Firemná stránka na Facebooku – ÁNO alebo NIE?
Rozmýšľate aj vy o tom, že si zriadite firemnú stránku na Facebooku? Aj vy sa pýtate, či sa vám to oplatí a chcete vedieť ako na to? Každá minca má dve strany, tak tomu je aj v tomto prípade. Veď posúďte sami.
Kedy sa vám oplatí zriadiť si firemnú stránku na Facebooku?
Odborníci na on-line marketing radia, že nemá význam zakladať firemný profil na Facebooku alebo ďalších sociálnych sieťach, pokiaľ nie ste príliš populárna banka, farmaceutická spoločnosť alebo inak známa firma. Zriadenie takého profilu má svoje opodstatnenie, no nie je to nevyhnutné a už vôbec nie nutné. Pokiaľ hovoríme o istote, kedy sa vyplatí byť na sociálnych sieťach, tak je to tzv. love brand, tj. firmy a značky, ktoré sú obľúbené. Ide napr. o Kofolu, Pilsner Urquell, Škodu alebo o organizácie typu Unicef či politické strany pred voľbami.
S takto získanou základňou fanúšikov môžete ľahko pracovať, využívať ich na crowdsourcing chcieť po nich spätnú väzbu. Profil na Facebooku by sme nemali považovať za predajný kanál, ale skôr za komunikačný. Vstup na sociálnu sieť by sme si mali predom zvážiť. Nemá zmysel zakladať stránku na Facebooku, pokiaľ sa jedná o firmu, ku ktorej majú ľudia negatívny postoj. Je potrebné si taktiež uvedomiť, že ikonka „Páči sa mi to“ nie je len o tom, že mám záujem o novinky z tej ktorej firmy, ale že to explicitne vyjadruje môj postoj, ktorý dávam vedieť všetkým svojim kamarátom. Preto si to mnoho užívateľov rozmyslí, pokiaľ k podobnému záväzku pristúpi. Ak sa už rozhodnete pre vytvorenie firemnej stránky, nezabudnite sa o ňu starať a pravidelne ju aktualizovať. Z tohto pohľadu je opäť dôležité premýšľať, či vôbec budeme mať čo aktualizovať a ako to budeme robiť.
Komu sa teda sociálna sieť vyplatí? Veľmi dobre ju využívajú napr. reštaurácie, športové areály, kultúrne akcie a pod. Ak však má vaša firemná stránka len niekoľko desiatok fanúšikov, tak takýto profil je skôr k smiechu a je lepšie ho zrušiť.
Zaujímavá štatistika
Výsledky prieskumu portálu BiznisWeb.sk. poukazujúceho na fakt, že až 30% používateľov Facebooku považuje aktualizácie z firemných stránok za nezaujímavé. Prieskum sa realizoval na 60 bývalých fanúšikoch firemných stránok BiznisWeb/ByznysWeb. Existuje viacero výskumov a publikácií o správaní komunity na sociálnej sieti Facebook, ktoré vám napovedia, aké príspevky na vašej „nástenke“ sa používateľom Facebooku najviac páčia, resp. prečo sa počet vašich fanúšikov znížil.
Dňa 19.9.2011 zverejnil portál http://adage.com/ výsledky štúdie o rozviazaní priateľstva medzi firemnými stránkami a používateľmi sociálnej siete Facebook. Od 1.6.2011 do 1.9.2011 v BiznisWebe zisťovali, prečo sa 60-ti ex-fanúšikovia ich firemnej stránky na Facebooku rozhodli opustiť rady „fanklubu“. Až 30% bývalých fanúšikov považovalo obsah z firemnej facebook stránky za nezaujímavý. 15% fanúšikov odišlo ku konkurencii a stali sa automaticky len jej fanúšikom a 24% uviedlo individuálne dôvody ako napr. už ma nebavilo mazať maily z mailboxu, strata záujmu, osobné dôvody a pod. Myslite na to pri vytváraní vášho firemného profilu i firemnej stránky a pokúste sa upútať čo najviac fanúšikov.
