou je, že zrejme najznámejším príkladom z našich končín je príklad Tomáša Baťu a Jána Baťu, ktorí sa snažili o spoločensky zodpovedné podnikanie už skoro pred 100 rokmi v období medzi I. a II. svetovou vojnou.
Na Slovensku sa najviac firmy zapájajú do aktivít:
- V oblasti recyklácie a nakladania s odpadmi, najmä v prípade separovaného zberu v rámci firmy
- V oblasti pomoci sociálne znevýhodneným skupinám vo svojom regióne
- V oblasti pomoci celkovo celému regiónu, napríklad v rámci finančnej podpory rôznych verejno-prospešných projektov
- V oblasti sociálnych práv svojich zamestnancov a klientov
- V oblasti podpory medzinárodných výziev a projektov, napríklad v rámci podpory určitých druhov ekologických výrobkov a podobne
- V oblasti pomoci zvieratám a prírode, prípadne v oblasti finančnej podpory projektov zameraných na ochranu biotopov, fauny a flóry na území Slovenskej republiky
- V oblasti podpory projektov so zameraním na rekonštrukciu historických pamiatok a významných miest
Prečo byť spoločensky zodpovednou firmou
Prvotným zmyslom existencie firmy a podnikania je samozrejme prinášanie zisku, no ani aplikácia zásad a princípov spoločensky zodpovedného podnikania nemusí znamenať zmenšenie tohto prvotného cieľa. Naopak, úžitok podnikania sa môže znásobiť a to nielen pre samotný podnikateľský subjekt, ale aj pre okolie.
Pre firmu však existuje niekoľko výhod na trhu, ak sa správa spoločensky zodpovedne. Ide napríklad o:
- Zvýšenie príťažlivosti pre investorov, pretože vďaka zodpovednému podnikaniu je rozvoj dlhodobý, trvalý a udržateľný
- Lepšie manažovanie ľudských zdrojov a rizík
- Lepšie budovanie značky a najmä reputácie firmy nielen na trhu, ale aj v spoločnosti a komunite
- Podpora inovácie ako takej, čiže podporovanie inovatívneho myslenia, zlepšovania postupov a podobne
- Zvyšovanie dlhodobého potenciálu firmy, napríklad z dôvodu všeobecnej priazne ale aj zvýšenia motivácie zamestnancov pracovať pre firmu
- Znižovanie nákladov tlakom na efektívne využívanie zdrojov
- Zvyšovanie ziskov od spotrebiteľov z dôvodu lepšej reputácie, pretože spotrebitelia radšej nakupujú tovar a služby od spoločensky zodpovedných firiem
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.