Potvrdenie objednávky v e-shope. Zákon určuje jasné pravidlá!
Prevádzkovanie internetového obchodu už nie je benevolentným eldorádom voľného obchodu. Žiadne voľné pravidlá trhoviska v ňom neplatia, potrebné bude aplikovať zákonom určené normy. Potvrdenie objednávky pre kupujúceho je rovnako dôležité, ako samotné uzatvorenie zmluvy na diaľku.
Potvrdenie objednávky preverí silu zmluvy
Len čo zákazník vo vašom e-shope nakúpi, považuje sa tento krok za uzatvorenie kúpnej zmluvy na diaľku a prirodzene následkom je doručenie tejto informácie k samotnému užívateľovi. Preto je veľmi dôležité, aby ste v objednávke potvrdili všetko, čo si podľa zákona potvrdenie o uzavretí zmluvy vyžaduje. Bez toho sa môže stať celý obchod neplatný, neobstál by ani pred súdom a hrozia vám sankcie. Zákon sám stanovuje pre majiteľa internetového obchodu pravidlá, podľa ktorých musí postupovať.
Informácie nestačí mať zverejnené
Potvrdenie o objednávke musí byť trvanlivé. To v preklade znamená, že po kúpe nestačí zobraziť potvrdenie len na web stránke. Teda s generovaným skriptom si nevystačíte. Zákon je v tomto prípade nekompromisný a vyžaduje doručenie potvrdenia objednávky klientovi na trvanlivom nosiči.
To znamená, že potvrdenie je potrebné klientovi doručiť klasickou poštou, alebo je možné zaslať ho e-mailom, čo je pre internetové predajne obvykle prijateľnejší postup, keďže šetrí výdavky spojené s tlačou. Samotná stránka sa totiž nepovažuje za trvanlivý nosič, čo je samozrejme logické, pretože jej kód je možné kedykoľvek meniť a obsah variovať. Potvrdenie objednávky tak musí byť nemenné, platné, na ktoré sa možno kedykoľvek odvolať.
Najneskôr poštou
Ak klientovi posielate tovar poštou, nie je potrebné doručovanie potvrdenia zmluvy e-mailom, môže byť súčasťou balíčka s produktom. Je to však najneskoršie možné doručenie, pretože zákon na ochranu spotrebiteľa pri predaji na diaľku 102/2014 jasne hovorí, že obchodník je povinný potvrdenie dodať čo najskôr od uzatvorenia zmluvy, najneskôr v deň doručenia tovaru. V tomto prípade teda zákon necháva na uvážení samotného obchodníka ako bude postupovať, no už nie je tak benevolentný v obsahu, ktorý potvrdenie vyžaduje.
Potvrdenie musí obsahovať zákonné položky
Potvrdenie tovaru nestačí zostrúhať podľa vlastného zváženia. Pravidlá, čo takéto potvrdenie musí obsahovať presne určuje zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho (č. 102/2014 Z. z.) Medzi tie najhlavnejšie položky patrí uviesť:
- hlavné vlastnosti tovaru a charakter služby v rozsahu primeranom použitému prostriedku komunikácie a tovaru alebo službe,
- obchodné meno a sídlo alebo miesto podnikania predávajúceho alebo osoby, v mene ktorej predávajúci koná,
telefónne číslo predávajúceho a ďalšie údaje, ktoré sú dôležité pre kontakt spotrebiteľa s predávajúcim, najmä adresu jeho elektronickej pošty a číslo faxu, - celkovú cenu tovaru alebo služby vrátane dane z pridanej hodnoty, ako aj náklady na dopravu, dodanie, poštovné, iné náklady a ďalšie poplatky,
- cenu za použitie prostriedkov diaľkovej komunikácie, ktoré je možné využiť na účely uzavretia zmluvy, ak ide o číslo služby so zvýšenou tarifou,
- platobné podmienky, dodacie podmienky,
- informáciu o postupoch uplatňovania a vybavovania reklamácií, sťažností a podnetov spotrebiteľov,
- informáciu o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy a predávajúci zároveň poskytne spotrebiteľovi formulár na odstúpenie od zmluvy,
- informáciu o tom, že ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy, bude znášať náklady na vrátenie tovaru predávajúcemu a ak odstúpi od zmluvy uzavretej na diaľku, aj náklady na vrátenie tovaru, ktorý vzhľadom na jeho povahu nie je možné vrátiť prostredníctvom pošty,
- informáciu o okolnostiach, za ktorých spotrebiteľ stráca právo na odstúpenie od zmluvy,
- poučenie o zodpovednosti predávajúceho za chyby tovaru alebo služby,
- informáciu o existencii a podrobnostiach záruky,
- informáciu o dĺžke trvania zmluvy a záväzkov, ako aj o povinnosti spotrebiteľa zaplatiť preddavok alebo poskytnúť inú finančnú zábezpeku na žiadosť predávajúceho,
- informáciu o funkčnosti vrátane použiteľných technických ochranných opatrení na zabezpečenie elektronického obsahu, ak je to vhodné,
- informáciu o kompatibilite elektronického obsahu s hardvérom a softvérom, o ktorých predávajúci vie alebo je rozumné očakávať, že o nich vie, ak je to vhodné,
- informáciu o možnosti a podmienkach riešenia sporu prostredníctvom systému alternatívneho riešenia sporov,
potvrdenie o výslovnom súhlase spotrebiteľa, - vyhotovenie uzavretej zmluvy alebo potvrdenie o uzavretí zmluvy.
Nesplnenie povinnosti môže vyjsť draho
Každý, kto prevádzkuje internetový obchod by mal postupovať v súlade s Občianskym zákonníkom a zmieneným Zákonom na ochranu spotrebiteľa pri predaji na diaľku. Bez neho nie je možné splniť postupy, ktoré sa pri predaji tovaru v internetových obchodoch využívajú.
Ak nebude obsahovať potvrdenie objednávky náležité body, alebo nebude doručené spotrebiteľovi v správnej forme a čase, môže to byť posudzované ako správny delikt, za ktorý si od Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) môžete vyslúžiť pokutu od 300 do 16 500 eur. Opäť teda platí, že predajom sa úspešný obchod nekončí, ale až jeho náležitým potvrdením.