Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako zostaviť dobrý podnikateľský plán pre rok 2025?

Otázka, mladá žena
ilustračné: thinkstockphotos.com
23. júna 2025 277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg Zdroj podnikam.sk Tlačiť

Každý podnikateľ by mal mať presnú predstavu, kam bude jeho podnikanie smerovať, či už to bude kaviareň, reštaurácia, cestovná kancelária, alebo autoservis. Podnikateľský plán, je základom každého podnikania. V článku Vám priblížime čo by mal správny podnikateľský plán obsahovať a ako vytvoriť praktický a funkčný podnikateľský plán.

Prečo by sme pre mali pre každé podnikanie vypracovať biznis plán?

Podnikateľský plán je dôležitý nástroj pre riadenie a rast každého podnikania. Kvalitne vypracovaný biznis plán je užitočným sprievodcom pri štarte akejkoľvek podnikateľskej činnosti. Primárnym cieľom tohto dokumentu je definovať základnú víziu a ciele daného podnikania. Detailne pripravený podnikateľský plán nám pomáha pravidelne monitorovať plnenie stanovených cieľov a vízií. Potenciálnym investorom a spoločníkom zároveň poskytuje prehľad o kľúčových informáciách nevyhnutných pre ich rozhodovanie o financovaní alebo o spoluúčasti na projekte.

Prečo by mal podnikateľský plán mali zostaviť sám podnikateľ? 

Každý podnikateľ je tvorcom svojho podnikania, do ktorého vstupuje s konkrétnou víziou a cieľmi. Tieto myšlienky tak dokáže najlepšie pretaviť do podnikateľského plánu jedine on sám. Je to jedna z úloh, ktorú nie je vhodné delegovať na nikoho iného. Každé podnikanie potrebuje efektívne riadenie. Biznis plán obsahuje naše myšlienky položené na papier, čo pre nás predstavuje konkrétny záväzok, ako ho ďalej rozvíjať. Môžeme do neho vložiť viaceré budúce scenáre, ako aj hodnoty, na ktorých budeme budovať náš biznis, konkrétne vízie a zdroje, ktoré nám pomôžu posunúť sa za vytúženým úspechom.

Prečo by sme nemali dokončiť podnikateľský plán za jeden večer?

Príprava kvalitného podnikateľského plánu si vyžaduje určitý čas. Ak počas jeho písania zistíme, že odpovede na niektoré otázky zatiaľ nepoznáme, môžeme činnosť prerušiť a vrátiť sa k dokončeniu dokumentu v čase, keď už budeme mať k dispozícii chýbajúce odpovede. V prípade, že nechceme prerušiť tvorbu, jednoducho si urobme poznámku, ku ktorej sa vrátime neskôr. Jednou z odporúčaných techník je prelistovať si hotový biznis plán vždy po uplynutí určitého obdobia a porovnať si aktuálny stav so stanovenými cieľmi. Plán je vždy možné prispôsobovať aktuálnemu vývoju a podľa potreby v ňom môžeme meniť niektoré  alebo aj všetky pôvodné nastavenia.

Prečo na spracovanie biznis plánu neexistuje jeden univerzálny vzor?

Štruktúra podnikateľského plánu je závislá od charakteru konkrétneho podniku a predmetu jeho činnosti. Časti, z ktorých by mal pozostávať, tak nie je možné exaktne vymenovať. Pomôcky a šablóny, ktoré si predstavíme nižšie, však môžu vypracovanie plánu uľahčiť a poslúžiť nám ako inšpirácia, či už pôjde o podnikateľský plán kaviarne, alebo autoservis.

Z akých častí by mal pozostávať podnikateľský plán?

