Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Ivica Juríková: Predaj skla je umelecký biznis

Rozhovor: Predaj skla je umelecký biznis
Koláž: Podnikam.sk
10. apríla 2013 Zdroj Podnikam.SK Tlačiť
Na slovenský trh priniesla bio tyčinky, ktoré tu predtým neboli. Podnikala aj s ovocnými šťavami a založila smoothies stánky. Teraz začína odznova.
 
Podnikateľka Ivica Juríková chce aj vďaka mentoringovému programu americkej ambasády Women Entrepreneurship Forum povýšiť predaj skla na uznávaný umelecký biznis.
 

V podnikaní sú najdôležitejší klienti

Ako sa mladá žena dostane k podnikaniu?
V mojom prípade, ako slepé kura ku zrnu. Predtým, než som začala podnikať, som pracovala v dublinskej investičnej banke. Bola som radová pracovníčka, človek za počítačom. V Írsku mi veľmi zachutili ovsené tyčinky a smoothies – šťavy z čerstvého ovocia. Keď som sa vrátila na Slovensko, nič také tu nebolo. Chýbali mi a zároveň som to považovala za dobrý nápad na podnikanie. Keď človek má nejakú predstavu, ktorej verí, ide za ňou. Vybrala som sa teda do Anglicka, kde tieto produkty vyrábali. Dohodla som sa s výrobcami a mohla som začať s predajom.
 
Ako hodnotíte svoje začiatky?
Bola to veľmi dobrá podnikateľská skúsenosť, hoci spočiatku som ľuďom vysvetľovala, čo to smoothie je. V Bratislave som mala tri stánky. V Kauflande, v Apolle a na Kuchajde. Tam som mala pocit, že ľudia radšej chodia na pivo. Teraz už hocikde nájdete sieť podobných obchodov. Predaj tyčiniek bol celkom úspešný biznis, ostala som pri tom takmer štyri roky.
 
 
 

Spring collectioncocka.jpg

Prečo ste sa rozhodli predať svoju činnosť, keď sa vám tu darilo?

Chcela som vyskúšať, či uspejem aj v Amerike na veľkom trhu. Kým som čakala deväť mesiacov na víza, predala som činnosti dvom rôznym spoločnostiam. Smoothies aj tyčinky považujem za také moje dieťa. Je to dobrý pocit, keď vidím, že sa tu moje produkty šíria. Priznávam, že teraz je mi to trochu ľúto. V tom momente to však bolo správne rozhodnutie. Momentálne sa sústredím na predaj skla.                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Teraz začínate od začiatku. V čom vidíte najväčší problém pri podnikaní?
Na dovoz oboch produktov som mala exkluzivitu, no len málo ľudí o tom vedelo. Pri osobnom stretnutí s klientmi nemám problém, ale neviem svojmu biznisu spraviť reklamu. Preto som sa prihlásila na program Women Entrepreneurship Forum. Tento typ projektov poznám z Ameriky. Som rada, že aj na Slovensku sa niečo také rozbieha. Moja mentorka Katarína Zacharová študovala v Malajzii, robila v agentúre, kde dokázala osloviť široké spektrum ľudí cez internet. Mohla by ma veľa naučiť v oblasti marketingu. Dúfam, že sa mi prostredníctvom tohto programu podarí nájsť nových klientov. 
 
 
 
Kedy ste prešli od predaja tyčiniek ku sklu?
Práve v Spojených Štátoch. Americká organizácia Food and Drug Administration mi neschválila tyčinky do obehu, pretože obsahovali nejakú látku, ktorá nebola vhodná pre ich trh. Nemohla som pokračovať ďalej. Rada si vyrábam jednoduché sklá a misy, zatiaľ len pre seba, sklo je moja dlhoročná záľuba. Predaj a distribúcia tak boli prirodzenou a spontánnou voľbou. 
 
Sklárstvo je pomerne netradičná záľuba. Ako ste sa k nemu dostali?
Mám veľmi rada náušnice. Keď sme boli s manželom v Benátkach, kúpila som si tam jedny sklenené. Chcela som zistiť, ako sa niečo také vyrába. Prihlásila som sa na niekoľko sklárskych kurzov v Česku a pozorovala profesionálov pri práci. Najprv som mala pred tým rešpekt, bála som sa, aby som sklo nerozbila, ale potom je to zábava. Postupne som sa spoznala so sklármi, ktorí fúkajú umelecké predmety aj úžitkové sklo. Dnes ich výrobky tvoria základ môjho podnikania.
 
S predajom skla ste začali v Las Vegas. Ako funguje biznis v Amerike?
V podnikaní sú najdôležitejší klienti. Začala som oslovovať kasína, čo sú obrovské rezorty s nákupnými centrami a sieťami obchodov. V kasíne je nákupca zodpovedajúci za nákup tovaru, ktorý sa tam potom predáva. Ak sa dostanete k nemu, máte z polovice vyhraté. Vypytovala som sa v obchodoch, lenže to je tak veľká korporácia, že nákupcovia sa medzi sebou navzájom nepoznajú. 
 
