Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako správne označiť miesto podnikania, keď podnikám z domu?

Ako správne označiť miesto podnikania, keď podnikám z domu?
Fotobanka Pixmac
30. júla 2012 Zdroj Glatzová & Co., s.r.o. Tlačiť

Veľa podnikateľov pri svojej činnosti nepotrebuje prevádzkareň alebo špeciálne priestory určené pre podnikanie a podniká priamo zo svojho bytu alebo domu. Ak je to aj váš prípad, netreba zabúdať na to, že aj v tomto prípade je potrebné správne označiť miesto podnikania ak nechcete dostať masnú pokutu. A ako to urobiť?

Ako označiť miesto podnikania ak podnikáte z domu

Podnikateľ je v súlade so zákonom č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „Živnostenský zákon“) povinný označiť prevádzkareň, a to najneskôr v deň začatia prevádzkovania živnosti. Prevádzkarňou podnikateľa sa rozumie priestor, v ktorom sa prevádzkuje živnosť, resp. priestor, v ktorom sa uskutočňuje určitá podnikateľská činnosť. Ustanovenia o označovaní prevádzkarne sa však primerane vzťahujú aj na priestory súvisiace s prevádzkovaním živnosti. Za takéto priestory sa považuje napríklad miesto podnikania fyzickej osoby, ktorým je väčšinou adresa trvalého bydliska osoby, ale aj priestor na prijímanie zákaziek alebo tovaru a na jeho vydávanie. Povinnosť označiť miesto podnikania sa teda netýka len prevádzkarní podnikateľa, ale všetkých priestorov, ktoré podnikateľ k prevádzkovaniu svojho podnikania fakticky používa a to bez ohľadu na mesto, región či kraj.

Spôsob označenia miesta podnikania Živnostenský zákon priamo neurčuje, ale odkazuje na zákon č. 513/1991 Zb., Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Obchodný zákonník“) a zákon č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o ochrane spotrebiteľa“).

Povinnosti podľa Obchodného zákonníka

Obchodný zákonník stanovuje povinnosť označiť prevádzkareň obchodným menom podnikateľa, t.j. názvom, pod ktorým podnikateľ vykonáva právne úkony pri svojej podnikateľskej činnosti. Pri fyzickej osobe je to meno a priezvisko, prípadne dodatok odlišujúci podnikateľa. Pri obchodných spoločnostiach je to názov, pod ktorým sú zapísané v obchodnom registri a právna forma. Táto povinnosť označovať priestory súvisiace s prevádzkovaním podnikateľskej činnosti sa týka všetkých podnikateľov.

Povinnosti podľa Zákona o ochrane spotrebiteľov

Náležitosti označenia miesta podnikania podľa Zákona o ochrane spotrebiteľa sa týkajú len tých podnikateľov, ktorí ponúkajú alebo predávajú výrobky, alebo poskytujú služby spotrebiteľom (ďalej len „obchodníci“). Títo obchodníci musia na vhodnom a viditeľnom mieste prevádzkarne uviesť:

  1. obchodné meno a sídlo alebo miesto podnikania,
  2. meno a priezvisko osoby zodpovednej za činnosť prevádzkarne,
  3. prevádzkovú dobu určenú pre spotrebiteľa.

Ak obchodník prevádzkuje ubytovacie zariadenie, musí uviesť aj kategóriu a triedu ubytovacieho zariadenia.

Zákon o ochrane spotrebiteľov ukladá obchodníkovi aj ďalšie povinnosti. Pri dočasnom uzavretí prevádzkarne je obchodník povinný na mieste, kde je uvedená prevádzková doba označiť začiatok a koniec uzavretia prevádzkarne, a to najneskôr 24 hodín pred dočasným uzavretím prevádzkarne za predpokladu, že prevádzkareň je uzavretá dlhšie ako jeden deň. Pri zrušení prevádzkarne je o tom obchodník povinný informovať spotrebiteľov najneskôr sedem dní pred jej zrušením. Táto povinnosť je splnená tým, že obchodník umiestni oznam v prevádzkarni na mieste, kde je uvedená prevádzková doba. Tento oznam musí obsahovať informácie o tom, kde a kto je povinný vyrovnať záväzky voči spotrebiteľom, najmä kde môže spotrebiteľ uplatniť svoju reklamáciu a dátum zrušenia prevádzkarne. Obchodník o zrušení prevádzkarne zároveň písomne informuje obec, na ktorej území je prevádzkareň umiestnená. Ako ukazujú skúsenosti a recenzie, bez ohľadu na to, aké máte nápady na podnikanie z domu alebo bez ohľadu na to, v čom podnikať z domu chcete, nemali by ste zabudnúť na riadne označenie. Nejedno internetové fórum alebo online diskusia ukazujú, že sa správnosť označenia zvykne kontrolovať.

Forma označenia miesta podnikania

Žiadny právny predpis nestanovuje spôsob, miesto, ani formu označenia miesta podnikania. Zákon o ochrane spotrebiteľa uvádza iba povinnosť uviesť vyššie uvedené informácie na vhodnom a trvale viditeľnom miesto. Napriek tomu je možné konštatovať, že označenie miesta podnikania by malo byť:

  • resné a nezameniteľné, aby bolo zrejmé akého podnikateľa označuje,
  • jednoznačné, aby bolo zrejmé, že sa jedná o označenie miesta podnikania,
  • viditeľné, teda umiestnené na prístupnom a dobre viditeľnom mieste.

Tip: Pri podnikaní z domu je vhodné označiť miesto podnikania na schránke a na zvončeku, prípadne na inom prístupnom a viditeľnom mieste.

Sankcie

V prípade porušenia povinnosti označiť miesto podnikania môže živnostenský úrad uložiť podnikateľovi pokutu až do výšky 1.659,- EUR, pričom na mieste môže byť uložená podnikateľovi bloková pokuta do výšky 165,- EUR. Za porušenie povinnosti označiť miesto podnikania v súlade so Zákonom o ochrane spotrebiteľa môže Slovenská obchodná inšpekcia uložiť obchodníkovi pokutu až do výšky 66.387,83 EUR a za opakované porušenie povinnosti počas nasledujúcich 12 mesiacov až do výšky 165.969,59 EUR. Uvedené orgány dozoru však nemôžu uložiť pokutu za rovnaké porušenie právnych predpisov súčasne.

Je teda možné konštatovať, že podnikateľ, ktorý vykonáva svoju činnosť z domu je povinný označiť svoje miesto podnikania v súlade s vyššie uvedeným. V opačnom prípade mu hrozí nezanedbateľná pokuta, ktorú mu môže uložiť príslušný živnostenský úrad a v prípade, ak ide o obchodníka aj Slovenská obchodná inšpekcia.

Autor: Michal Žitňanský

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ako začať podnikať

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X