- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Svet
- Ako jedna fotografia dokázala paralyzovať malý obchod v Los Angeles
Ako jedna fotografia dokázala paralyzovať malý obchod v Los Angeles
Predtým to bol malý obchodík jedným z mnohých a slávil úspech, keď mu za deň prišlo 30 objednávok. Všetko sa však jedného dňa zmenilo.
V losangelskom obchode Barabas nastal zlom. Na Maple Avenue 1427 zrazu pršeli zákazky, telefóny neustále zvonili a e-mailovou schránku podniku zaplavili milióny správ. Objednávky sa hrnuli z celého sveta – od Spojeného kráľovstva cez Francúzsko, Nemecko a Austráliu až po Bulharsko. Stačilo jediné – keď sa drogový kráľ Joaquín „El Chapo“ (teda „Krpec“) Guzmán odfotil so Seanom Pennom, mal na sebe košeľu, ktorú práve tu predávajú.
Spomínaná fotografia sa objavila v časopise Rolling Stone a rozhovor hollywoodskeho herca Penna vyvolal veľkou kontroverziu, pretože zločinec bol v tom čase na úteku pred zákonom. Efekt pre Barabas bol však okamžitý a obrovský dopyt po jeho tovare paralyzoval do tej doby spiaci podnik. Krpec sa totiž na fotkách v článku predviedol v dvoch pestrofarebných košeliach , ktoré tento obchod predáva.
Penn urobil s El Chapom rozhovor v októbri, kedy sa narkobarón skrýval po svojom dômyselnom letnom úteku z mexického väzenia s maximálnou ochranou. Podarilo sa mu to vďaka kilometer a pol dlhému tunelu a prichystanej motorke. Rolling Stone Pennov článok zverejnil začiatkom januára, keď bol El Chapo opäť zadržaný. Guzmán mal na sebe košele dnes už pomenované „El Chapo“ Fantasy button-down a „El Chapo“ Crazy Paisley button-down (teda fantázia s gombíkmi „El Chapo“ a Šialený paisley vzor s gombíkmi „El Chapo“). Obidve košele sa predávajú za 128 dolárov a objednávateľ si na ne bude musieť pár dní počkať, pretože sú momentálne vypredané.
„Vlastne to bolo hrozne drsné. Na jednej strane sme samozrejme veľmi, veľmi radi, ale prvý týždeň bol biznis prakticky paralyzovaný kvôli všetkým tým rozhovorom a objednávkam,“ hovorí viceprezidentka Barabasu Tatiana Kivachook. „Druhý víkend sme sa ich snažili vybaviť čo najviac a teraz, v treťom týždni, sme zamestnali ľudí naviac na výpomoc. Úprimne povedané, bolo to šialenstvo. Nikto to nemohol čakať.“
Obchodu kvôli celej situácii spadla webová stránka a zamestnanci museli pracovať nadčas. Aj keď je záujem vítaný, pozornosť médií bola pre spoločnosť, ktorá zamestnáva iba osem ľudí, dosť vyčerpávajúca. „Povesť nášho podniku bola ako na hojdačke,“ tvrdí Kivachook. Niektorí ľudia začali túto značku spájať s narkokultúrou a kritizovali obchod za to, že „sa snažíme zarobiť na glorifikácii obchodu s drogami“, sťažuje sa viceprezidentka.
Barabas sa snaží proti takýmto tvrdeniam bojovať na svojom webe i sociálnych médiach, kde zdôrazňuje, že El Chapove činy neschvaľuje. Spoločnosť má v pláne venovať 5 percent zo zárobku z elchapovských košieľ medzinárodnému vzdelávaciemu programu pre prevenciu drogovej závislosti D.A.R.E., ktorý úzko spolupracuje so školami. I tak sa ale podľa Kivachook stále potýka s kritikou.
„Niektorí ľudia boli dosť agresívni. Hovorili, že podporujeme narkobarónov, že kopeme za rovnaký tím, a že im zarábame peniaze,“ povedala nám Kivachook. „Ako na to chcete reagovať? Z nejakého dôvodu sa nás ľudia snažia spájať. To, že El Chapo nosil oblečenie určitých značiek, predsa neznamená, že každý výrobca tej či onej značky podporuje jeho zločiny. Hľadať v tom nejakú súvislosť je nezmyslené.“
I keď El Chapo v istom ohľade podnikaniu svedčí, Kivachook dúfa, že jeho meno nezatieni poslanie Barabasu šíriť „dobré slová, dobré myšlienky a dobré skutky“ svojim oblečením. „Podnikáme v oblasti odevov, oblečenia, módy – za žiadnych okolností sme nikdy neboli nijak spojení s El Chapom,“ hovorí Kivachook. „Je to prekvapivá výzva, ale snažíme sa ľuďom priniesť niečo dobré – nielen dobré oblečenie, ale tiež dobré zámery a zmenu k lepšiemu.“