- Podnikam.sk
- Články
- Jednoduché účtovníctvo
- Účtovníctvo
- Ako účtovať
- Jednoduché účtovníctvo
- Ako zaúčtovať zálohovú a ostrú faktúru v jednoduchom účtovníctve
Ako zaúčtovať zálohovú a ostrú faktúru v jednoduchom účtovníctve
Aká administratíva z pohľadu jednoduchého účtovníctva vás čaká po prijatí objednávky? Aké je účtovanie zálohových faktúr v jednoduchom účtovníctve? Ako správne zaúčtovať objednávku, zálohovú faktúru, vyúčtovaciu faktúru v jendoduchom účtovníctve si ukážeme v tejto časti seriálu.
Prinášame ďalšiu čast z nášho seriálu Jednoduché účtovníctvo za rok 2014 zvládnem sám
Cenová ponuka, objednávka, vystavenie zálohovej a vyúčtovacej faktúry
Živnostník Adam Sklár na základe inzercie získal zaujímavú objednávku – oprava a výmena elektroinštalácie v miestnom Klube dôchodcov. Požiadali ho o obhliadku a vypracovanie cenovej ponuky.
Na základe tejto cenovej ponuky dostal objednávku na práce so svojpomocným drážkovaním a sekaním v celkovej cene 731,- €. V tomto prípade slúži objednávka ako zmluva, pri väčších zákazkách môže byť spísaná zmluva o dielo. Poďme sa pozrieť, ako prebehne účtovanie zálohovej faktúry v jednoduchom účtovníctve.
Ako zaúčtovať (zaevidovať) zálohovú faktúru a zúčtovať príjem
Dodávateľ Adam Sklár vystaví zálohovú faktúru, ktorú zapíše do knihy pohľadávok. Po úhrade zálohovej faktúry bankovým prevodom, tento príjem na bankový účet zapíše do peňažného denníka ako príjem ovplyvňujúci základ dane do stĺpca v peňažnom denníku „PREDAJ VÝROBKOV A SLUŽIEB“.
Zálohovú faktúru spolu s cenovou ponukou a objednávkou pán Sklár založí do zakladača » ODBERATEĽSKÉ FAKTÚRY.
Vyúčtovaciu faktúru vystaví až po ukončení prác. Teraz je potrebné nakúpiť materiál, vyplatiť a zaúčtovať dodávateľské faktúry, aby sa pán Sklár mohol venovať svojej práci.
Zaúčtovanie dodávateľských faktúr za materiál a bežné potreby k podnikaniu
Na to, aby mohol Adam Sklár začať práce na zákazke v Klube dôchodcov, musí nakúpiť elektroinštalačný materiál a nejaké prevádzkové potreby. Pre úsporu času sa rozhodol nakúpiť vo veľkoobchodnej predajni Iskra, kde získal aj ceny do cenovej ponuky.
Vystavili mu dodávateľskú faktúru, ktorú uhradil platbou kartou. Túto prijatú faktúru označí interným číslom, zapíše do knihy záväzkov a založí do zakladača » DODÁVATEĽSKÉ FAKTÚRY.
Alternatíva v postupe účtovania
Podľa § 12 ods. 5 postupov účtovanie v jednoduchom účtovníctve, sa platba kartou účtuje Interným dokladom cez priebežné položky, t.j. v čase uskutočnenia úhrady platobnou kartou v Peňažnom denníku v stĺpci „PRIEBEŽNÉ POLOŽKY-VÝDAJ“ a ako výdavok ovplyvňujúci základ dane v stĺpci „ZÁSOBY“.
Na bankovom účte sa výdavok zúčtuje len vo vzťahu k priebežnej položke v Peňažnom denníku v stĺpci „PRIEBEŽNÉ POLOŽKY- PRÍJEM“ ako výdavok z bankového účtu a nie ku charakteru výdavku. To znamená, že nie je možné postupovať tak, že sa priamo z bankového účtu zúčtuje priamo výdavok podľa charakteru.
Toto je správny postup, ktorý je však v niektorých programoch ťažšie realizovateľný, pretože sa musí tento jeden účtovný prípad zaúčtovať až troma operáciami. Pre bežného účtovníka „samouka“ ide o menej zrozumiteľný spôsob a výsledný dopad na účtovný obraz firmy ani daňový dopad nie je rozdielny oproti postupu z praxe.
Alternatíva z praxe
Úhradu dodávateľskej faktúry formou platby kartou zaúčtuje pán Sklár ako výdaj z banky – výdavok ovplyvňujúci základ dane do stĺpca v peňažnom denníku „ZÁSOBY“. Takéto účtovanie sa často kvôli zjednodušeniu robí v praxi a je bežne akceptované kontrolami.
Vzhľadom na to tomu, že pán Sklár nie je platiteľ DPH a nevedie podvojné účtovníctvo, nie je vyslovene nutné, aby účtoval platbu kartou formou interného dokladu.
Ďalšie nákupy p. Sklára
Na ďalší nákup sa vybral do veľkoobchodného skladu, kde si zaobstaral veci potrebné k svojej práci:
- pracovné rukavice, pracovnú obuv, montérky, vodováhy, metre, merače a iné drobné pracovné náradie a nástroje, ktoré zaplatil v hotovosti v sume 48,50 € oproti dokladu vystavenému z ERP.
Tento doklad takisto musí prefotiť a spolu s kópiou a vypísaným výdajovým pokladničným dokladom po zaúčtovaní ako výdaj v hotovosti – výdavok ovplyvňujúci základ dane do stĺpca v peňažnom denníku „ZÁSOBY“ vloží do zakladača » POKLADŇA.
Prečo je potrebné doklady z ERP prefotiť a odkladať spolu s kópiou
Podľa metodického pokynu Finančného riaditeľstva nielen uchovávané doklady z ERP, ale aj faktúry a ostatné účtovné doklady musia byť čitateľné ľudským okom. Podmienka čitateľnosti dokladov nie je splnená, ak sú údaje na nich nečitateľné, čo môže byť spôsobené nesprávnym uchovávaním faktúr, prípadne použitím netrvanlivej tlačiarenskej techniky.
TIP: Základné pravidlá pre podnikateľa pri archivácii dokumentov
Živnostník je povinný zabezpečiť ochranu účtovnej dokumentácie proti strate, odcudzeniu, zničeniu alebo poškodeniu. Účtovné záznamy – teda účtovné doklady, účtovné knihy, zoznamy účtovných kníh, zoznamy číselných znakov alebo iných symbolov a skratiek použitých v účtovníctve, odpisový plán, inventúrne súpisy, inventarizačné zápisy, účtový rozvrh musí živnostník, ktorý nie je platca DPH a nikoho nezamestnáva, uchovávať počas piatich rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú.
Vystavenie vyúčtovacej faktúry a jej úhrada
Živnostník Adam Sklár dokončil zákazku – opravu a výmenu elektroinštalácie v miestnom Klube dôchodcov. Vystaví vyúčtovaciu faktúru, ktorú môže zapísať do knihy pohľadávok dvoma spôsobmi:
- ako čiastkový záväzok len vyúčtovanie alebo
- ako celkový záväzok s odpočítaním úrady zálohovej faktúry
Po jej úhrade bankovým prevodom zapíše tento príjem na bankový účet do peňažného denníka ako príjem ovplyvňujúci základ dane do stĺpca v peňažnom denníku „PREDAJ VÝROBKOV A SLUŽIEB“.
Vyúčtovaciu faktúru pán Sklár založí do zakladača » ODBERATEĽSKÉ FAKTÚRY.