ČESMAD má výhrady k nemeckému zákonu o minimálnej mzde
Zákon má výrazne negatívny dopad na slovenské dopravné spoločnosti a zasahuje do slovenského vnútroštátneho právneho systému, tvrdí ČESMAD.
Nemecký zákon môže zvýšiť ceny za dopravu
Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia zásadne nesúhlasí s pôsobnosťou nemeckého zákona o minimálnej mzde na zahraničných dopravcov. Myslí si, že zákon nie je celkom v súlade s právom Európskej únie. Ako agentúru SITA informoval generálny tajomník ČESMAD Slovakia Pavol Reich, vykonali viacero opatrení, spolupracujú so zahraničnými združeniami a rokujú na rôznych úrovniach s cieľom, aby bol tento zákon upravený.
„Zákon má výrazne negatívny dopad na slovenské dopravné spoločnosti a zasahuje do slovenského vnútroštátneho právneho systému. Pre slovenských dopravcov to hlavne znamená neúmerne zvýšené náklady,“ tvrdí Reich. Tieto náklady podľa neho nemôžu pokryť, ak nebude cena za dopravu navýšená o sumu, ktorá pokryje aj zvýšenú mzdu pre vodiča. „A to znamená bojovať o takúto cenu za dopravu s nemeckými zákazníkmi (prepravcami),“ uviedol.
Nemecký zákon o minimálnej mzde (8,5 eura na hodinu) prináša aj povinnosť nahlasovať vodičov, ktorí na území Nemecka budú vo výkone práce. O týchto vodičoch je tiež potrebné si viesť evidenciu odpracovaných hodín v Nemecku. Zákon sa zatiaľ nebude uplatňovať pre dopravcov, ktorí prechádzajú územím Nemecka. „Vodiči, ktorí tranzitujú Nemeckom, tak momentálne nemajú povinnosť sa registrovať na colnom úrade v Kolíne nad Rýnom. Toto moratórium platí do vyjasnenia kompatibility zákona s právom EÚ,“ spresnil Reich.
Dopravcovia musia prehodnotiť zmluvy
Dopravcovia vnímajú nemecký zákon veľmi negatívne a sú nespokojní. Musia prehodnotiť zmluvy, konkrétne ceny za dopravu a požiadať partnerov o prispôsobenie odmeny v súvislosti so zvýšenými nákladmi. „Nemecké spoločnosti vyžadujú od slovenských dopravcov potvrdenie, že ich vodičom bude za výkon na nemeckom území zaplatená minimálna mzda. Týmto potvrdením sa nemecké spoločnosti (logistické centrá, špedície) zbavujú zodpovednosti a prenášajú zvýšené náklady na slovenských dopravcov bez toho, aby bola relevantne navýšená aj cena za dopravu,“ priblížil Reich.
Združenie ČESMAD Slovakia už vyzvalo svojich členov a odporučilo im, aby k takýmto podmienkam nepristupovali a od nemeckých zákazníkov vyžadovali a nechali si potvrdiť navýšenú cenu za dopravu.
Združenie odporučilo členským dopravným spoločnostiam, aby sa zákonom zatiaľ riadili, dodržiavali ho a vyhli sa tak možným vysokým sankciám – za nevyplácanie minimálnej mzdy 500 tisíc eur, za nevedenie evidencie 30 tisíc eur.
Zákon už skúma Európska komisia
Slovensko zvažovalo podať sťažnosť na Európsku komisiu v spojitosti s nemeckým zákonom o minimálnej mzde. Európska komisia už začala skúmať, či je spomínaný zákon v súlade s európskym právom, preto podanie sťažnosti podľa ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny nie je potrebné. „SR síce zvažovala aj takýto krok, ale preverovanie Pilot, práve na naše intervencie v Bruseli, začala samotná komisia, na čo v princípe nepotrebuje formálne sťažnosti členských krajín,“ potvrdila pre agentúru SITA Veronika Husárová z tlačového odboru rezortu práce.
„Teraz počkáme, aký bude verdikt komisie, lebo ak aj Európska komisia potvrdí naše obavy z porušenia európskeho práva, ale Nemecko sa s takýmto záverom nestotožní, komisia ho bude vymáhať na Súdnom dvore Európskej únie,“ dodala.