- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Podnikateľský plán
- Ako zostaviť dobrý podnikateľský plán pre rok 2025?
Ako zostaviť dobrý podnikateľský plán pre rok 2025?
Každý podnikateľ by mal mať presnú predstavu, kam bude jeho podnikanie smerovať, či už to bude kaviareň, reštaurácia, cestovná kancelária, alebo autoservis. Podnikateľský plán, je základom každého podnikania. V článku Vám priblížime čo by mal správny podnikateľský plán obsahovať a ako vytvoriť praktický a funkčný podnikateľský plán.
Prečo by sme pre mali pre každé podnikanie vypracovať biznis plán?
Podnikateľský plán je dôležitý nástroj pre riadenie a rast každého podnikania. Kvalitne vypracovaný biznis plán je užitočným sprievodcom pri štarte akejkoľvek podnikateľskej činnosti. Primárnym cieľom tohto dokumentu je definovať základnú víziu a ciele daného podnikania. Detailne pripravený podnikateľský plán nám pomáha pravidelne monitorovať plnenie stanovených cieľov a vízií. Potenciálnym investorom a spoločníkom zároveň poskytuje prehľad o kľúčových informáciách nevyhnutných pre ich rozhodovanie o financovaní alebo o spoluúčasti na projekte.
Prečo by mal podnikateľský plán mali zostaviť sám podnikateľ?
Každý podnikateľ je tvorcom svojho podnikania, do ktorého vstupuje s konkrétnou víziou a cieľmi. Tieto myšlienky tak dokáže najlepšie pretaviť do podnikateľského plánu jedine on sám. Je to jedna z úloh, ktorú nie je vhodné delegovať na nikoho iného. Každé podnikanie potrebuje efektívne riadenie. Biznis plán obsahuje naše myšlienky položené na papier, čo pre nás predstavuje konkrétny záväzok, ako ho ďalej rozvíjať. Môžeme do neho vložiť viaceré budúce scenáre, ako aj hodnoty, na ktorých budeme budovať náš biznis, konkrétne vízie a zdroje, ktoré nám pomôžu posunúť sa za vytúženým úspechom.
Prečo by sme nemali dokončiť podnikateľský plán za jeden večer?
Príprava kvalitného podnikateľského plánu si vyžaduje určitý čas. Ak počas jeho písania zistíme, že odpovede na niektoré otázky zatiaľ nepoznáme, môžeme činnosť prerušiť a vrátiť sa k dokončeniu dokumentu v čase, keď už budeme mať k dispozícii chýbajúce odpovede. V prípade, že nechceme prerušiť tvorbu, jednoducho si urobme poznámku, ku ktorej sa vrátime neskôr. Jednou z odporúčaných techník je prelistovať si hotový biznis plán vždy po uplynutí určitého obdobia a porovnať si aktuálny stav so stanovenými cieľmi. Plán je vždy možné prispôsobovať aktuálnemu vývoju a podľa potreby v ňom môžeme meniť niektoré alebo aj všetky pôvodné nastavenia.
Prečo na spracovanie biznis plánu neexistuje jeden univerzálny vzor?
Štruktúra podnikateľského plánu je závislá od charakteru konkrétneho podniku a predmetu jeho činnosti. Časti, z ktorých by mal pozostávať, tak nie je možné exaktne vymenovať. Pomôcky a šablóny, ktoré si predstavíme nižšie, však môžu vypracovanie plánu uľahčiť a poslúžiť nám ako inšpirácia, či už pôjde o podnikateľský plán kaviarne, alebo autoservis.
Z akých častí by mal pozostávať podnikateľský plán?
Podnikateľský plán spravidla pozostáva z nasledujúcich častí:
- Zhrnutie, ktoré obsahuje základnú víziu / misiu a účel podnikania
- Popis organizácie
- Organizačná štruktúra a riadenie
- Popis výrobkov / služieb
- Popis výrobného procesu
- Popis príslušného odvetvia
- Popis konkurencie
- Analýzu trhu, konkurenčné výhody / nevýhody
- Stratégia a implementácia
- Analýza silných a slabých stránok organizácie
- Marketingový a predajný
- Finančný plán
- Vplyv na životné prostredie
Každý biznis plán si však môžeme vytvoriť aj v inej – nami preferovanej štruktúre. Ako odrazový mostík nám môže poslúžiť aj nasledovné rozdelenie:
- Informácie o organizácii a personálne informácie
- Popis plánu
- Marketingový a predajný plán.
- Finančný plán a cenová politika.
Aké údaje uviesť o organizácii? Aké personálne informácie uvádzať?
V úvode dokumentu si predstavíme základné informácie o kľúčových osobách projektu, ich vzdelaní a profesionálnych skúsenostiach. Tieto môžu byť pre úspech celého projektu rozhodujúce. Pri napĺňaní tejto sekcie je potrebné vložiť nasledovné informácie:
- Profil organizácie
- Názov organizácie
- Právnu forma organizácie
- Sídlo a miesto podnikania
- Stručný opis predmetu činnosti organizácie
- Stručnú históriu organizácie a podnikateľskej činnosti
- Náčrt organizačnej štruktúry a manažérskeho tímu
- Personálne informácie, t.j. informácie o kľúčových osobách organizácie a projektu (manažér, finančný manažér, projektový manažér a ďalší). Prehľad o ich vzdelaní, skúsenostiach a doterajšej praxi.
Aký je účel organizačnej schémy?
Organizačná schéma nemusí byť dlhšia ako na jednu stranu. Mala by však jasne deklarovať aspoň základné druhy zodpovednosti, oprávnení a právomocí v rámci organizácie. Organizačná schéma by nám mala priniesť odpovede na nasledujúce otázky:
- Aká je štruktúra našej organizácie?
- Vie každý zainteresovaný, komu zodpovedá?
- Sú druhy zodpovedností a oprávnení jasne stanovené?
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Aké údaje uviesť o organizácii ? Aké personálne informácie uvádzať?
- Aký je účel organizačnej schémy?
- Aké údaje uviesť do popisu biznis plánu?
- Licencie
- Personálne zabezpečenie
- Počítačové a iné technologické vybavenie
- Poistenie
- Deň začatia podnikania
- Podnikateľský zámer pre príspevok pre SZČO
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.