- Podnikam.sk
- Články
- Manažment
- Sebarozvoj
- Týchto 6 skutočností by mal poznať každý nadriadený, súhlasíte?
Týchto 6 skutočností by mal poznať každý nadriadený, súhlasíte?
Pracovné vzťahy sú zložité. Dôvodom je rôznorodosť ľudských pováh a zvykov. Spolupracovníci sa často neznášajú a do pracovných vzťahov miešajú aj tie osobné. Tieto problémy ale majú jednoduché riešenie – či sa vám to páči alebo nie, musíte si vo firme nastaviť jasné pravidlá.
V mnohých prípadoch funguje starý osvedčený postup. Zamestnanci musia vedieť, čo si môžu a čo si nemôžu dovoliť. To je úplný základ. Firemné pravidlá spíšte, vyveste a postarajte sa, aby o nich všetci vedeli. A zahrňte do nich i dress code.
Ktoré základné oblasti by mali pravidlá upravovať?
Patria k nim zásady telefonovania. Dlhé telefonáty sa vybavujú mimo open space, kto počas telefonovania chodí, musí preč i počas krátkeho rozhovoru. Kde jesť? Jedlo patrí do odpočinkovej zóny alebo kuchynky, rozhodne ale nie do kancelárie. Voňavky a dezodoranty musia vaši ľudia používať primerane. Svoje veci by si mali ukladať tak, aby nezaberali miesto kolegom.
Určite taktiež signál, podľa ktorého vaši ľudia poznajú, že sa nemajú vzájomne rušiť. Stačí ceduľka na stole, ktorú budú ostatní rešpektovať.
Prečo to všetko máte urobiť?
Pretože pokiaľ sú pravidlá stanovené a ľudia o nich vedia, môžete sa na ne odkázať a požadovať ich naplnenie. Ak vaši zamestnanci o ničom nevedia, ťažko im budete vysvetľovať, že niečo robia zle.
O pravidlách hry hovorte nahlas
O pravidlách so svojimi ľuďmi hovorte! Síce ste ich napísali, ale to neznamená, že ich nemôžete podľa potreby upraviť. Všímajte si, či prácu zamestnancov nič neruší, prípadne otvorte diskusiu na tému, aké pravidlá zmeniť.
Neskoro? Zasiahnite
Rozhovor na tému problematických osobných zvyklostí je manažérska záležitosť a nemôžete ju presunúť na kamaráta alebo kamarátku danej osoby, konzultanta alebo oddelenie HR. Ste líder, tak sa tak správajte. Zvolte vhodný čas i miesto, kde vás a vášho zamestnanca nebude nikto rušiť, a postupujte nasledovne: začnite ocenením jeho doterajšej práce i skúseností a jasne mu vysvetlite, že sa váš rozhovor netýka práce, ale veci osobnej povahy. A potom popíšte, o čo ide.
Dávajte si pozor, aké slová zvolíte
Vyvarujte sa formulácii typu: „Ostatní sa sťažovali.“ Hovorte za seba, teda: „Všimol som si; uvedomil som si.“ Nehovorte, že máte niekoľko kritických pripomienok, ale skôr použite vetu: „Mám niekoľko vecí, ktoré by som chcel s vami prebrať a sú nepríjemné i pre mňa i pre vás.“
Toto je dôležité. Neraďte. Vyvarujte sa formulácii: „Radil by som vám…,“ radšej zvolte: „Doporučujem…“ Neuchyľujte sa k tvrdému nátlaku: „Chcem, aby ste sa zmenili; chcem, aby ste na sebe zapracovali.“ Naopak, výsledok dosiahnete, keď zamestnancovi poviete: „Ak upravíte správanie, zvyky, tak sa situácia vyrieši k obojstrannej spokojnosti.“ Vyhnite sa tiež tvrdeniam typu: „To si nikto z nás nemôže dovoliť.“ Použite radšej: „Už sa stalo, teraz je potrebné sa toho dobudúcna vyvarovať,“ a následne požadujte zmenu a dajte svojmu človeku priestor na reakciu.
Môžete sa stretnúť s pasivitou, útočným správaním alebo s tým, že sa urazí. Zopakujte mu, čo si na ňom ceníte, ale trvajte na zmene nežiadúceho správania. V žiadnom prípade neustupujte. Spýtajte sa, či a ako mu môžete pomôcť. Keď bude reagovať pozitívne, dohodnite sa, dokedy s tým, čo vám prekáža, prestane, ak odmietne, určite ďalší postup alebo sankciu.
Ak človek, ktorému niečo vytýkate, rozhovor nezvláda, je možné ho viesť i viackrát, ale nikdy ho neukončujte, pokiaľ nebudete mať jasný záver. Vy ste šéf a len vy môžete povedať, že ak sa nežiadúce správanie nezmení, bude nasledovať postih.
A čo robiť, keď napriek opakovanému rozhovoru zamestnanec nič neurobí?
Na väčšinu ľudí platí sociálna sankcia, napríklad hrozba vyčlenenia z kolektívu alebo možnosť sa ich správanie bude riešiť verejne. Pracovné zlozvyky sa rozhodne neriešia finančným postihom alebo znížením pracovného postu. A v prípade, že zamestnanec svoje zvyky zmení? Určite je namieste ocenenie medzi štyrmi očami.
S kolegami trávite viac než osem hodín denne a sporné situácie vyriešiť musíte. Hlavne ako šéf a líder nestrkajte hlavu do piesku s tým, že sa nič nedeje. Frustrácia zo záťažovej situácie tým naopak narastá a vzájomnú spoluprácu len sťažuje. Priame jednanie so zamestnancami je základ. Dá sa to naučiť, chce to len výdrž a pevné nervy.