Ako dostať z poistky za auto viac
BRATISLAVA 11. augusta (Podnikam.sk) – Kúpili ste „fungl“ nové auto. Už v momente, keď ho prvý raz naštartujete a absolvujete prvú jazdu od predajcu do vlastnej garáže, začne jeho hodnota klesať. Každý jeden mesiac, v prvých troch až piatich rokoch veľmi prudko. Po troch rokoch bude jeho trhová cena možno polovičná. Existuje však riešenie, ako dostať od poisťovne v prípade krádeže či havárie s totálnou škodou rovnakú sumu, akú ste za auto utratili. Teda takú, za akú by ste si teoreticky vedeli kúpiť nové auto. Má skratku GAP a ide o poistenie finančnej straty.
O havarijnom poistení pri nových autách už ich majitelia veľmi nešpekulujú. Aj pri novom aute však v prípade poistnej udalosti – či už to bude krádež, havária alebo jeho poškodenie napríklad pri veľkej búrke s krúpami – dostane majiteľ od poisťovne poistné plnenie len do výšky jeho aktuálnej trhovej ceny. A, samozrejme, musí počítať aj so spoluúčasťou – podľa podmienok dohodnutých v poistnej zmluve.
Poistenie GAP dnes už ponúkajú viaceré poisťovne. „Väčšina poistení kryje majetok len do výšky jeho aktuálnej hodnoty. Poistenie GAP ide nad jej rámec. Vykryje vám rozdiel medzi aktuálnou hodnotou vozidla a novou cenou,“ hovorí Michal Holienčin zo spoločnosti Umbrella Group, ktorá zastrešuje finančných sprostredkovateľov na báze pool manažmentu.
Tento typ pripoistenia k havarijnej poistke vozidiel je podľa M. Holienčina pre tých, ktorí si uvedomujú pokles ceny svojho vozidla, chcú si však poistiť celú jeho hodnotu. „Aby ste si napríklad v prípade krádeže vedeli kúpiť podobné vozidlo,“ dodáva.
Poistenie GAP možno uzavrieť len pre vozidlá do troch, respektíve piatich až šiestich rokov, poisťovne majú vo svojich podmienkach stanovenú maximálnu obstarávaciu cenu vozidla.
„Pri poistnej udalosti sa z havarijného poistenia vyplatí aktuálna hodnota a z poistenia GAP sa doplatí zvyšná časť, aby si klient mohol kúpiť nové vozidlo v tej istej cene,“ vysvetľuje M. Holienčin.
Otázka neznie dokedy
Vodiči kladú finančným sprostredkovateľom často tú istú otázku: do akého veku auta sa mi oplatí platiť havarijné poistenie. „Je to veľmi individuálne a závisí od finančných možností majiteľa. Otázka nestojí tak, dokedy sa oplatí ho mať. Ale skôr, čo budem robiť v prípade, ak o auto prídem, hoci ho denne nevyhnutne potrebujem,“ uvádza M. Holienčin. Toto je situácia, v ktorej je dobré poradiť sa s finančným sprostredkovateľom.
Podľa neho treba mať pri kupovaní havarijného poistenia, tzv. kaska, na zreteli aj fakt, že cena havarijnej poistky neklesá priamoúmerne tomu, ako sa v priebehu rokov znižuje cena samotného vozidla. „Pri aute za 40-tisíc eur má havarijná poistka určite zmysel. Ale keď jeho hodnota klesne na 10-tisíc, poistné nemusí klesnúť alebo iba mierne. Dôvodom je, že poistné udalosti sú zväčša na opravu dielcov áut. A poisťovňa prepláca cenu nových dielcov,“ dopĺňa.
Havarijné poistenie má podľa odborníkov opodstatnenie aj u „sebavedomých“ vodičov, ktorí veria svojim šoférskym zručnostiam a nezvyknú sa dostávať do kolízií na cestách.
V štandardnom rozsahu havarijného poistenia bývajú poistené okrem havárie aj ďalšie tri riziká: krádež, vandalizmus a prírodné živly. „Ak si majiteľ auta verí, že on haváriu nespôsobí, dá sa dojednať toto poistenie na tieto tri zvyšné riziká,“ dodáva M. Holienčin.
Čelné sklo býva problém
Náhradou havarijného poistenia, kaska pre majiteľov vozidiel, ktoré už nie sú úplne nové, sú pripoistenia k povinnému zmluvnému poisteniu (PZP). Očakáva sa, že jeho ceny budú aj v budúcom roku rásť, keďže povinné poistenie vozidiel je pre poisťovne dlhodobo stratové: na škodových udalostiach vyplatili z PZP aj v roku 2018 majiteľom áut viac, ako vybrali.
Užitočné pre každého vodiča môže byť napríklad pripoistenie čelného skla. Vymáhanie náhrady vzniknutej škody je nočnou morou vodičov. Jednak sa takáto poistná udalosť komplikovane dokazuje. Navyše si vinník pri dynamickej jazde na diaľnici ani nemusí všimnúť, že nejaké auto nechtiac poškodil.
„S čelným sklom môžu poisťovne robiť problémy. Jediný spôsob, ako sa im vyhnúť, je pripoistiť si ho,“ hovorí M. Holienčin. Ceny tohto pripoistenia sa líšia podľa typu auta, do jeho výšky vstupuje aj to, či ide o sklo vyhrievané.
Pripoistenie čelného skla sa podľa odborníkov oplatí aj majiteľom havarijnej poistky. Minimálne z toho dôvodu, že zaplatia podstatne nižšiu spoluúčasť na poistenej udalosti – väčšinou od nula do 17 eur.
„Ak má klient na čelnom skle škodu 300 eur a 166 eur má uhradiť ako spoluúčasť, je na pochybách, či sa mu túto udalosť vôbec oplatí riešiť cez havarijnú poistku, keďže sa mu objaví v registri, čo sa môže neskôr odraziť na výške jeho poistného,“ uzatvára M. Holienčin.
Inzercia