Podnikateľský plán spravidla pozostáva z nasledujúcich častí:

  • Zhrnutie, ktoré obsahuje základnú víziu / misiu a účel podnikania
  • Popis organizácie
  • Organizačná štruktúra a riadenie
  • Popis výrobkov / služieb
  • Popis výrobného procesu
  • Popis príslušného odvetvia
  • Popis konkurencie
  • Analýzu trhu, konkurenčné výhody / nevýhody
  • Stratégia a implementácia
  • Analýza silných a slabých stránok organizácie
  • Marketingový a predajný
  •  Finančný plán
  • Vplyv na životné prostredie

Každý biznis plán si však môžeme vytvoriť aj v inej – nami preferovanej štruktúre. Ako odrazový mostík nám môže poslúžiť aj nasledovné rozdelenie:

  • Informácie o organizácii a personálne informácie
  • Popis plánu
  • Marketingový a predajný plán.
  • Finančný plán a cenová politika.

Aké údaje uviesť o organizácii? Aké personálne informácie uvádzať?

V úvode dokumentu si predstavíme základné informácie o kľúčových osobách projektu, ich vzdelaní a profesionálnych skúsenostiach. Tieto môžu byť pre úspech celého projektu rozhodujúce. Pri napĺňaní tejto sekcie je potrebné vložiť nasledovné informácie:

  • Profil organizácie
  • Názov organizácie
  • Právnu forma organizácie
  • Sídlo a miesto podnikania
  • Stručný opis predmetu činnosti organizácie
  • Stručnú históriu organizácie a podnikateľskej činnosti
  • Náčrt organizačnej štruktúry a manažérskeho tímu
  • Personálne informácie, t.j. informácie o kľúčových osobách organizácie a projektu (manažér, finančný manažér, projektový manažér a ďalší). Prehľad o ich vzdelaní, skúsenostiach a doterajšej praxi.

Aký je účel organizačnej schémy?

Organizačná schéma nemusí byť dlhšia ako na jednu stranu. Mala by však jasne deklarovať aspoň základné druhy zodpovednosti, oprávnení a právomocí v rámci organizácie. Organizačná schéma by nám mala priniesť odpovede na nasledujúce otázky:

  • Aká je štruktúra našej organizácie?
  • Vie každý zainteresovaný, komu zodpovedá?
  • Sú druhy zodpovedností a oprávnení jasne stanovené?

Aké údaje uviesť do popisu biznis plánu?

Veľmi dôležité je presne si definovať plánované podnikateľské aktivity. Detailný popis činností nám prezradí, aké ďalšie kroky je potrebné vykonať. Odhalí nám napríklad to, či si niektoré predmety podnikania vyžadujú získanie licencií alebo iných povolení. V tejto časti by sme mali hľadať odpovede aj na nasledovné otázky:

  • V rámci akej právnej formy bude dané podnikanie prevádzkované?
  • Aký názov bude niesť pripravovaný projekt?
  • Dôležité je preveriť, či sme oprávnení používať takýto názov.
  • Zostavenie zoznamu všetkých inštitúcií, ktoré je nevyhnutné kontaktovať za účelom rôznych povolení a iných administratívnych krokov.

Licencie

  • Je na našu podnikateľskú aktivitu potrebná licencia alebo živnosť?
  • Spĺňame podmienky na jej udelenie?
  • Boli sme už zaregistrovaní príslušným orgánom?
  • Máme zabezpečené ostatné potrebné povolenia?

Personálne zabezpečenie

  • Koľko zamestnancov sa bude podieľať na danom podnikaní?
  • Koľko z nich bude pôsobiť na plný pracovný úväzok?
  • Koľko na čiastočný pracovný úväzok?
  • Aké funkcie budú zamestnanci plniť?
  • Plánujeme v dohľadnej dobe prijímať ďalších zamestnancov? Ak áno, tak akých?
  • Kto bude zodpovedný za celú administratívu a financie?

Počítačové a iné technologické vybavenie

  • Budeme pri svojom podnikaní využívať počítače?
  • Ak áno, budeme ich využívať na spracovanie textov, finančnú administratívu, administratívu zásob, administratívu projektu alebo na iné aktivity?
  • Aké ďalšie informačné technológie budeme potrebovať?

Poistenie

  • Je naša organizácia poistená?
  • Ak áno, aké je to poistenie (proti požiaru, poškodeniu majetku)?
  • Zahŕňa toto poistenie aj podnikateľskú aktivitu?

Deň začatia podnikania

  • Kedy chceme začať alebo sme začali realizovať podnikateľskú aktivitu?