Päť dôvodov preči si zriadiť firemný profil na Facebooku
Facebook dal všetkým spoločnostiam, organizáciám i jednotlivcom úplne nové možnosti ako sa jednoducho a efektívne zviditeľniť a prezentovať v najväčšej sociálnej sieti na svete. V západnej Európe, no najmä v USA len veľmi ťažko nájdete spoločnosť, ktorá by ešte nevyužívala tieto výhody a na Facebooku nemala nie len vytvorenú svoju stránku, ale aj nekomunikovala so svojimi zákazníkmi. U nás, presne naopak, veľa spoločností ani nevie čo Facebook je a pri pomyslení nových problémov a zvýšených nákladov na nový komunikačný kanál sa im väčšinou robí zle. Podobne to bolo pred 10-15 rokmi s web-stránkami. Väčšina si myslela, že ich nepotrebujú. A teraz?Vytvoriť Facebook stránku však nestačí a zle ju spravovať je dokonca kontraproduktívne. Preto je dôležité začať pekne od začiatku a uvedomiť si, čo Facebook stránka ponúka, ale aj čo vyžaduje. Najdôležitejšie je uvedomiť si rozdiel medzi osobným profilom a Facebook stránkou. Majú veľa spoločného, profilovú fotku, meno, fotogalériu, atď. ale aj veľa odlišného. Prečo to Facebook takto spravil? Aby v tom bol prehľad a aby si používatelia nemýlili Giorgio Armani značku s Giorgiom Armanim obyčajným človekom. Okrem toho, podľa pravidiel používania Facebooku (ktorých dodržiavanie myslí veľmi vážne) je zakázané vytvárať si takéto „falošné” profily. Takže čo vďaka Facebooku dostanete vy a čo vaši fanúšikovia?
- Po prvé, ľahké zdieľanie informácií, ktoré je výhodné pre vás aj fanúšikov. Ak používatelia kliknú „Páči sa mi”, stanú sa vašimi fanúšikmi a všetko čo napíšete na svoju wall sa im zobrazí. A verte, že to skoro vždy uvidia. Celý čas sú nalepení na Facebooku, rozprávajú sa s kamarátmi, hrajú sa Farmville a každú chvíľu kontrolujú wall, aby videli čo sa deje. A keďže sú vašimi fanúšikmi a pridáte aspoň trochu zaujímavý obsah, prídu si ho prečítať. Ale pozor na spamovanie, pretože si vaše príspevky môžu schovať a nikdy viac sa na ne nepozrú. Takže neváhajte, začnite na svojej stránke aktualizovať status a komunikujte s fanúšikmi.
- Po druhé, poznáte tvár každého fanúšika. Vidíte jeho profilovú fotku, môžete zistiť z akej je krajiny, ako sa volá, čo povedal. Facebook stránky ponúkajú výborný nástroj na sledovanie štatistík. Môžete sledovať návštevnosť na stránke, počet aktívnych používateľov, vývoj kliknutí „Páči sa mi“, aktivitu fanúšikov a ich komentáre, demografické ukazovatele a ďalšie informácie dôležité pre váš biznis.
- Po tretie, vaši fanúšikovia s vami na Facebooku komunikujú a dávajú vám veľmi cenný feedback. Úplne zadarmo, bez nutnosti platiť drahé prieskumy verejnej mienky. Stačí len jeden „like“ na nejakú novú informáciu a viete, že idete správnym smerom. Je to veľmi jednoduché a nepotrebujú vypĺňať žiadne formuláre. Veľa z nich aj vyjadrí svoj názor, čo je pre vás úplne neoceniteľné.
- Po štvrté, design vašej Facebook stránky môže byť unikátny. Ešte raz, vašej Facebook stránky, nie osobného profilu. Toto je perfektná vec ako sa odlíšiť od ostatných. Ako na to? Facebook stránky môžu mať tzv. custom tabs, kde sa môžu umiestniť aplikácie a tie môžu zobraziť prakticky čokoľvek. Napríklad jednoduchý tab, na ktorý sa do peknej grafiky umiestni firemné logo a slogan a výzva aby návštevníci dali „like“ na stránku. A čo je ešte lepšie, dá sa to nastaviť ako landing tab (pokiaľ nemáte komunitnú stránku). Teda používatelia, ktorí vám ešte nedávajú „like“ uvidia práve tento tab keď prídu na stránku. Nie je toto výborný spôsob, ako si vybudovať firemnú identitu na Facebooku a niekoľkonásobne zvýšiť povedomie o vašej značke?
