- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Ako založiť živnosť
- Aké povinnosti má prevádzkovateľ e-shopu z pohľadu ochrany osobných údajov (GDPR) v roku 2024?
Aké povinnosti má prevádzkovateľ e-shopu z pohľadu ochrany osobných údajov (GDPR) v roku 2024?
Mnohí obchodníci v súčasnosti otvárajú svoje obchody aj v online priestore. Stúpajúci trend v tomto segmente však možno sledovať už niekoľko rokov a zatiaľ sa zdá, že podobným tempom bude pokračovať aj v tých nasledujúcich. Internetový obchod, alebo e-shop, možno definovať ako predaj tovaru alebo služieb s využitím informačných a komunikačných technológií a webových aplikácií v prostredí internetu, kde na jednej strane obchodného vzťahu stojí prevádzkovateľ e-shopu a na druhej strane jeho zákazník (spotrebiteľ).
Pri nákupe v eshope dochádza medzi prevádzkovateľom a zákazníkom k uzavretiu kúpnej zmluvy realizovanej cez internet (označovaná aj ako „zmluva uzavretá na diaľku“). Súčasťou takejto zmluvy je aj získavanie informácií vrátane osobných údajov zákazníka.
Pri plnení si povinností v súvislosti so spracúvaním osobných údajov by sa mal prevádzkovateľ e-shopu zamerať najmä na štyri základné okruhy:
- právny základ spracúvania osobných údajov,
- splnenie si povinnosti viesť záznamy,
- plnenie informačnej povinnosti voči dotknutým osobám – zákazníkom,
- zaistenie bezpečnosti spracúvaných osobných údajov.
Právny základ spracúvania osobných údajov prevádzkovateľom e-shopu
Zaznamenávanie osobných údajov zákazníka konkrétneho eshopu je z pohľadu pravidiel ochrany osobných údajov (GDPR) spracúvaním osobných údajov zákazníka. Hlavným účelom spracúvania osobných údajov zákazníka je najčastejšie uzavretie kúpnej zmluvy a následné uskutočnenie platby, dodanie tovaru alebo služby a prípadné poskytnutie iných súvisiacich služieb (reklamačné a iné povinnosti).
Pri spracúvaní osobných údajov zákazníkov je dôležitý najmä účel ich spracovania. K najčastejším účelom spracúvania osobných údajov pri e-shope patria napríklad nasledovné:
- objednávka tovaru/služieb (kúpna zmluva),
- marketingová komunikácia so zákazníkom (napr. zasielanie newslettera, iné formy priameho marketingu, Public Relations (PR a pod.) – v takýchto prípadoch prebieha spracúvanie osobných údajov zákazníka bez súhlasu zákazníka, nakoľko právnym základom spracúvania jeho osobných údajov je oprávnený záujem prevádzkovateľa e-shopu, a to napríklad informovanie zákazníka o novom tovare a službách daného e-shopu s cieľom podporiť ich predajnosť. Aj tu však platí, že spracúvanie údajov zákazníka na uvedené účely sa musí diať v nevyhnutnom rozsahu.
- marketingová komunikácia s dotknutou osobou bez predchádzajúceho vzťahu – v takomto prípade je vždy potrebný predchádzajúci súhlas dotknutej osoby – zákazníka,
- vernostný program – aj v týchto prípadoch je vždy potrebný predchádzajúci súhlas dotknutej osoby,
- spotrebiteľská súťaž – rovnako aj pri spotrebiteľkých súťažiach je potrebný predchádzajúci súhlas dotknutej osoby.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Povinnosti prevádzkovateľa e-shopu.
- Postavenie zákazníka e-shopu ako dotknutej osoby.
- Technické aspekty.
- Príjemcovia v prípade e-shopu.
- Cezhraničné spracúvanie/prenos osobných údajov zákazníkov e-shopu.
- Osobitné spôsoby spracúvania osobných údajov prevádzkovateľom e-shopu.
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.