- Podnikam.sk
- Články
- Marketing
- Online marketing
- Čo je to neuromarketing a ako ho využiť pri tvorbe produktov v roku 2024?
Čo je to neuromarketing a ako ho využiť pri tvorbe produktov v roku 2024?
Základným cieľom každého obchodníka je presvedčiť zákazníka, aby si vybral práve jeho produkt. Na dosahovanie tohto cieľa je možné využiť naozaj rôzne stratégie a marketingové nástroje. Už niekoľko rokov sa v marketingovej praxi stretávame aj s pojmom neuromarketing. Čo to vlastne neuromarketing je? Je možné ho využívať pri predaji svojich produktov aj na Slovensku?
Čo je neuromarketing?
Neuromarketing je nástroj marketingovej komunikácie, ktorý umožňuje sledovať spotrebiteľské správanie prostredníctvom aplikácie neuropsychológie do marketingového prieskumu. Neuromarketing je akýmsi oknom do mysle spotrebiteľa, vďaka ktorému dokážu firmy odhadnúť nákupné správanie svojich zákazníkov. Mnoho ľudí sa pri nakupovaní často nerozhoduje úplne logicky, ale skôr podprahovo. Neuromarketing je spojením neurológie, psychológie, sociológie a marketingu a skúma, prečo sa spotrebitelia niekedy správajú iracionálne.
Marketing a reklama majú za úlohu presvedčiť spotrebiteľa, aby si kúpil požadovaný produkt. Racionálne rozhodovanie tvorí pritom iba 10% finálneho rozhodnutia spotrebiteľa. Preto skúmanie spotrebiteľského správania napríklad prostredníctvom skupinových rozhovorov nemá želaný efekt, keďže spotrebitelia odpovedajú ako by sa správali, keby sa rozhodovali racionálne. 90% rozhodnutí však tvorí práve iracionálna časť mozgu.
Neuromarketing má teda za úlohu sledovať najmä našu emocionálnu stránku pri rozhodovaní, čo si kúpime a čo nie. Používa na to rôzne metódy, napríklad meranie srdcovej frekvencie, dychu, či sledovanie reakcie zreníc (eye-tracking), meranie EEG, meranie zmien v magnetickom poli mozgu,fMRI (funkčná magnetická rezonancia) a mnohé iné. V praxi pomocou týchto metód väčšina firiem zisťuje, aký dojem v človeku zanechá napríklad obal produktu, alebo jeho samotný dizajn.
Pomocou neuromarketingu firmy zisťujú, ktoré produkty a podnety sú pre zákazníka atraktívne, aby na základe toho mohli upravovať svoj vlastný produkt.
Marketingová komunikácia
Na základe zistení neuromarketingu môžu ďalej firmy upravovať svoj produkt, jeho dizajn, obal, cenu, ale aj komunikáciu s verejnosťou, či reklamu. Tento kompletný balík marketingových aktivít založených na emočnom rozhodovaní zákazníka má v konečnom spotrebiteľovi vyvolať túžbu zakúpiť si daný produkt a zatraktívniť ho voči konkurencii.
Neuromarketing môže tiež pomôcť zlepšiť zákaznícky servis pomocou zistenia, na ktoré frázy zákazník reaguje dobre a ktoré ho naopak dokážu rozčúliť. Taktiež pomôže firme zistiť, čo zákazník od servisu očakáva a teda možno niektoré činnosti firma robí navyše, iné jej naopak v starostlivosti o zákazníka chýbajú. Zaujímavou možnosťou využitia neuromaketingu je aj aromamarketing. Podvedome nás totiž nestimulujú len vizuálne podnety, ale aj vôňa. Ak sa zákazník v danom priestore cíti príjemne, alebo mu vôňa niečo pripomína, dokáže ho táto forma marketingu tiež podnietiť k nákupu produktu.
Neuromarketing v tejto oblasti zisťuje ako vône pôsobia na zákazníka a ktoré vône sú vhodné do akých priestorov. Mnoho firiem využíva neuromarketing najmä pri vytváraní nových produktov, alebo modifikácii starších, tiež pri tvorbe cenovej stratégie a stratégie značky, pri vytváraní nástrojov komunikačného mixu, ale tiež na úrovni manažmentu podniku.
Ako využiť neuromarketing v praxi?
Neuromarketing môžete využívať ako naživo tak aj v online svete. Pri využívaní neuromarketingu na webe, alebo pri newslettroch, či iných emailoch je dôležité sústrediť sa najmä na farby, font písma, či rozmiestnenie jednotlivých prvkov na webe. Všetky dôležité informácie by mali byť na jednom mieste, aby ich bol zákazník schopný vnímať komplexne.
Uvedomujete si ako niekedy vedome ignorujete časť web stránky, kde ste zvyknutí na reklamu? Nie? Ale robíte to. Naozaj. Preto vám môže neuromarketing pomôcť aj s umiestňovaním obsahu na webe tak, aby sa k zákazníkovi dostala informácia, ktorú mu chcete odovzdať.
Prí výbere farieb treba myslieť na emóciu, ktorú chceme v zákazníkovi vyvolať, rôzne farby podnecujú rôzne nálady a emócie. Napríklad modrá upokojuje a pri červenej naopak zákazník spozornie. Pri fonte písme je tiež lepšie staviť na jednoduchosť, keďže zložitý font môže neprimerane zaťažiť myseľ zákazníka a spôsobiť stratu záujmu o obsah.
Pomocou neuromarketingu môžete tiež testovať svoje produkty pred ich uvedením na trh, aby ste zistili, ako na ne budú zákazníci reagovať.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.