Medzi najčastejšie patria prípady predloženia tých istých poškodení, ktoré už raz boli uhradené v predchádzajúcej škode, ale s iným popisom a prípadne s väčším opotrebením veci. „Typickým príkladom sú zatečenia v bytových domoch alebo chronicky sa opakujúce poškodenia elektrospotrebičov skratom. V takýchto prípadoch vykonávame aj následné obhliadky ex post, teda po vykonaní opráv,“ hovorí Jaroslava Zemanová.
Príklady šetrených prípadov podozrivých škôd
Úraz falošného konateľa firmy
Poistený klient nahlásil poškodenie zdravia zo svojej poistnej zmluvy úrazového poistenia. V hlásení uviedol, že sa pošmykol a pri páde si zlomil ruku. V poistnej zmluve mal pripoistené aj tzv. denné odškodné počas nevyhnutného liečenia na sumu 70 eur na deň. Pri uzatváraní poistnej zmluvy tento klient vyhlásil, že je zamestnaný ako vedúci pracovník v súkromnej spoločnosti, na základe čoho boli prijaté podmienky takéhoto poistenia denného odškodného.
Počas prešetrovania škodovej udalosti bolo zistené, že poistený uviedol úmyselne pri uzatváraní svojej úrazovej zmluvy nepravdivé údaje o svojom zamestnaní. Bolo zistené, že pracuje ako údržbár a jeho denný príjem nepresahuje sumu 20 eur. Vzhľadom k tomu, že sa poistený liečil zo svojich zranení 25 dní, neoprávnene požadoval poistné plnenie vo výške približne 1250 eur.
Fingovaný výron členka
Klient poistený v rámci životného poistenia nahlásil svoju škodovú udalosť tak, že sa pri vynášaní smetí pošmykol na klzkom chodníku a spôsobil si tak výron na členku ľavej nohy. S uvedeným zranením mal byť práceneschopný 5 týždňov. Do poisťovne doložil aj potrebné lekárske správy o prvom ošetrení , ako aj o následných ošetreniach a kontrolách u svojho ošetrujúceho lekára.
Preverením lekárskych správ v príslušnej zdravotnej poisťovni bolo zistené, že ošetrujúci lekár nepožiadal zdravotnú poisťovňu o refundáciu za vykonané lekárske výkony. Následne, po podrobnejšom preskúmaní predložených lekárskych správ bolo zistené, že lekárske správy boli úmyselne pozmeňované. V konečnom dôsledku poisťovňa konštatovala, že klient žiadne zranenie neutrpel, t.j. poistné plnenie vo výške približne 3500 eur žiadal od poisťovne bezdôvodne. Plnenie bolo zamietnuté a bolo podané trestné oznámenie.
Pozor na prezutie pneumatík
Klient nahlásil zo svojho havarijného poistenia vznik škodovej udalosti na svojom vozidle, ktoré malo vbehnúť do výtlku na ceste a malo dôjsť k odlomeniu kolesa. Pri obhliadke vozidla bolo zistené, že upevňovacie skrutky kolies nesú známky dlhodobejšieho opotrebenia, čo nasvedčuje tomu, že neboli riadne dotiahnuté. Obhliadkou miesta, ktoré poistený označil ako miesto vzniku škody bolo zistené, že toto miesto nenesie stopy po havárii vozidla. Rozsiahlejším preverovaním bolo zistené, že škoda vznikla na inom mieste na rovnej ceste bez výtlkov.
Nakoniec vysvitlo, že vozidlo bolo na prezutí na zimné pneumatiky v pneuservise, pričom zamestnanci pneuservisu nezabezpečili riadne dotiahnutie skrutiek kolesa. Za takto vzniknuté poškodenie zodpovedá pneuservis, ale ten nebol pre takýto prípad poistený, preto sa poistený snažil škodu uplatniť zo svojho havarijného poistenia. Požadované plnenie vo výške približne 2500 eur bolo zamietnuté vzhľadom na nepravdivé údaje o vzniku škody poskytnuté klientom.
Nefunkčná mliekárenská výrobňa
Klient – podnikateľ z juhu Slovenska – si zo svojho poistenia stroja uplatnil nárok na plnenie za poškodenie meracieho zariadenia, ktoré malo nastať počas výrobnej prevádzky. Škoda sa vyšplhala až na 15 400 eur, pretože išlo o poškodenie špeciálneho zariadenia vo výrobni mliekárenských produktov. Klient tvrdil, že škoda na zariadení nastala v roku 2012, ale na základe šetrenia v teréne sa podarilo preukázať, že výrobňa bola od roku 2009 nefunkčná a žiadne strojové zariadenie tam odvtedy nepracovalo.
Preto nemohlo nastať ani poškodenie uvedeného meracieho zariadenia v deklarovanom termíne, teda počas platnosti poistnej zmluvy. Klient si totiž toto špeciálne meracie zariadenie poistil krátko pred vznikom škody práve s úmyslom uplatniť si škodu za uvedený prístroj, aby mohol za peniaze od poisťovne rozbehnúť prevádzku v inom závode.
Nastrojené poškodenie „Touarega“
Havarijne poistené vozidlo VW Touareg bolo klientom predvedené na obhliadku do zmluvného servisu. Bolo výrazne poškodené na viacerých dieloch, ktoré boli demontovateľné. Na podozrivé skutočnosti nás upozornil zmluvný partner – bezobhliadkový servis. Detailnou obhliadkou v spolupráci s interným znalcom – expertom poisťovne – sa podarilo zdokumentovať typické znaky nastrojenia škody na vozidle.
Ide o spôsob páchania trestnej činnosti, kedy sú odmontované nepoškodené diely na vozidle a namontované poškodené diely, zvyčajne zakúpené u garážnikov po havárii z iného vozidla. Diely však boli po premeraní laku identifikované ako predtým označené z inej havárie. Hlásená nehoda bola preto iba fingovaná. Na základe nezvratných dôkazov sa klient vzdal plnenia. Potenciálne plnenie predstavovalo až 53-tisíc eur. V prípade bude podané trestné oznámenie.