Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Dá sa stres zvládnuť? Áno, dá. Čítajte ako

Dá sa stres zvládnuť? Áno, dá. Čítajte ako
Fotobanka Pixmac
10. septembra 2012 Tlačiť

V článku „Stres… a deň môže začať! Vyvarujte sa osobnostnému vyhoreniu„… sme sa hovorili o prejavoch stresu a reakcii organizmu naň. Dnes poradíme, ako sa so stresom vyrovnať a ako proti nemu bojovať.

Dá sa stres zvládnuť?

Dobrá správa pre vás: ÁNO, DÁ. Manažment stresu nás učí, ako sa na záťažové situácie každodenného života pripraviť a ako ich zvládnuť.  Človek musí sám odhaliť, čo u neho vyvoláva stres. Ktoré vnútorné alebo vonkajšie stresory na neho vplývajú. Dôležité je individuálne stresory rozoznať a naučiť sa proti nim bojovať. Reakcia organizmu na rozličné záťažové situácie je individuálna a závisí od osobnosti. Napríklad na stres v manažmente a pri riadení firmy sú najlepšie relaxačné a aktivačné techniky.

Ako zaobchádzať so stresom, sa možno naučiť. Ľudia, ktorí to zvládli, vedia napätie a záťaž na sebe detekovať a brániť sa. „Coping strategies“ predstavujú techniky „vedomého, racionálneho“ vyrovnania sa s depresiami, podráždenosťou a úzkosťami života. Najčastejšie ide o tri spôsoby . Zameriavajú sa na:

  1. odstránenie vonkajších podmienok vyvolávajúcich stres,
  2. odstránenie vnútorných podmienok zapríčiňujúcich stres, to znamená elimináciu negatívnych emócií (emocionálne orientované zvládnutie),
  3. zmenu významu stresujúcej situácie pre jedinca, teda na prehodnotenie situácie.

Ako si zachováte vnútornú voľnosť, aby ste záťažové situácie nevnímali natoľko stresujúco? Držte sa nižšie uvedených pravidiel:

  • Zostavte si rebríček hodnôt a žite podľa neho.
  • Definujte presné pravidlá, čo je pre vás naozaj dôležité.  Čo všetko chcete v bežný deň stihnúť ? Čo nechcete vynechať?  Čo naopak môžete zmeškať ?
  • Stanovte si priority.
  • Uvedomujte si vlastnú dôležitosť.
  • Neobávajte sa, že sa stanete obeťou burn-outu. Myslite pozitívne. Snažte sa napätie nevnímať.

Ďalšie rady, ako môžete predchádzať stresu:

  • Poznajte svoje silné a slabé stránky.
  • V pracovnom a osobnom živote si stanovte jasné pravidlá a limity.
  • Buďte si vedomý svojich prianí a želaní.
  • Nebojte sa povedať „nie“.
  • Voči okoliu (šéf, kolegovia, partner a podobne) presadzujte vlastné ciele.
  • Na rozhovor s nadriadeným alebo podriadeným sa (pokiaľ možno) pripravte vopred a myšlienkovite si ho prejdite.
  • Pracovné úlohy zoraďte podľa naliehavosti.
  • Pracujte na nich v istom poradí, nepreskakujte z úlohy na úlohu.
  • Medzi plnením jednotlivých úloh si robte krátke prestávky. Po skončení jednej úlohy sa na chvíľku zastavte. Predtým, ako sa pustíte do ďalšej práce, si na chvíľu oddýchnite a v pokoji popremýšľajte o ďalších krokoch.
  • Pri plánovaní práce zohľadnite aj časovú rezervu.  Berte v úvahu, že 30 % denného pracovného času budete musieť venovať nepredvídaným, neočakávaným a vopred nenaplánovaným úlohám.

Aj v práci myslite na svoje zdravie. Ako? Inšpirujte sa:

  • Dopoludnia minimálne raz 15 minútová pauza.
  • Fixný čas na obed.
  • Po práci pravidelné športové aktivity
  • Minimálne jeden voľný večer v týždni, v ktorom nebudete pracovať. Za najoptimálnejšie považujte, ak sa opakuje rovnaký deň.
  • Minimálne jeden voľný deň týždenne, ktorý strávite mimo práce. Nebudete fyzicky v práci a zároveň sa snažte v tento deň na prácu ani nemyslieť.

