Čo má vedieť podnikateľ zo Zákona o reklame?
Čo je najdôležitejšie pre podnikateľa vedieť zo Zákona o reklame č. 147/2001? Zákon o reklame hovorí hlavne o požiadavkách na reklamu, o požiadavkách na reklamu špeciálnych produktov, o ochrane spotrebiteľov a podnikateľov pred účinkami klamlivej reklamy. O reklame hovoríme, ak ide o prezentáciu produktov s cieľom uplatniť ich na trhu. Reklamou však nie je označenie sídla, listov, označenie budov a pozemkov obchodným menom.
Aké podmienky musí reklama spĺňať? Reklama musí byť v súlade s dobrými mravmi, s pravidlami hospodárskej súťaže. Reklama nesmie byť klamlivá a skrytá.
Reklama
Reklama nesmie
- zneužívať dôveru spotrebiteľa,
- prezentovať produkty, ktorých výroba, predaj, poskytovanie alebo používanie sú zakázané,
- obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť, uráža národnostné cítenie alebo náboženské cítenie, ako aj akúkoľvek diskrimináciu na základe pohlavia, rasy a sociálneho pôvodu,
- propagovať násilie, vandalizmus alebo vulgárnosť a navádzať na protiprávne konanie alebo vyjadrovať s ním súhlas,
- prezentovať nahotu ľudského tela pohoršujúcim spôsobom,
- prezentovať produkty poškodzujúce životné prostredie alebo produkty škodlivé životu alebo zdraviu ľudí, zvierat alebo rastlín bez toho, aby sa na škodlivosť výslovne a zreteľne neupozornilo,
- ohrozovať fyzické zdravie ani psychické zdravie občana,
- prezentovať produkty ako prospešné zdraviu ľudí, zvierat alebo rastlín, ak to nie je preukázané odborným posudkom,
- prezentovať potraviny a výživové doplnky tak, ako by mali účinky liekov,
- využívať zmyslové vnímanie, ktoré ovplyvňuje pamäť človeka bez toho, aby si to uvedomil (podprahové vnímanie),
- obsahovať osobné údaje, údaje o majetkových pomeroch osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu,
- odvolávať sa na vyhlásenia iných osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu,
- zasahovať do práv iných osôb bez ich súhlasu,
- zneužívať dôveru maloletých osôb.
Reklama musí byť v súlade s pravidlami slovenského pravopisu. Zákon myslí aj na nedovolené rozširovanie reklamy prostredníctvom mailov, telefonátov, ktoré je bez predchádzajúceho súhlasu zakázané. Ak reklamná akcia trvá len v určitom čase, musí byť v reklame uvedená lehota počas ktorej reklama platí alebo musí byť uvedené, že akcia platí do vyčerpania zásob. Niektoré firmy využívajú tzv. porovnávaciu reklamu. To znamená, že v reklame porovnávajú svoj produkt s iným konkurenčným produktom. Tu sa však nesmie znevažovať konkurenciu alebo klamať. |
---|
Reklama na alkoholické a tabakové výrobky
Špeciálne podmienky musí spĺňať reklama alkoholických a tabakových výrobkov. Alkoholické výrobky sa nesmú prezentovať ako zdraviu prospešné, či náladu vylepšujúce. A nesmie sa ani uvádzať obsah alkoholu ako znak kvality výrobku.
Podľa zákona sa zakazuje reklama tabakových výrobkov na všetkých druhoch informačných nosičov, rozdávaním vzoriek tabakových výrobkov verejnosti, a na reklamných veciach, ktoré nesúvisia s fajčením, a ktoré sa rozdávajú verejnosti okrem reklamných vecí, ktoré sa rozdávajú na miestach predaja výrobkov.
Reklama zbraní, liekov
Podľa zákona sa zakazuje reklama zbraní a streliva. Osobitne sa hovorí o reklame liekov. Zakazuje sa reklama liekov, ktoré nie sú v Slovenskej republike registrované, ktoré obsahujú omamné látky, ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis alebo na veterinárny lekársky predpis, ktorých výdaj nie je viazaný na lekársky predpis, avšak sa uhrádzajú na základe zdravotného poistenia, v ktorých je zmienka o účinkoch liekov na liečenie tuberkulózy, prenosných pohlavných chorôb, závažných infekčných chorôb, nádorových chorôb, chronickej nespavosti, chorôb porúch metabolizmu a psychických chorôb.
Reklama lieku musí obsahovať všetky potrebné informácie o zložení, používaní, účinkoch, o rizikách používania a o tom, že je potrebné sa poradiť s kompetentnou osobou. Špeciálne sa hovorí aj o reklame dojčenských prípravkov, v ktorých sa nesmie hovoriť o tom, že dojčenské prípravky môžu nahradiť materské mlieko.
Dozor nad dodržiavaním zákona
Dozor nad dodržiavaním tohto zákona vykonávajú
- orgány úradnej kontroly potravín,
- Štátny ústav pre kontrolu liečiv,
- Ústav štátnej kontroly veterinárnych biopreparátov a liečiv,
- Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálne úrady verejného zdravotníctva,
- Slovenská obchodná inšpekcia.
Pokuty za nedodržanie zákona
Pokuty za nedodržanie môžu byť udelené až do výšky 3330, 66000, 166000 eur.
Ďalšie zákony
Medzi ďalšie zákony vzťahujúce sa k reklame patria:
- Zákon o reklame,
- Zákon o vysielaní a retransmisii,
- Zákon o ochrane spotrebiteľa,
- Zákon o audiovízii,
- Zákon o ochrane osobných údajov,
- Zákon o liekoch a zdravotníckych pomôckach,
- Autorský zákon.
ph