Podnikateľský zámer pre príspevok pre SZČO

Príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť môže úrad práce, sociálnych vecí a rodiny poskytnúť na čiastočnú úhradu nákladov súvisiacich s prevádzkovaním samostatnej zárobkovej činnosti uchádzačovi o zamestnanie:

  • ktorý je vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 3 mesiace,
  • ktorý je vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 12 mesiacov, ak v období 6 mesiacov pred zaradením do evidencie uchádzačov o zamestnanie pozastavil alebo skončil prevádzkovanie SZČ,
  • ktorý bude samostatne zárobkovo činnou osobou (ďalej len „SZČO“), ktorá bude prevádzkovať živnosť v zmysle zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon),
  • ktorý bude vykonávať poľnohospodársku výrobu vrátane hospodárenia v lesoch podľa § 12a až 12e zákona č. 105/1990Zb. o súkromnom podnikaní občanov,
  • ktorý o príspevok požiada písomne,
  • ktorý bude SZČ prevádzkovať nepretržite najmenej dva roky.

Žiadosť o poskytnutie finančného príspevku podáva UoZ  písomne na úrad, v ktorého územnom obvode bude prevádzkovať SZČ. Úrad môže zabezpečiť absolvovanie prípravy na začatie prevádzkovania SZČ pre UoZ, ktorý sa pripravuje na začatie prevádzkovania SZČ.

Príspevok na SZČ po splnení zákonných podmienok poskytne úrad, v ktorého územnom obvode občan vytvorí pracovné miesto, na ktorom bude prevádzkovať SZČ.

Súčasťou žiadosti sú povinné prílohy vrátane podnikateľského zámeru spolu s kalkuláciou nákladov na prevádzkovanie príslušnej SZČ, ktoré sa po predložení stávajú súčasťou žiadosti o príspevok. Podnikateľský zámer spolu s kalkuláciou nákladov sú podkladom na posúdenie komisiou vytvorenou výborom pre otázky zamestnanosti úradu.

Na základe kladného stanoviska komisie úradu a odporúčania výboru pre otázky zamestnanosti príslušného úradu, po splnení všetkých zákonom stanovených predpokladov úrad uzatvorí  s UoZ dohodu o poskytnutí príspevku, v ktorej sa zaväzuje, že začne prevádzkovať SZČ a bude ju prevádzkovať nepretržite najmenej dva roky v súlade s predloženou žiadosťou, podnikateľským zámerom a kalkuláciou nákladov. Príspevok sa poskytuje na čiastočnú úhradu nákladov súvisiacich s prevádzkovaním SZČ uvedených v podnikateľskom zámere a musí byť použitý v období odo dňa začatia prevádzkovania SZČ, teda odo dňa účinnosti podpísanej dohody do ukončenia záväzku dvojročného prevádzkovania SZČ.

Výška príspevku je závislá od celkovej ceny práce (CCP), typu regiónu oprávneného na poskytovanie štátnej pomoci a od priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v okrese, v ktorom bude uchádzač o zamestnanie prevádzkovať SZČ.

Výška príspevku na SZČ od 1.januára 2025 v zmysle § 49 zákona o službách zamestnanosti:

Výška príspevku v Eur

       100 %

      najviac

        60 %

      najviac

        40 %

      najviac

kraje s priemernou MEN ≤ ako je celoslovenský priemer: 3-násobok CCP   6 063,60 3 638,16 2 425,44
kraje s priemernou MEN > ako je celoslovenský priemer: 4-násobok CCP 8 084,80 4 850,88 3 233,92

Úrad poskytne najviac 60 % výšky príspevku do 30 kalendárnych dní odo dňa uzatvorenia dohody o poskytnutí príspevku a zvyšnú časť príspevku, t. j. najviac 40 % výšky príspevku poskytne úrad príjemcovi príspevku po predložení prvej správy o prevádzkovaní SZČ a o čerpaní poskytnutého príspevku po uplynutí 12 mesiacov prevádzkovania SZČ.

