Zvýšenie sumy príspevku na stravovanie
Podľa súčasného znenia má zamestnávateľ zákonom stanovený strop na poskytovanie príspevku na stravovanie alebo na poskytovanie stravovacích poukážok na úrovni 55% stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o cestovných náhradách. Momentálne je to suma 5,10 eura (sumu stanovuje opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny č. 176/2019 Z. z. o sumách stravného).
Novelou sa suma príspevku zamestnávateľa zvyšuje z doterajších 55% na 100% Na túto sumu je formou zákonného odkazu naviazaná suma oslobodená od dane podľa § 5 ods. 7 písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov na strane zamestnanca, ako aj daňový výdavok podľa § 19 ods. 2 písm. p) zákona o dani z príjmov.
V súčasnosti, ak zamestnávateľ prispeje zamestnancovi na stravu formou finančného príspevku na stravovanie alebo formou stravovacích poukážok viac, napr. 80% danej sumy (nie však zo Sociálneho fondu), na strane zamestnávateľa je príspevok nad 55% sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín nedaňový výdavok a na strane zamestnanca v prípade zabezpečenia stravovania formou finančného príspevku zdaniteľný príjem. Naproti tomu ak zamestnávateľ prispeje zamestnancovi na stravu formou stravovacích poukážok 80% danej sumy, pre zamestnanca je celé plnenie, ktoré mu poskytol zamestnávateľ, príjem oslobodený od dane z príjmu.
Navrhované znenie preto umožňuje zamestnávateľovi prispievať v prípade zabezpečenia stravovania stravovacími poukážkami alebo finančným príspevkom na stravovanie veľkorysejšie, a síce až do 100% sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín. Navrhovaná úprava výrazne zníži záťaž administrácie stravného, keďže poskytnutú sumu nebude potrebné účtovne deliť na časť daňovo oslobodenú a časť daňovo neoslobodenú. Okrem toho zrovnoprávni daňové aspekty stravovacej poukážky a finančného príspevku na stravovanie.
Poskytovanie príspevku na stravovanie za uplynulý kalendárny mesiac
Zabezpečením stravovania inak ako vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa sa rozumie poskytovanie stravovacej poukážky alebo finančného príspevku na stravovanie pozadu za mesačné obdobie, a to najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca, ak sa v kolektívnej zmluve alebo v pracovnej zmluve nedohodlo preddavkové poskytovanie. Platnosť poskytnutých stravovacích poukážok nesmie skončiť skôr, ako dva mesiace po ich poskytnutí.
Zavádza sa tak právna fikcia, že stravovanie poskytované formou stravovacích poukážok a finančného príspevku na stravovanie sa považuje za „zabezpečenie stravovania“ aj vtedy, ak je poskytované pozadu za uplynulý kalendárny mesiac. Termín poskytovania stravovacích poukážok a finančného príspevku na stravovanie zákon ani v súčasnosti explicitne neustanovuje.
Zákonník práce však ustanovuje povinnosť zabezpečovať zamestnancom stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy priamo na pracoviskách alebo v ich blízkosti vo všetkých zmenách. Zamestnávatelia zabezpečujúci stravovanie prostredníctvom stravovacích poukážok alebo finančného príspevku na stravovanie, preto zamestnancom poskytujú stravovacie poukážky alebo finančný príspevok na začiatku kalendárneho mesiaca vopred, a to na celý kalendárny mesiac. Podľa výkladovej praxe, ak nie sú tieto benefity poskytované vopred, nespĺňajú svoj základný definičný znak, teda účelové určenie a nemôžu byť daňovo zvýhodnené.
V praxi to spôsobuje celý rad problémov, pretože ani zamestnávateľ, ani zamestnanec vopred nevedia, či zamestnanec odpracuje všetky pracovné dni alebo nie (napríklad, či bude čerpať neplánovanú dovolenku, bude práceneschopný, a pod.). Spätné doúčtovanie týchto nárokov a ich započítavanie s nadchádzajúcim mesiacom je v aplikačnej praxi považované za významnú administratívnu záťaž. Navrhovanou úpravou sa táto záťaž odstraňuje.
Úprava stravovania štátnych zamestnancov, Policajného a Hasičského zboru
Obdobne ako pri Zákonníku práce sa suma príspevku na stravné, ako aj poskytovanie príspevku spätne upravuje aj pri štátnych zamestnancoch, polícii a hasičoch. Navrhuje sa nahradiť súčasný strop 65% sumy stravného poskytovaného pri služobnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín novým stropom, ktorým je 100% hodnoty tejto sumy.
Zabezpečením stravovania inak ako vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa sa rozumie poskytovanie stravovacej poukážky alebo finančného príspevku na stravovanie pozadu za mesačné obdobie, a to najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca, ak sa v kolektívnej zmluve nedohodlo preddavkové poskytovanie alebo ak služobný úrad neposkytuje stravovacie poukážky alebo finančný príspevok na stravovanie preddavkovo. Platnosť poskytnutých stravovacích poukážok nesmie skončiť skôr, ako dva mesiace po ich poskytnutí.
Novela zákona o dani z príjmov
V § 5 ods. 7 písm. b) pri každom jednom spôsobe poskytovania stravovania, t.j. hodnota stravy poskytovanej zamestnávateľom zamestnancovi na spotrebu na pracovisku, hodnota stravy v rámci stravovania zabezpečovaného prostredníctvom iných subjektov a finančný príspevok na stravovanie poskytovaný podľa osobitného predpisu, sa navrhuje explicitne doplniť strop, ktorým je suma stravného ustanovená na kalendárny deň pre časové pásmo 5 až 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách. Navrhovaná úprava tak reaguje na výkladové problémy pri aplikácii zákona v praxi.