Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Marketingová analýza

medzinárodné podnikanie
medzinárodné podnikanie Thinkstock
21. marca 2016 Tlačiť

Analýza marketingu je v podstate analýza podniku, trhu a zákazníka, pričom cieľom je pripravenie podkladov potrebných pre plánovanie marketingovej stratégie. Pre podnikateľov a firmy vykonávajú marketingové analýzy obvykle externé firmy alebo špecialisti, ktorí vedia vyhodnotiť sledované kritéria a pripraviť ich na aplikovanie pre marketingové stratégie.

Marketingová analýza je mimoriadne dôležitá pre marketingový plán podniku a firmy, pričom ide v podstate o podrobný a odborný prieskum marketingových aktivít naprieč celou firmou. Výsledkom sú podrobné výstupy, odporúčania a závery, na ktorých môže následne stavať marketingová komunikácia a celková stratégia. Aj pre viaceré zabehnuté firmy, podniky a podnikateľov vie priniesť takáto služba veľmi hodnotné informácie, ktoré dokážu posunúť prezentáciu firmy na lepšiu úroveň.

Prečo je analýza dôležitá a aký má význam

Pre firmu a podnikateľa je strategická analýza marketingu z dôvodu, že vytvára základ pre plánovanie marketingových aktivít a ide o východisko pre firmu pri systematickom prístupe k trhu. Výsledky tejto analýzy slúžia pri formovaní marketingovej stratégie a marketingového plánu pre konkrétny trh, ale napríklad aj porovnanie s konkurenciou pri výkonnosti danej firmy. V neposlednom rade pomôže takáto analýza nájsť možnosti zlepšenia oproti konkurencii.

Vďaka tejto analýze ako podnik získate:

  • Prehľad o tom, ako v oblasti marketingu a reklamy na tom naozaj ste a to aj v porovnaní s konkurenciou
  • Odporúčania do budúcnosti pre komunikáciu a strategický marketing
  • Návod v akom poradí a kedy časovo aplikovať ktoré odporúčania a ktoré formy komunikácie a marketingu

Dôležité je vedieť, že marketingová analýza nie je zamerané výlučne len na vonkajšie prostredie, ale zaoberá sa aj tým, ako prebieha plánovanie a koordinácia komunikačných a reklamných aktivít priamo vo vašej firme. Analýza zistí, či dostatočne poznáte svojich stálych aj potencionálnych zákazníkov a či s nimi komunikujete vhodným spôsobom. Tiež je jej významom aj zistiť, či vo vnútri firmy poznáte kľúčové marketingové princípy a ako ich uplatňujete.

Ako analýza prebieha a čo sa pri nej zisťuje

Základom je definovať si cieľ, čiže vy ako podnikateľ musíte vedieť firme, ktorá pre vás bude marketingovú analýzy robiť, stanoviť, k čomu má analýza marketingu slúžiť. Ide pôjde o podklady pre marketingový plán produktu pre konkrétny trh, alebo má ísť o podklady pre celkový strategický marketing firmy vo vzťahu k trhu. Následne od toho závisí aj predmet analýzy, čiže čo sa bude skúmať a z akých zdrojov informácií. Následne sa vykonáva samotný zber dát a informácií.

Najčastejšie sa u nás uplatňujú tri druhy analýzy marketingu a komunikácie a to:

SWOT analýza – silné a slabé stránky firmy

  • Ako už vyplýva zo samotného názvu, ktorý je skratkou od Strong, Weakness, Opportunities a Threats, táto analýza sa zameriava na identifikáciu silných a slabých stránok, ale aj príležitostí a hrozieb
  • Silné stránky firmy a slabé stránky firmy sú hodnotené z hľadiska dôležitosti a výkonnosti, kým príležitosti sú hodnotené podľa atraktívnosti a pravdepodobnosti úspechu
  • Cieľom analýzy je v podstate nájsť vhodnú úroveň rovnováhy medzi tým, čo vaša firma vie robiť dobre alebo naopak v čom má medzery a tým, aké sú príležitosti či hrozby

Situačná analýza – 5C

  • Táto analýza sa zameriava nielen na súčasnú situáciu firmy, ale aj na jej vývoj od minulosti až po prítomnosť
  • Skúmajú sa položky tak makroprostredia ako aj mikroprostredia v ktorom firma podniká, pričom skratka 5C znamená, na čo sa analýza sústredí a ide o Company, Collaborators, Customers, Competitors a Climate/Context, čiže ide o podnik, spolupracovníkov, zákazníkov, konkurentov a makroekonomické faktory
  • Podľa šírky a hĺbky analýzy môže byť táto analýza strategická situačná alebo marketingová situačná, pričom v prvom prípade ide o zachytenie faktorov ovplyvňujúcich činnosť firmy vo vzájomných súvislostiach, kým v druhom prípade sa skúma prostredie firmy vo vzťahu k trhu, konkurencii a budúcemu dopytu

