Ako získavať priateľov a pôsobiť na ľudí?
Viacerými štúdiami sa zistilo, že odborné znalosti sa podieľajú na úspechu len približne 15%, kým až 85% úspechu závisí od schopnosti dobre viesť ľudí. Určite aj vy poznáte vo svojom okolí mnohých, ktorí nedisponujú toľkými odbornými znalosťami, no napriek tomu sú úspešní. Čím to je? Ako je to možné? Práve schopnosť dobre pôsobiť na ľudí, zrozumiteľne vyjadriť svoje myšlienky a schopnosť priviesť ostatných k oveľa vyšším výkonom je dnes vo svete najvyhľadávanejšia. Aj vy môžete nájsť v tomto článku odpovede na mnohé otázky týkajúce sa vzťahov a jednania s ľuďmi, a tým zvýšiť svoje šance na úspech.
Základné zásady jednania s ľuďmi
- Nikdy nikoho nekritizujte, neodsudzujte a nesťažujte sa.
- Poctivo a úprimne oceňujte druhých, svoje uznanie im dajte patrične najavo.
- Vzbuďte v druhých naliehavú chuť vykonať danú úlohu.
Rozoberme si v skratke jednotlivé zásady, ktoré sú navzájom úzko prepojené. Každý z nás má túžbu byť docenený. Jedine ocenením a povzbudením dostanete z ľudí to najlepšie, čo v sebe majú. Nič iné tak nezabíja ctižiadostivosť ako kritika od nadriadených. Preto nikdy nikoho nekritizujte, skôr sa snažte podnietiť ľudí k práci. Za každú cenu chváľte a nevyhľadávajte chyby. Keď ste s niečím spokojný, úprimne to oceňte a nešetrite na chvále. To je základné tajomstvo jednania s ľuďmi.
Kritika totiž zraňuje ľudskú hrdosť, ničí pocit vlastnej dôležitosti a vyvoláva obranný postoj a odpor. V 99% prípadov sa ľudia neobviňujú z ničoho, nech už spáchali akúkoľvek zlú vec. Snažme sa preto hľadať na druhých skôr to dobré. Chápať a odpúšťať vyžaduje charakter a sebakontrolu. Nie je to jednoduché, no je to kľúčové pre zlepšenie našej schopnosti jednania s ľuďmi.Treba si však dávať pozor, aby sme to s lichôtkami neprehnali, lebo na to nám „múdri neskočia“. Všetko s mierou. Rozdiel medzi ocenením a lichotením je totiž ten, že to prvé je úprimné a vychádza zo srdca, kým to druhé je neúprimné a vychádza z úst. Ocenenie je nesebecké, kým lichotenie je sebecké. To prvé je všeobecne uznávané, kým tým druhým ľudia opovrhujú. To, ako a čo hovoríme je nesmierne dôležité pre zlepšenie vzťahov s okolím. Dajte ľuďom poctivé ocenenie a uznanie a ľudia budú potešení z dobrých slov, budú si ich opakovať a vážiť po celý život.
Šesť spôsobov ako lepšie zapôsobiť na druhých
Aj vy ste už prečítali veľa kníh a stále neprichádzali želané výsledky? V nasledujúcej časti sme zhrnuli základné spôsoby ako na to.Je to naozaj jednoduché: robte druhým to, čo chcete, aby oni robili vám. Toto prastaré príslovie by sme mali dodržiavať vždy a všade. Každý človek, ktorého stretávate vás určitým spôsobom prevyšuje, preto sa od neho máte vždy čo naučiť. Priznajte si to a výsledky sa isto dostavia.
Ktoré sú teda základné spôsoby úspešného jednania s ľuďmi?
- Skutočne sa zaujímajte o druhých. Úprimný záujem druhí isto vycítia.
- Usmievajte sa. Úsmev symbolizuje radosť a nadšenie, je znamením dobrej vôle a priateľstva.
- Zapamätajte si, že každému znie jeho vlastné meno príjemne a je pre neho tým najdôležitejším. Preto majú veľkú devízu všetci tí, ktorí si vedia zapamätať mená.
- Buďte sústredeným poslucháčom. Umenie naslúchať je jedno z najväčších. Ocenia to všetci. Povzbudzujte druhých, aby hovorili o sebe. To je najväčší kompliment, ktorý môžete zložiť. Často sme veľmi zaneprázdnení tým, že rozmýšľame o tom, čo povieme a zabúdame naslúchať. Pozor na túto chybu.
- Hovorte predovšetkým o tom, čo zaujíma druhých. Takéto rozhovory obohatia i vás samotných, uvidíte.
- Dajte druhému najavo, že si uvedomujete jeho dôležitosť a urobte ho dôležitým.
Zaujímajte sa o druhých, nebuďte sebecký. Rozprávajte sa s nimi o tom, čo zaujíma ich. Postavte sa na miesto toho druhého a pokúste sa vidieť všetko tak svojimi, ako aj jeho očami. To je zásadná schopnosť úspešného jednania s ľuďmi. Platí to tak v rodine, v práci, ako aj napr. vo vzťahu k zákazníkom.
Pozreli ste sa na produkt, ktorý predávate zákazníkovými očami?
Svet je plný ľudí, ktorí sa starajú len o svoje záujmy. Takže tí vzácni ľudia, ktorí nesebecky slúžia druhým, nemajú potom konkurenciu. Človek, ktorý sa nezaujíma o druhých máva najviac starostí a spravidla najviac zraňuje druhých. Byť prirodzený, priateľský a milovať ostatných. Urobiť niečo pre druhých, niečo čo vyžaduje čas, energiu, nezištnosť a pozornosť. To sú návody ako urobiť krok vpred. Jednanie a pocity idú ruka v ruke. Preto sa snažme, aby z nás vyžarovala energia, radosť a nadšenie. Pozitívnych ľudí ma totiž každý rád. Tak hor sa do toho! Spracované podľa AUDIO DIGEST – Programy manažérského růstu lm