Proces súvisiaci s poskytnutím príspevku na SZČ:

  • V prípade záujmu o poskytnutie prípravy na začatie prevádzkovania SZČ podať si na úrade prihlášku na absolvovanie tejto prípravy (tlačivo poskytne úrad);
  • Vypracovať podnikateľský zámer a kalkuláciu nákladov, ktoré sú povinnými prílohami k žiadosti o poskytnutie príspevku;   Podať si žiadosť o poskytnutie príspevku na SZČ (vrátane predpísaných príloh); tlačivo poskytne úrad;
  • Absolvovať test o pripravenosti na začatie podnikania;
  • Po úspešnom absolvovaní testu a podaní žiadosti o príspevok spolu s povinnými prílohami bude žiadateľ o príspevok pozvaný úradom na zasadnutie komisie úradu, ktorá posudzuje hospodárnosť, efektívnosť, účelnosť vypracovaného podnikateľského zámeru a kalkulácie nákladov;
  • V prípade kladného stanoviska komisie, kladného odporúčania výboru pre otázky zamestnanosti úradu a schválenia príspevku štatutárnym zástupcom úradu, žiadateľ bude pozvaný úradom na podpísanie dohody o poskytnutí príspevku;
  • Žiadateľ a  úrad podpíšu dohodu o poskytnutí príspevku s povinnosťou najmenej trojročného nepretržitého prevádzkovania SZČ; Žiadateľ predloží úradu doklad o začatí prevádzkovania SZČ (živnostenské oprávnenie, alebo doklad o zápise do zoznamu samostatne hospodáriacich roľníkov – SHR), v ktorom uvedený dátum začiatku podnikania musí byť neskorší, ako dátum podpísania dohody;
  • Príjemca príspevku predloží úradu žiadosť o úhradu platby na vyplatenie prvej časti (60%) schváleného príspevku;
  • Úrad vyplatí prvú časť príspevku (60 % výšky schváleného príspevku) do 30 dní odo dňa uzatvorenia dohody s úradom;
  • Do 12 mesiacov od začiatku prevádzkovania SZČ je príjemca príspevku povinný použiť prvú časť (60%) príspevku. Najneskôr do 15 mesiacov prevádzkovania SZČ, v termíne určenom v dohode, predkladá úradu doklady o použití prvej časti (60 %) poskytnutého príspevku vrátane správy o prevádzkovaní SZČ počas 1. roka podnikania;
  • Na základe posúdenia oprávnenosti výdavkov (60 %) z poskytnutého príspevku úradom a splnenia podmienok, príjemca príspevku predloží žiadosť o úhradu platby na druhú časť schváleného príspevku;
  • Úrad poskytne druhú časť schváleného príspevku (40 %);
  • Po druhom roku podnikania, v termíne určenom v dohode, príjemca príspevku predkladá správu o prevádzkovaní SZČ a o použití príspevku na SZČ počas druhého roka prevádzkovania SZČ;
  • Po treťom roku prevádzkovania SZČ, v termíne určenom v dohode, príjemca príspevku predkladá doklady o použití druhej časti (40 %) poskytnutého príspevku a správu o prevádzkovaní SZČ a o použití príspevku na SZČ počas tretieho roka podnikania;
  • V prípade nepoužitia celého príspevku je príjemca príspevku povinný vrátiť nepoužitú časť príspevku. V prípade použitia príspevku na neoprávnené výdavky, je povinný vrátiť úradu časť finančných prostriedkov použitých na neoprávnené výdavky; v prípade predčasného ukončenia, resp. prerušenia prevádzkovania SZČ počas trvania dohody je príjemca príspevku povinný vrátiť úradu alikvotnú/pomernú časť poskytnutého príspevku zodpovedajúcu obdobiu neprevádzkovania SZČ.
  • Ak príjemca príspevku počas trojročného nepretržitého prevádzkovania SZČ nemôže zo zdravotných dôvodov prevádzkovať alebo vykonávať svoju podnikateľskú činnosť, požiada v zmysle § 19 ods. 1 písm. c) zákona o službách zamestnanosti úrad o posúdenie opodstatnenosti zdravotných dôvodov na skončenie prevádzkovania SZČ zo zdravotných dôvodov, na ktorú bol poskytnutý príspevok.

