Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Potvrdenie objednávky v e-shope. Zákon určuje jasné pravidlá!

Stylish keyboard close up view with shopping chart key
Thinkstock
8. júla 2016 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Prevádzkovanie internetového obchodu už nie je benevolentným eldorádom voľného obchodu. Žiadne voľné pravidlá trhoviska v ňom neplatia, potrebné bude aplikovať zákonom určené normy. Potvrdenie objednávky pre kupujúceho je rovnako dôležité, ako samotné uzatvorenie zmluvy na diaľku.

Potvrdenie objednávky preverí silu zmluvy

Len čo zákazník vo vašom e-shope nakúpi, považuje sa tento krok za uzatvorenie kúpnej zmluvy na diaľku a prirodzene následkom je doručenie tejto informácie k samotnému užívateľovi. Preto je veľmi dôležité, aby ste v objednávke potvrdili všetko, čo si podľa zákona potvrdenie o uzavretí zmluvy vyžaduje. Bez toho sa môže stať celý obchod neplatný, neobstál by ani pred súdom a hrozia vám sankcie. Zákon sám stanovuje pre majiteľa internetového obchodu pravidlá, podľa ktorých musí postupovať.

Informácie nestačí mať zverejnené

Potvrdenie o objednávke musí byť trvanlivé. To v preklade znamená, že po kúpe nestačí zobraziť potvrdenie len na web stránke. Teda s generovaným skriptom si nevystačíte. Zákon je v tomto prípade nekompromisný a vyžaduje doručenie potvrdenia objednávky klientovi na trvanlivom nosiči.

To znamená, že potvrdenie je potrebné klientovi doručiť klasickou poštou, alebo je možné zaslať ho e-mailom, čo je pre internetové predajne obvykle prijateľnejší postup, keďže šetrí výdavky spojené s tlačou. Samotná stránka sa totiž nepovažuje za trvanlivý nosič, čo je samozrejme logické, pretože jej kód je možné kedykoľvek meniť a obsah variovať. Potvrdenie objednávky tak musí byť nemenné, platné, na ktoré sa možno kedykoľvek odvolať.

Najneskôr poštou

Ak klientovi posielate tovar poštou, nie je potrebné doručovanie potvrdenia zmluvy e-mailom, môže byť súčasťou balíčka s produktom. Je to však najneskoršie možné doručenie, pretože zákon na ochranu spotrebiteľa pri predaji na diaľku 102/2014 jasne hovorí, že obchodník je povinný potvrdenie dodať čo najskôr od uzatvorenia zmluvy, najneskôr v deň doručenia tovaru. V tomto prípade teda zákon necháva na uvážení samotného obchodníka ako bude postupovať, no už nie je tak benevolentný v obsahu, ktorý potvrdenie vyžaduje.

Potvrdenie musí obsahovať zákonné položky

Potvrdenie tovaru nestačí zostrúhať podľa vlastného zváženia. Pravidlá, čo takéto potvrdenie musí obsahovať presne určuje zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho (č. 102/2014 Z. z.) Medzi tie najhlavnejšie položky patrí uviesť:

  • hlavné vlastnosti tovaru a charakter služby v rozsahu primeranom použitému prostriedku komunikácie a tovaru alebo službe,
  • obchodné meno a sídlo alebo miesto podnikania predávajúceho alebo osoby, v mene ktorej predávajúci koná,
    telefónne číslo predávajúceho a ďalšie údaje, ktoré sú dôležité pre kontakt spotrebiteľa s predávajúcim, najmä adresu jeho elektronickej pošty a číslo faxu,
  • celkovú cenu tovaru alebo služby vrátane dane z pridanej hodnoty, ako aj náklady na dopravu, dodanie, poštovné, iné náklady a ďalšie poplatky,
  • cenu za použitie prostriedkov diaľkovej komunikácie, ktoré je možné využiť na účely uzavretia zmluvy, ak ide o číslo služby so zvýšenou tarifou,
  • platobné podmienky, dodacie podmienky,
  • informáciu o postupoch uplatňovania a vybavovania reklamácií, sťažností a podnetov spotrebiteľov,
  • informáciu o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy a predávajúci zároveň poskytne spotrebiteľovi formulár na odstúpenie od zmluvy,
  • informáciu o tom, že ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy, bude znášať náklady na vrátenie tovaru predávajúcemu a ak odstúpi od zmluvy uzavretej na diaľku, aj náklady na vrátenie tovaru, ktorý vzhľadom na jeho povahu nie je možné vrátiť prostredníctvom pošty,
  • informáciu o okolnostiach, za ktorých spotrebiteľ stráca právo na odstúpenie od zmluvy,
  • poučenie o zodpovednosti predávajúceho za chyby tovaru alebo služby,
  • informáciu o existencii a podrobnostiach záruky,
  • informáciu o dĺžke trvania zmluvy a záväzkov, ako aj o povinnosti spotrebiteľa zaplatiť preddavok alebo poskytnúť inú finančnú zábezpeku na žiadosť predávajúceho,
  • informáciu o funkčnosti vrátane použiteľných technických ochranných opatrení na zabezpečenie elektronického obsahu, ak je to vhodné,
  • informáciu o kompatibilite elektronického obsahu s hardvérom a softvérom, o ktorých predávajúci vie alebo je rozumné očakávať, že o nich vie, ak je to vhodné,
  • informáciu o možnosti a podmienkach riešenia sporu prostredníctvom systému alternatívneho riešenia sporov,
    potvrdenie o výslovnom súhlase spotrebiteľa,
  • vyhotovenie uzavretej zmluvy alebo potvrdenie o uzavretí zmluvy.

Nesplnenie povinnosti môže vyjsť draho

Každý, kto prevádzkuje internetový obchod by mal postupovať v súlade s Občianskym zákonníkom a zmieneným Zákonom na ochranu spotrebiteľa pri predaji na diaľku. Bez neho nie je možné splniť postupy, ktoré sa pri predaji tovaru v internetových obchodoch využívajú.

Ak nebude obsahovať potvrdenie objednávky náležité body, alebo nebude doručené spotrebiteľovi v správnej forme a čase, môže to byť posudzované ako správny delikt, za ktorý si  od Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) môžete vyslúžiť pokutu  od 300 do 16 500 eur. Opäť teda platí, že predajom sa úspešný obchod nekončí, ale až jeho náležitým potvrdením.

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

e-shopinternetobchodpotvrdenie objednávkyPrémiový obsah

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Zmluvy

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X