Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Spoločensky zodpovedné podnikanie v roku 2024

Novinky pre zivnostnikov 2016
Workers In Family Business Standing Next To Van
14. marca 2024 277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Spoločensky zodpovedné podnikanie je koncept firmy, kedy je prioritou integrácia spoločenského záujmu do aktivít firmy. Firma má samozrejme určitý vplyv na zainteresované subjekty, akými sú napríklad zákazníci, zamestnanci, akcionári, subdodávatelia a miestna komunita a práve smerom k nim takéto podnikanie smeruje.

Udržateľné spoločensky zodpovedné podnikanie je v podstate podnikateľský koncept, ktorého cieľom nie je len maximalizácia zisku, ale aj činnosť zameraná na environmentálne, sociálne a komunitné aspekty a ciele.

Vymedzenie pojmu a definícia

CSR je skratka anglického Corporate social responsibility, u nás sa to prekladá napríklad ako spoločensky zodpovedné podnikanie, alebo spoločenská zodpovednosť firmy. Odpoveď na otázku, prečo vôbec tento termín vznikol, treba hľadať v histórii, pričom prvé podobné myšlienky sa objavujú už v 50. rokoch 20. storočia v USA, aj keď zatiaľ len v odbornej literatúre pre manažérov. V 80. rokoch sa už v USA a západnej Európe dostáva tento koncept aj do praxe pri samotnom správaní firiem.

Aj dnes ale stále prebieha vývoj samotného vymedzenia tohto pojmu a skoro každá bakalárska alebo diplomová práca čerpá z rôznych zdrojov, takže interpretácia môže byť individuálna. Ako veľmi dobrý príklad poslúžia rôzne knihy zamerané na spoločensky zodpovedné podnikania, avšak pre Slovensko je asi najvýstižnejšia definícia Európskej komisie, ktorá už v roku 2001 vysvetlila takéto podnikanie a správanie sa firmy takto:

Spoločensky zodpovedné podnikanie je dobrovoľné integrovanie sociálnych a ekologických záujmov do každodenných firemných činností a interakcií s firemnými subjektmi.

Pod pojmom firemné (prípadne aj zainteresované) subjekty sa myslia:

  • Zákazníci
  • Zamestnanci
  • Obchodní partneri
  • Dodávatelia a subdodávatelia
  • Akcionári
  • Vlastníci
  • Lokálna a miestna komunita v okolí firmy

Prehľad základných princípov a príkladov

Medzi základné princípy patria najmä dobrovoľnosť, iniciatíva aktivít nad rámec vyžadovaný príslušnou legislatívou, celkové zlepšovanie kvality života, trvalo udržateľný rozvoj, pravidelná komunikácia so zainteresovanými subjektmi a tiež integrácia sociálnych a ekonomických hodnôt a parametrov do bežnej firemnej praxe. Spoločensky zodpovedné podnikanie môže byť v oblasti logistických služieb (zelená logistika a pod.), ale môže sa využiť napríklad aj pre krízový manažment.

Čo sa týka oblastí a príkladov, kde sa takéto spoločensky zodpovedné podnikanie využíva, ide najmä o nasledovné tri oblasti:

Ekonomická oblasť

V rámci tejto oblasti je využitie tohto druhu podnikania najmä v rámci zlepšovania procesov pre ekonomický rozvoj, ale aj pre minimalizáciu prípadných ekonomicky negatívnych dôsledkov. Dôležité je aj zlepšovanie vzťahov napríklad so spotrebiteľmi, akcionármi, dodávateľmi a všeobecne obchodnými partnermi. Firma môže tiež vypracovať napríklad etický kódex, viac sa zamerať na transparentnosť, boj proti korupcii, zlepšiť správanie sa voči zákazníkom aj investorom a dbať na inovatívnosť a udržateľnosť rastu.