Potlačte stresory do úzadia

Ako zabránite, aby sa stresory prejavili? Ako zabrzdíte ich pôsobenie? Najjednoduchšia odpoveď je: KONTROLOU.

Získajte istý stupeň kontroly nad stresom tak, že budete predchádzať stresorom alebo aspoň obmedzíte ich pôsobenie. Podľa odborníkov je to najefektívnejšia cesta eliminácie stresu na organizmus. Zmeňte spôsob svojho myslenia. Preto:

  • Snažte sa nájsť zmysel a naplnenie svojho života.
  • Naučte sa byť spokojný sami so sebou.
  • Vyhľadávajte pozitívne zážitky.
  • Naučte sa byť sám.
  • Myslite realisticky.
  • Naučte sa pokojne porozprávať s priateľmi, kolegami, rodinou alebo parterom.

Existuje množstvo postupov zameraných na zníženie stresu. Výskumy odborníkov potvrdzujú ich účinok. Organizmus potrebuje po náročnom dni relax a uvoľnenie. Za najefektívnejšiu metódu odbúrania stresu možno považovať meditáciu. Avšak nezanedbateľný vplyv má tiež pohyb a strava.

Pohybom proti stresu

Pohybom odventilujete nahromadené napätie. Zavalia vás hormóny šťastia.  Lepšie budete vnímať realitu. Avšak, pozor na výber športovej aktivity. Nie všetky športy sú vhodné na odbúranie stresu. Pri skupinovom alebo výkonovom športe môže narastať napätie tela. Naopak, vhodné sú vytrvalostné športy, ako napríklad nordic walking, bicyklovanie, plávanie, jogging, fitnes tréning. Dva až tri krát týždenne 30 minút je optimálnych. Ak sa vám to na začiatok zdá priveľa, začínajte s 15 minútovými prechádzkami denne.

Pri odbúravaní stresu športom dbajte na nižšie uvedené zásady:

  • Hýbte sa 2 až 3 krát týždenne.
  • Preferujte vytrvalostné aktivity.
  • Nerobte skupinový šport ako futbal, volejbal, hokej.
  • Nezabudnite na pravidelné prechádzky

Správna strava proti stresu

Dodržiavajte nižšie uvedené zásady:

  • Stravujte sa pravidelne. Tráviace orgány potrebujú na trávenie čas.
  • Medzi jednotlivými jedlami sa neprepĺňajte sladkosťami a nezdravými drobnosťami.
  • Preferujte čerstvú na vitamíny bohatú stravu.
  • Hotové produkty iba výnimočne. Bývajú presolené alebo presladené a obsahujú veľa nezdravých tukov.
  • Vyvarujte sa konzumácii veľkého množstva bielej múky, mäsa a mäsových výrobkov, alkoholu.
  • Káva prekysľuje tráviaci systém a zvyšuje krvný tlak. Avšak ak vám chutí, doprajte si ju.
  • Pozorujte vlastné telo. Ktoré potraviny neznášate? Ktoré vám nerobia dobre? Vyhýbajte sa tomu, po konzumácii čoho sa cítite malátny, unavený a zle vám trávi.
  • Nejedzte narýchlo v kancelárii pri klávesnici. Jedlo vnímajte ako meditáciu. Obed nech je pre vás pauzou, počas ktorej nemyslíte sa prácu, vypustíte napätie a uvoľníte sa.

Aj mobil škodí

V súčasnosti si život bez mobilov ani nevieme predstaviť. Prostredníctvom nich sme zasiahnuteľní vždy a všade. Hranice medzi súkromným a pracovným životom zanikajú čím ďalej, tým viac. Ak ste ustavične k dispozícii, vypnete asi ťažko. V mysli vám stále svieti kontrolka, alarm, stav pohotovosti. Avšak. Je možné žiť v pohotovosti 24 hodín denne 7 dní v týždni celé mesiace? Odpoveď je jednoduchá: NIE. Preto odporúčame: nemajte strach, ak občas vypnete mobil.

dj

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia zamestnancov

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

august

10aug8:30Transferové oceňovanie komplexne - trojdňové školenie pre začiatočníkov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DPH

10aug8:30Transferové oceňovanie komplexne - trojdňové školenie pre začiatočníkov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DPH

18aug8:30Aktuálne zmeny Infozákona a najčastejšie problémy aplikačnej praxe v druhom polroku 20228:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Samospráva

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X