8 tajomstiev úspechu Richarda Bransona
Nešlo mu čítanie, ani písanie a aj tak si založil vlastný časopis. Dokázal zarobiť na hudbe aj v období, keď všetci ostatní prerábali. Do podnikania vstúpil ako panic a dnes pod jeho flotilu Virgin patrí viac ako 400 spoločností. Má už po šesťdesiatke, ale biznis motor mu šliape naplno. Self made miliardárom sa stal počas obdobia, ktoré väčšina ľudí prechodí do zamestnania. Ako to vôbec dokázal?
Je ho vidieť
Celé jeho podnikanie je postavené na veľkých gestách. Ako hovorí, jeho triky vás v žiadnej biznis škole nenaučia, pretože by ich považovali za príliš teatrálne, lacné a „šašovské“. No jemu fungujú. Nemal problém robiť letušku a lá transvestita na svojej novej linke.
Čo je na tom najlepšie? Branson je svojimi kúskami vždy okamžite v centre pozornosti médií. Nielenže sa zvesť o jeho službách značne rozširuje, ale vždy ušetrí aj poriadny balík za mediálny priestor.
Staví na to, čo všetci ignorujú
Chladným ho nenechávajú veci, ktoré iní prehliadajú. Jeho prvá životne dôležitá aktivita bolo založenie časopisu v šestnástich rokoch len preto, že klasické aj študentské médiá úplne ignorovali prebiehajúcu vojnu vo Vietname.
Bol dyslektik, ale jeho magazín šiel na dračku. Podobne to bolo aj pri jeho vstupe na trh s mobilnými telefónmi, čo považuje sám za najpozoruhodnejší úspech značky. „Tým, že sme mladým ponúkli predplatené telefóny, ponúkli sme nepredražený produkt zákazníkom, ktorých všetci ostatní ignorovali,“ hovorí Branson vo svojej knihe Biznis v plnej nahote.
Láme a ignoruje pravidlá
Je to biznismen bez kravaty a to nielen navonok, ale celým srdcom. Bez pardonu sa pustil do sporov s niekdajším leteckým gigantom British Airways, s konkurenciou Virgin Atlantic Airways. Jeho obchodní partneri hovoria o jeho nevypočítateľnosti, na druhej strane tým, že lavíruje na trhu ako hladný vlk a hľadá nedostatky, dvíha celé odvetvie.
Postupuje systémom pokusu a omylu a na rozdiel od všetkých veľkých marketingových guru hovorí, že nikdy človek nemôže úplne vedieť, čo zafunguje a čo nie. No, ak nájde nespokojných klientov alebo potrebu, ktorú by mohol iným uspokojiť, šance na väčší, či menší úspech sa zvyšujú.
Dôveruje ľuďom
V celom jeho podnikaní sa ozýva duch rockera, ako sám priznáva, nie je to pre neho len hudba, ale životný smer. Nechá sa preto často unášať aj členmi svojho „kapely“ a dôveruje ľuďom. Nerazí princíp autoritatívneho prístupu, ale zamestnancov počúva, dáva im možnosť vyniknúť.
V knihe Biznis v plnej nahote doslova hovorí: „Keď si pozorne vyberiete správny manažment a dáte mu samostatné a potrebné zdroje, vytvorí firmu svetovej triedy.“
Pracovníkov sa snaží aj chápať. Veď je to len pár dní, čo pri náhodnej kontrole našiel spiaceho zamestnanca a odfotil sa ním. Nevyhodil ho, keďže bol údajne v pohotovosti a táto jeho vtipná historka opäť obletela svet. Takýto marketing dokáže robiť len Branson.
Nevníma peniaze ako cieľ
Inak by nemohol byť vyhlásený aj za jedného z najväčších filantropov a humanistov. Do svojich projektov v Afrike nalieva milióny dolárov a paradoxne týmto aktivitám venuje len minimum publicity.
Zvyk deliť sa o zárobok pestuje už od sedemnástich rokov, kedy založil vlastnú charitu. Pomáha mu to vidieť svet aj inak ako len z pohľadu obchodu a zisku.
Zároveň nevníma peniaze ako najvyššiu hodnotu a preto dokáže viesť aj biznis, ktorý nedosahuje okamžite obrovské čísla.
Sústreďuje sa na efektivitu
Jeho spoločnosť Virgin Blue, už premenovaná na Virgin Australia, viedla rebríček efektivity leteckých prepravcov a tým porážala konkurenciu. Spoločnosť Ansett v najlepších časoch napríklad prepravovala desať miliónov pasažierov so šestnástimi tisíckami zamestnancov. Virgin dokázala prepraviť pätnásť miliónov cestujúcich s iba štyrmi tisíckami pracovníkov.
Efektivita je podľa Bransona cesta k prosperite a netýka sa to len priameho biznisu, ale aj nakladania s časom. Je dôležitá aj pri vytvorení si pravidelného priestoru na snívanie a plánovanie. Kto z dnešných podnikateľov si nájde niekoľko hodín v mesiaci, aby premeditoval svoje aktivity a premýšľal o ďalších postupoch? Richard Branson.
Je hladný
Na rozdiel od mnohých podnikateľov je hladný nielen po tučnom konte, ale po snahe posunúť svet kamsi ďalej. Súvisí to s jeho chuťou vylepšiť veci a preto sa púšťa aj do biznisu, ktorého sa konkurencia obáva.
Príkladom je Virgin Galactic, ktorá sa chce stať prvou vesmírnou nízkonákladovou spoločnosťou. Už dnes je na let do vesmíru registrovaných viac ako 85-tisíc záujemcov. Keď sa vesmírna turistika naplno rozbehne, bude to opäť Branson, kto sa bude pýšiť perím pioniera.
Nenechá sa odradiť neúspechom
Bolo ich aj v kapitolách života Virgin dosť, či už problémy s pôžičkami, odklon partnerov, nutnosť predať vydavateľstvo, no Branson vždy tvrdil, že nie je umenie nenechať sa odradiť neúspechom. Treba pokorne porážku prijať a učiť sa vždy od začiatku znova a znova. Je potrebné pochopiť príčiny, vystríhať sa im a nie sa zosypať.