- Po piate, aplikácie v taboch nie sú len na design. Ponúkajú podstatne efektívnejšie spôsoby, ako propagovať vašu značku, či podporovať predaj. Obyčajné súťaže, kvízy, či len vylosovanie výhercov z prihlásených fanúšikov vám prinesie nárast fanúšikovskej základne. A je ľahšie predať fanúšikom, ktorí sú už s vami v kontakte a poznajú vás, ako úplne novým ľuďom. Najväčšie firmy na svete to používajú, lebo vedia že to pomáha. Mali by ste to zvážiť aj vy.
Aké ďalšie sociálne siete sú „IN“
Facebook nie je jediným miestom, kde sa môžu firmy profilovať. Ďalšou významnou sociálnou sieťou je napr. Twitter alebo LinkedIn. Twitter je skôr pre náročnejších užívateľov, očakáva sa od nich väčšia interaktivita, pomocou ktorej ovplyvňujú i ostatných. Na Twitteri sú ľudia, ktorí minimálne v oblasti IT a napr. gastronómie tvoria verejnú mienku a sekundárne pôsobia na cieľovú skupinu, ktorá na sieti nie je sama prítomná.
LinkedIn je tiež zaujímavý nástroj pre podnikanie. Je totiž konzervatívnejší a zameraný primárne na biznis. Firmy tu môžu zakladať svoje profily a čo nie je až tak známe, tak pred niekoľkými mesiacmi bolo umožnené nakupovať reklamu. Ďalej je to neoceniteľný pomocník v oblasti HR a business developmentu.
Google+ nie je zatiaľ taký známy a je to dosť uzavretá spoločnosť dostupná len cez pozvánky, no je tiež zaujímavou platformou. Aktuálnou nevýhodou ale je, že je určená zatiaľ len pre osobné profily. Firemné sú stále zakázané.
Ako postupovať pri vytvorení firemnej stránky?
Ako sme už spomínali, vytvorenie firemnej stránky na Facebooku vám prinesie mnoho výhod. Čo je ešte zaujímavé pri vytváraní stránky a ako na to? Aké možnosti sa vám ešte otvárajú?
- Možnosť zvolenia názvu firemnej stránky.
- Možnosť výberu URL, napr. www.facebook.com/nazov-spolocnosti.
- Získavanie fanúšikov pre stránku na Facebooku, následne aj pre vaše webové stránky.
- Vytváranie ankiet (môžu pomôcť pri marketingových plánoch a rozhodnutiach).
- Vytváranie diskusií (zaujímavé poznatky priamo od klientov).
- Vytvorenie fotogalérie s fotkami produktov, priestorov spoločnosti, atď.
- Spätné odkazy na vaše webové stránky (posilnenie z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače).
- Vytváranie zábavných kvízov atď.
Firemné stránky sa dajú rozšíriť aj o tieto doplnkové služby:
- prepojenie so serverom Twitter,
- vytváranie súťaží, akcií, výpredajov, atď.,
- RSS import z vašich webových stránok (pravidelné novinky, krátke správy, atď.).
Zriadenie stránky môžete nechať aj na odborníkov. Tí ponúkajú často mnohé bonusy ako napr.: registráciu a vytvorenie základnej prezentácie, vloženie všetkých dôležitých informácií o vašej spoločnosti na firemnú stránku, vytvorenie fotogalérie a nahratie fotografií z vášho webu, priestor na diskusiu a poznámky, nastavenie prepojenia so serverom Twitter, nastavenie RSS importu z vašich webových stránok, pridanie ankety, prvotné oslovenie 5000 fanúšikov na Facebooku, zabezpečenie minimálne prvých 100 fanúšikov vašej firemnej stránky, propagáciou pomocou aplikácie Facebook alebo aplikáciu Pošli darček. V rámci mesačnej správy vám potom vedia ponúknuť pravidelné pridávanie statusov, komunikáciu s fanúšikmi na stránke, pridávanie odkazov z Facebooku na vašu webovú stránku, prehľadné štatistiky a pod.
lm