Kedy sa vám tam podarilo preraziť?
Trvalo mi to šesť mesiacov. Prišla som na prvé stretnutie, vtedy ešte bez akejkoľvek techniky. Mala som zo sebou len pár vytlačených obrázkov, ale nakoniec sme sa dohodli a začala som tam predávať svoje produkty. Ak mám niečo nové, ponúknem to nákupcovi a on sa rozhodne, či má o to záujem alebo nie. Komunikujem s obchodom, nie priamo so zákazníkmi. Ja dodávam tovar kasínu, čo s tým oni urobia, ako si to ocenia, to už je na nich. Samozrejme, dajú si tam vysokú maržu.
 
Kto najčastejšie kupoval vaše produkty?
Ázijskí turisti. Bolo vidieť, že oni si cenia takúto prácu, bolo to pre nich jedinečné. V kasíne sa najviac predávali dekoračné predmety pre interiérový dizajn. Boli to sklenené guľky, najmenšia pritom stojí 80 eur a najväčšia okolo 2500 dolárov. Práve tie mizli z pultov ako prvé. 
 
Priemerný Slovák nezarába toľko, aby si mohol také drahé predmety kúpiť. Myslíte, že sa vám podarí udržať sa na trhu? 
Je pravda, že na Slovensku je len úzka skupina ľudí, ktorí si to vedia dovoliť, a ktorí dokážu oceniť kvalitu týchto výrobkov. Pri ručne robených pohároch vidím, že aj Slováci majú o ne záujem, aj keď jeden pohár stojí viac ako 20 eur. Možno je to tým, že ľudia v tom vidia kombináciu niečoho pekného a zároveň to môžu využívať. Predaj umeleckých produktov ide ťažšie. Preto sa obraciam aj na zahraničie, Česko ale aj Luxembursko. Ideálny podnikateľský plán je preraziť v Hongkongu. Dokážu to oceniť, ale nevedia to vyrobiť. 
 
Jurikova rozhovor upravene1.jpg
 
Predávate svoje produkty len cez internet?
Snažím sa ich prezentovať verejnosti na rôznych akciách. Poskytla som svoje poháre na catering na prehliadkach Donny Rosi, taktiež pri ochutnávke vín v bratislavskej vinotéke Gustosmarket. Niektorí návštevníci si ich kúpili priamo tam, alebo si objednali na ďalší deň. Je dobré, keď ich ľudia vidia, ale najlepšie je, keď ich cítia, používajú ich. Potom sa im  zapáčia a má to pre nich pridanú hodnotu.
 
Dodávateľov máte najmä z Česka. Môže mu slovenský sklársky priemysel konkurovať ?Spring collectionkoule.jpg
Nedá sa to ani porovnať. Ak český sklár príde do Pilchucku (pozn. redaktorky: medzinárodný sklársky kampus v USA), tak je to niekto. Majú tam prestíž. Aj samotný Swarovski má korene v Česku. Je tam veľa malých majstrov, ktorí majú doma piecku, no neuživí ich to. Musia popri tom robiť niečo iné. Predajom sa snažím ukázať, že vytvárajú skutočné umenie, lebo sami sa nevedia predať. Sú to veľkí profesionáli vo všetkých smeroch. Každú objednávku pred zaslaním testujú tak, že ju zabalia a hodia o zem. Ak vydrží, tak je v poriadku. Ešte ani raz mi neprišiel tovar, ktorý by bol poškodený. 
 
Plánujete si tu založiť kamennú prevádzku?
Po skúsenosti so smoothie barom sa mi to veľmi neoplatilo, pretože nájom bol príliš vysoký. Obdivujem každú kamennú prevádzku, ktorá sa dokáže udržať. Zatiaľ je to môj sen. Chcela by som vlastnú prevádzku s reštauráciou a obchodom, kde by si zákazníci mohli kúpiť môj tovar. Zároveň by som tam ukazovala ako prebieha výroba, pripravovala by som rôzne workshopy, aby si to ľudia mohli vyskúšať. V mojich myšlienkach to ale na Slovensku nie je.
 
Zhovárala sa Anna Jacková
foto z rozhovoru autorka, portrétové foto Linda Bohušová, foto skla Andrej Madro 
 
Mentoringový program pre ženy podnikateľky s názvom Women Entrepreneurship Forum realizuje Veľvyslanectvo USA na Slovensku v spolupráci s Vidieckou organizáciou pre komunitné aktivity. V rámci programu majú účastníčky príležitosť zlepšiť a inovovať svoje podnikateľské aktivity pod dohľadom skúsených mentorov z USA i zo Slovenska. Mentori poskytnú vybraným podnikateľkám konkrétne rady týkajúce sa riadenia podnikov a možnosti ich rastu, a zároveň im napomôžu získať potrebné sociálne zručnosti a budú ich viesť. Projekt sa realizuje  v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach.

 

K téme

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia zamestnancov

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

január

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

25jan8:30Ročné zúčtovanie za rok 2020 a aktuálny stav mzdovej agendy8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody,Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X