- Podnikam.sk
- Články
- Správy
- Lenka Čech z realitnej kancelárie LT-EU Group: Cieľom je stať sa značkou spoľahlivosti a profesionálneho prístupu
Lenka Čech z realitnej kancelárie LT-EU Group: Cieľom je stať sa značkou spoľahlivosti a profesionálneho prístupu
K založeniu vlastnej realitnej kancelárie ju viedla nespokojnosť s prístupom makléra pri prenájme jej vlastných nehnuteľností. V priebehu krátkeho času sa vypracovala na hráča, ktorý pokrýva komplexný realitný servis nielen na Slovensku, ale aj v čoraz obľúbenejších destináciách ako Španielsko, Dubaj či Dominikánska republika. Zakladateľka realitnej kancelárie LT-EU GROUP Lenka Čech súčasné obdobie považuje za výzvu, v ktorej obstoja len tí najlepší. V rozhovore prezradila, ako vníma aktuálny vývoj na trhu s nehnuteľnosťami, ale aj prečo je individuálny prístup ku klientovi základnou esenciou úspechu v realitnom biznise.
S nehnuteľnosťami podnikáte už niekoľko rokov. Ako ste sa dostali k tejto oblasti a akú úlohu zohrali vo vašom rozvoji?
Oficiálne podnikám od roku 2021, ale môj záujem o danú sféru pretrváva už dlho, keďže sama vlastním nehnuteľnosti na Slovensku aj v zahraničí. Dobrý servis a znalosť v oblasti práva, ekonómie a manažmentu sú pre mňa veľmi dôležité, či už pri organizovaní konkrétnej kúpy, či predaja. Ďalej, keďže mám estetické cítenie a milujem interiérový dizajn, túto oblasť rozvíjam, a to cez rekonštrukcie na mieru od vizualizácií, až po samotnú realizáciu. Zároveň sa neustále vzdelávam aj v oblasti inžinieringu, dizajnu, predaja a práva.
Máte roky skúseností v podnikaní a disponujete skúseným tímom. S akými najväčšími výzvami ste sa stretli?
Asi nepoviem nič nové, ale ľudský faktor a práca s ľuďmi, či už hovoríme o klientoch, alebo o samotných zamestnancoch, je veľkou výzvou pre každého. Samozrejme, dnešná ekonomická situácia na trhu nie je ľahká, a to sa stáva veľkou výzvou pre každý biznis.
Spomeniete si, čo bol impulz založenia spoločnosti LT-EU GROUP? Ako vznikla prvotná myšlienka jej vzniku?
Áno, veľmi zreteľne. Nespokojnosť s prístupom realitného makléra pri prenájme a kúpe vlastnej nehnuteľnosti a neznalosť. Ďalší impulz bol, keď som chcela zúročiť moje skúsenosti a znalosti v oblasti práva, obchodu a umenia a spojiť ich dokopy. Práve realitný biznis umožňuje spojiť všetky tieto oblasti dokopy a naučiť sa ešte o mnoho viac.
Ako prebieha proces hodnotenia nehnuteľnosti vo vašej realitnej kancelárii?
Proces hodnotenia nehnuteľnosti v LT-EU Group sa líši v závislosti od krajiny a miestnych predpisov, keďže pôsobíme v Dominikánskej republike, Španielsku či Dubaji. Základné kroky a princípy sú zvyčajne podobné. Prvým krokom je kontaktovať klienta (predávajúceho alebo kupujúceho) a dohodnúť si stretnutie na mieste, kde sa nehnuteľnosť nachádza. Nasleduje preskúmanie nehnuteľnosti, kedy realitný maklér prehliadne nehnuteľnosť, aby získal podrobný obraz o jej stave, veľkosti, výbave a ďalších relevantných faktoroch. Následne zhromaždíme všetky podrobné informácie o danej nehnuteľnosti ci pozemku, ktoré sú nevyhnutné na analýzu miestneho trhu – tá zahŕňa porovnávanie nehnuteľnosti s inými podobnými nehnuteľnosťami. Potom prejdeme k stanoveniu hodnoty na základe analýzy trhu a údajov získaných z preskúmania nehnuteľnosti. Príprava hodnotiacej správy a komunikácia so zákazníkom, maklér komunikuje s klientom a prezentuje mu hodnotiacu správu a odhadovanú hodnotu nehnuteľnosti. Celý proces je silno je to individuálny a presne tak sa snažíme pristupovať ku každému klientovi.
Aké sú hlavné výzvy, ktorým aktuálne čelí realitný trh v tomto regióne?
Na Slovensku pôsobíme predovšetkým v Bratislavskom kraji, ktorý je trochu špecifický. Aj napriek vysokému dopytu je realitný trh v Bratislavskom kraji je konkurenčný, a to najmä v oblastiach s veľkým dopytom po nehnuteľnostiach. To je výzva predovšetkým pre nových hráčov a malé realitné kancelárie. Doprava a infraštruktúra sú dôležitými faktormi pri výbere nehnuteľnosti. Problémy s dopravnou prepojenosťou alebo nedostatkom verejnej dopravy ovplyvňujú atraktivitu niektorých lokalít. Bratislava a jej okolie zažíva v posledných rokoch rýchlu urbanizáciu a rozvoj niektorých oblastí. Tento rast už vplýva a aj naďalej bude vplývať na životné prostredie, verejné služby a ceny nehnuteľností. Ďalšími faktormi sú určite zmeny v legislatíve a reguláciách týkajúcich sa realitného trhu, politike alebo urbanistických plánoch, čo môže ovplyvniť investície do nehnuteľností, ako aj obchodné podmienky pre realitné kancelárie. Stále vnímam aj dozvuky pandémie – tá má stále vplyv na realitný trh, konkrétne to vidíme na zmenách v preferenciách v súvislosti so vzdialenou prácou či dochádzaním do práce.
Krištáľovú guľu nemá nikto, ale – ako vidíte budúcnosť realitného trhu? Je súčasná situácia len zakopnutím, alebo pôjde o dlhodobejšiu stagnáciu?
Dúfam, že zakopnutie to nie je, ale človek mieni a osud mení. V prvom rade si chceme vybudovať stabilné zázemie v danej oblasti v priebehu dvoch rokov, aby sa k nám ľudia vracali a naďalej využívali naše služby v oblasti predaja, prenájmu, rekonštrukcií, či samotného podnikania. Určite chceme, aby sa naša agentúra stala značkou spoľahlivosti a profesionálneho prístupu.
Čo bude z vášho pohľadu najväčší trend v realitnom sektore v nadchádzajúcich rokoch?
Digitalizácia realitného sektora sa pravdepodobne bude rozvíjať ďalej. Tento trend zahŕňa použitie technológií ako umelá inteligencia, rozšírená realita (AR) a virtuálna realita (VR) na zlepšenie zážitku klientov počas celého procesu kúpy či predaja.
Informačný servis