BCG matica – matica rastu a podielu

  • Táto analýza porovnáva rast trhu a podiel firmy na tomto trhu, pričom podľa toho vie ukázať spojitosť medzi tempom rastu obchodov a konkurenčnou pozíciou firmy
  • Analýza primárne slúži na rozhodnutie ohľadom zdrojov, pričom na úvod rozdelí firmu na strategické podnikateľské jednotky, následne ich porovná vzájomne a porovná aj ich prínos a potom stanoví vývoj strategických cieľov s ohľadom na tieto jednotky
  • Každý produkt, ktorý firma dodáva na trh, sa podľa tejto analýzy rozdelí do jedného z kvadrantov (buď do tzv. Otáznikov, Hviezd, Dojných kráv alebo Biednych psov), podľa toho, v akom štádiu je na trhu, či je úspešný, či je populárny, či produkuje zisk alebo či už končí svoju komerčnú dráhu

Analýza okolia firmy

Súčasťou marketingovej analýzy môže byť analýza okolia firmy, čo má tiež priamy vplyv na výkonnosť firmy na trhu a môže to pomôcť lepšiemu zostaveniu strategického plánu pre komunikáciu, marketing a uvádzanie produktov na trh. Samozrejme, nie všetky konzultačné alebo marketingové spoločnosti ponúkajú aj širšiu analýzu okolia firmy, na druhú stranu, je to veľmi dôležité, pretože tieto informácie môžu pomôcť pri zásadných rozhodnutiach vašej firmy ohľadom plánovania produktov a ich prezentácie či komunikácie na trhu.

Tento typ analýzy sa skladá z týchto častí:

  1. Analýza odvetvia – táto časť má za cieľ zhodnotenie konkurenčnej rivality na trhu, sily odberateľov, sily dodávateľov, substitútov a novovstupujúcich podnikov; vďaka informáciám tohto typu je možné sa dozvedieť to, akým spôsobom si podniky konkurujú, aká je silná konkurencia na trhu v rovnakom odvetví, aké sú možnosti dodávateľov a subdodávateľov a naopak aký je potenciál odberateľov
  2. Analýza makrookolia – v rámci makrookolia sa zhodnocuje viacero externých faktorov, ktoré sú hodnotené z hľadiska súčasnej situácie ale aj možnej zmeny a teda sa berie do úvahy aj stabilita alebo naopak dynamika prostredia; ide najmä o politické a právne faktory, socio-demografické faktory, technologické faktory a ekologické faktory, pričom ich dôkladné poznanie môže pomôcť firme nájsť najvhodnejšie produkty a spôsob ich komunikácie
  3. Analýza konkurencie – analýza konkurencie je v rámci analýzy okolia firmy zameraná na jednak hodnotenie zákazníkom, ale aj manažérske hodnotenie; kým hodnotenie zákazníkom je v podstate hodnotenie zákazníckeho správania sa, dopytu a preferencií, manažérske hodnotenie vychádza z hľadiska sily, veľkosti, ziskovosti a používanosti praktík vzhľadom na konkrétne produkty firmy

Na záver – čo konkrétne sa môžete z analýzy marketingu dozvedieť

Uvažujete o tom, že by ste si nechali vypracovať analýzu marketingu a komunikácie, no neviete, aké presné výstupy alebo čo konkrétne sa z tejto analýzy dozviete? Tu je niekoľko otázok, na ktoré môže dať profesionálna marketingová analýza odpovede:

  • Máte jednotnú stratégiu pri online a offline marketingu a dopĺňajú sa tieto dva typy reklamy?
  • Poskytuje zákazníkom ucelené informácie a je ich správny objem, alebo ich len zahlcujete zbytočnosťami?
  • Pôsobíte ako dôveryhodná firma, vie si vás zákazník stotožniť s konkrétnym produktom?
  • Je váš marketing „magnetický“ na zákazníkov prirodzene, alebo musíte míňať viac zdrojov preto, aby ste ich k sebe „pritiahli nasilu“?
  • Ako dobre viete premeniť záujemcov a potencionálnych zákazníkov na skutočných zákazníkov?
  • Viete ako spraviť z jednorázového zákazníka pravidelného zákazníka a využívate dostatočne takéto postupy?
  • Je predávanie produktov krvopotná drina alebo to vie robiť váš marketing za vás? A ak nevie, čo treba spraviť, aby to tak bolo?

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Marketing

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

december

05dec8:30Biznis a spoločenská etiketa v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

05dec8:30Biznis a spoločenská etiketa v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

05dec8:30Zákon o dani z finančných transakcií8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DzP

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X