- Podnikam.sk
- Články
- Trendy v živnostenskom podnikaní
- Ekonomika
- Trendy a inovácie
- Do kamenných predajní majú zákazníkov znovu prilákať technológie
Do kamenných predajní majú zákazníkov znovu prilákať technológie
Maloobchodné technológie sa stávajú čoraz dôležitejším konkurenčným nástrojom. Podľa spoločnosti IBM bude nakupovanie v kamenných predajniach znova atraktívnejšie než online. Zatiaľ čo internetoví predajcovia môžu vyťažiť z množstva informácií, ktoré o svojich zákazníkoch získajú zo sociálnych sietí či z ich nákupného chovania na internete, kamenné predajne budú lákať na nové zážitky z nakupovania a rozsiahlu databázu poznatkov. Vyvíjať a vyrábať zariadenia, ktoré to zabezpečia, by sa teda malo v najbližších rokoch vyplatiť.
S nárastom záujmu o nakupovanie prostredníctvom internetu zaznamenali kamenné predajne pokles tržieb. Ten má byť len dočasný. Konkurenčná výhoda internetových predajov v podobe nízkych cien sa síce nevytratí, no kamenné predajne budú príťažlivejšie vďaka viacerým inováciám. V nasledujúcich rokoch sa budú môcť obchodníci spoľahnúť na superpočítače, vďaka ktorým sa stanú expertmi na každý výrobok.
Ako si bude možné vyberať? Skúšanie bez prezliekania
Podľa spoločnosti Intel si zákazníci budú môcť pred zrkadlom skúšať rôzne oblečenie, doplnky či líčenie bez toho, aby sa museli v kabínke prezliekať. Počítač umiestnený za zrkadlom navyše človeka okamžite odmeria. V prípade, že sa zákazník rozhodne nové oblečenie kúpiť, predavač mu ho počas interaktívneho skúšania donesie zo skladu a zabalí. Maloobchodní predajcovia budú tiež vďaka poznatkom zo sociálnych sietí vedieť predvídať, o aké ďalšie druhy tovaru by mohol mať konkrétny zákazník záujem.
Dotýkanie cez telefón
Pomocou múdreho telefónu bude možné nakupovať napríklad svadobné šaty. Bude možné cítiť satén alebo hodváb prezeraných šiat. Alebo čipku na závoji prostredníctvom displeja mobilného telefónu. Prípadne bude možné ohmatať korálky votkané do deky remeselníka žijúceho povedzme na opačnej strane sveta.
Nové technológie umožnia simulovať dotyk so štruktúrou a tkaninou. S využitím vibračného modulu bude každému objektu priradený jedinečný vibračný vzor. Ten rozlíši napríklad bavlnené vlákno. Pomôže navodiť fyzický pocit skutočného dotyku s daným materiálom.
Predaj vôňou
Inovatívne svetové značky ťažia z pokroku, ku ktorému došlo vo využívaní vôní k zmene nálad. Vôňou možno vzbudiť emócie, ale aj vytvárať zážitky. Vydavatelia kníh napríklad začali experimentovať s priraďovaním vôní k jednotlivým kapitolám v knihách. Aplikácie mobilných telefónov zasa majú sprostredkovať posielanie voňavých správ.
Produkty na mieru
Bežnými majú byť technológie, ktoré umožnia zákazníkom prispôsobiť si svoje obľúbené výrobky priamo na mieru. Na veľtrhu CES 2015 už bola prezentovaná celá škála špičkových 3D tlačiarní. Majú byť dostupné aj širokej spotrebiteľskej verejnosti. Zákazníci si tak budú môcť priamo vytlačiť reálnu podobu produktov svojich obľúbených značiek.
Maloobchodný outernet
Očakávajú sa investície do špeciálnych digitálnych maloobchodných technológií. Hlavne internetových a mobilných. Vo svete sa pre tento prístup už ujal názov „outernet“. Ide o aplikácie, ktoré sa aktivujú na začiatku nákupu a pomáhajú zákazníkom s navigáciu, čerpaním výhod a nákupným rozhodovaním.
V uličkách môžu byť rozmiestnené tablety v špeciálnych stojanoch, ktoré prehrávajú propagačné videá. Ponúkajú novinky, ukazujú recenzie produktov, alebo umožňujú zdieľať návštevníkom skúsenosti a názory v reálnom čase. Umožňujú objednať si tovar v maloobchodnom eshope s dodaním na zvolené miesto. Využívanie tabletov a dotykových obrazoviek v kombinácii s rôznymi aplikáciami má prehĺbiť nákupné zážitky a posilniť vernosť kupujúcich.
Zosobnená komunikácia
Pokročilá zosobnená komunikácia maloobchodníkov a značiek počas nákupov má byť postupne bežnou súčasťou riadenia vzťahov so zákazníkmi. Moderné informačné technológie totiž umožnia v reálnom čase analyzovať takzvané „big data“ na individuálnej úrovni. Následne vytvoriť časovo a miestne cielenú komunikáciu a ponuku pre konkrétneho zákazníka.
Väčšina nakupujúcich zákazníkov je už napojená na sociálne siete a rôzne zberače dát. Tie identifikujú a pomáhajú predvídať ich správanie na základe nimi vytvorených digitálnych stôp. Doteraz známe klasické kupóny na zľavy nahradia digitálne. Zákazníci ich dostanú online v reálnom čase ako jeden z nástrojov posilnenia digitálneho zapojenia.
Nákupný showrooming
Zákazník si už v blízkej budúcnosti bude môcť v kamennej predajni tovar len prezerať. Zistí si tak o ňom potrebné informácie. Môže sa potom pohodlne rozhodnúť kedy a akou formou si ho kúpi. Jednou z nedávno prezentovaných stratégií sa tak stáva showrooming. Teda účtovanie poplatkov len za „pozeranie“. Zákazník zaplatí za prezeranie a priamy kontakt s produktom.
Následne si ho podľa vlastného rozhodnutia môže objednať online s doručením buď prostredníctvom svojho mobilu alebo cez dotykovú obrazovku pri výrobku. V niektorých supermarketoch už dnes pri určitých produktoch v regáloch odporúčajú pohodlnejší či výhodnejší nákup prostredníctvom domáceho eshopu. Na druhej strane, klasická kamenná predajňa môže fungovať aj ako zážitková výdajňa tovaru objednaného online.
Užitočné linky