Environmentálna oblasť

V tomto ohľade je jasným cieľom najmä motivovať podnikateľov a firmy, aby sa snažili svojou činnosťou znižovať negatívne vplyvy a dopady podnikania na životné prostredie. Či už ide o samotné správanie sa vo firme a nakladanie napríklad s odpadmi, ale aj o výrobu a poskytovanie služieb, ktoré sú ekologické. Dôležité sú teda minimalizácia environmentálnych vplyvov, ochrana zdrojov, zodpovedné odpadové hospodárstvo a znižovanie materiálnej a energetickej náročnosti procesov vo firme.

Sociálna oblasť

Podnikanie sa úzko dotýka aj sociálnej oblasti a spoločensky zodpovedné správanie firmy v tomto ohľade sa snaží znižovať a minimalizovať negatívne následky a dopady na sociálny systém a celú spoločnosť. Či už ide o sociálnu starostlivosť a ciele priamo vo firme, ale aj činnosť smerom navonok, čiže na okolitú spoločnosť. V rámci sociálnej oblasti sa myslí aj na zdravie a bezpečnosť zamestnancov, firemnú filantropiu, ochranu špeciálnych skupín zamestnancov, rovnosť príležitostí a aj pomoc prepusteným zamestnancom.

Aká je situácia u nás na Slovensku

Zaujímavosťou je, že zrejme najznámejším príkladom z našich končín je príklad Tomáša Baťu a Jána Baťu, ktorí sa snažili o spoločensky zodpovedné podnikanie už skoro pred 100 rokmi v období medzi I. a II. svetovou vojnou.

Na Slovensku sa najviac firmy zapájajú do aktivít:

  • V oblasti recyklácie a nakladania s odpadmi, najmä v prípade separovaného zberu v rámci firmy
  • V oblasti pomoci sociálne znevýhodneným skupinám vo svojom regióne
  • V oblasti pomoci celkovo celému regiónu, napríklad v rámci finančnej podpory rôznych verejno-prospešných projektov
  • V oblasti sociálnych práv svojich zamestnancov a klientov
  • V oblasti podpory medzinárodných výziev a projektov, napríklad v rámci podpory určitých druhov ekologických výrobkov a podobne
  • V oblasti pomoci zvieratám a prírode, prípadne v oblasti finančnej podpory projektov zameraných na ochranu biotopov, fauny a flóry na území Slovenskej republiky
  • V oblasti podpory projektov so zameraním na rekonštrukciu historických pamiatok a významných miest

Prečo byť spoločensky zodpovednou firmou

Prvotným zmyslom existencie firmy a podnikania je samozrejme prinášanie zisku, no ani aplikácia zásad a princípov spoločensky zodpovedného podnikania nemusí znamenať zmenšenie tohto prvotného cieľa. Naopak, úžitok podnikania sa môže znásobiť a to nielen pre samotný podnikateľský subjekt, ale aj pre okolie.

Pre firmu však existuje niekoľko výhod na trhu, ak sa správa spoločensky zodpovedne. Ide napríklad o:

  • Zvýšenie príťažlivosti pre investorov, pretože vďaka zodpovednému podnikaniu je rozvoj dlhodobý, trvalý a udržateľný
  • Lepšie manažovanie ľudských zdrojov a rizík
  • Lepšie budovanie značky a najmä reputácie firmy nielen na trhu, ale aj v spoločnosti a komunite
  • Podpora inovácie ako takej, čiže podporovanie inovatívneho myslenia, zlepšovania postupov a podobne
  • Zvyšovanie dlhodobého potenciálu firmy, napríklad z dôvodu všeobecnej priazne ale aj zvýšenia motivácie zamestnancov pracovať pre firmu
  • Znižovanie nákladov tlakom na efektívne využívanie zdrojov
  • Zvyšovanie ziskov od spotrebiteľov z dôvodu lepšej reputácie, pretože spotrebitelia radšej nakupujú tovar a služby od spoločensky zodpovedných firiem
277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg

Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

Chcem začať podnikaťrok 2024

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ako začať podnikať

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

21nov8:30Ako využiť potenciál vašej značky na maximum - pomocou brand archetypov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Riadenie

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X