Vypracovanie podnikateľského plánu pre príspevok

Každý uchádzač o príspevok obdrží osnovu, podľa ktorej má PP vypracovať. Tento zámer by mal dokázať najmä vašu schopnosť samostatného podnikania a rozhodovania a zároveň vedomosť o možných rizikách, ktoré sa môžu počas podnikania vyskytnúť. Vzor pre vypracovanie podnikateľského zámeru nájdete tu: Podnikateľský zámer

Náležitosti podnikateľského zámeru

Rozsah podnikateľského zámeru – minimálne 5 strán

Obsah podnikateľského zámeru

  • Údaje o žiadateľovi
    Profesijný životopis, údaje o absolvovaní školy, priebeh zamestnaní, schopnosti, zručnosti, absolvovanie kurzov, stáží, doklad o poslednom ukončenom vzdelaní, v prípade ukončenia/prerušenia živnosti je potrebné uviesť dôvod;
  • Charakteristika zámeru
    Predmet podnikateľskej činnosti, opis produktu činnosti, služieb;
  • Postup realizácie zámeru
    Základná myšlienka podnikateľského zámeru, plánovanej činnosti a časový realizačný plán.
  • Miesto realizácie zámeru
    Kde sa bude podnikateľská činnosť – samostatná zárobková činnosť realizovať, priestorové zabezpečenie, údaje o nebytových priestoroch, nájomné vzťahy, technické a organizačné
    zabezpečenie realizácie zámeru.
  • Marketingové informácie
    Informácie o trhu v lokalite, situácia v regióne v uvedenej podnikateľskej oblasti, odhad rozsahu produkcie podnikateľskej činnosti, reklama, konkurencia, marketingové ciele.
  • Slabé a silné stránky zámeru
  • Finančná prognóza
    Celková finančná prognóza projektu a priebeh finančných tokov minimálne na 3 roky, predpokladané náklady a výnosy, podiel vlastného vkladu na celkovom financovaní, iné zdroje
    financovania.
  • Doplňujúce údaje
    Informácie, ktoré zvyšujú dôveryhodnosť a úspešnosť zámeru, napr. zmluvy o budúcej zmluve, predpokladaný odber produktov/služieb v regióne, certifikáty, osvedčenia, pripravené cenníky a pod.
  • Kalkulácia predpokladaných nákladov
    Predpokladané výdavky súvisiace s podnikaním – so samostatnou zárobkovou činnosťou. Uveďte konkrétne predmety, zariadenie, vybavenie nevyhnutné pre výkon svojej podnikateľskej činnosti, ktoré predpokladáte zakúpiť, poplatky za služby, ktoré predpokladáte uhradiť zo získaného príspevku, ďalšie výdavky, ktorých nevyhnutnosť predpokladáte pre výkon svojej činnosti, ku každej položke aj prieskum trhu (3 cenové ponuky) pre konkrétny predmet/vybavenie/službu.

Kvalitný podnikateľský plán by nemal chýbať v žiadnom podnikaní. Slúži nám ako základný dokument pre ďalší rozvoj podnikania a podklad pre potenciálnych investorov. Počas výkonu podnikateľskej činnosti ho môžeme podľa potreby upravovať, prispôsobovať prichádzajúcim zmenám a trendom. Vždy, keď sa k dokumente vrátime, uvidíme celý historický vývoj podnikania a  nášho myslenia. Podnikateľský plán nám pomáha stanoviť si konkrétne vízie a ciele, ktoré nám slúžia ako dôležité motivačné faktory na ceste na úspechom.

277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg

Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

Prémiový obsahrok 2025živnostenské podnikanie

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Podnikateľský plán

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť
Zmeny v stavebnej legislatíve

december

05dec8:30Dlhodobý majetok spoločnosti v novelizovanom znení pre rok 20258:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DzP,Účtovníctvo,Účtovníctvo a dane

05dec8:30Dlhodobý majetok spoločnosti v novelizovanom znení pre rok 20258:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DzP,Účtovníctvo,Účtovníctvo a dane

10dec8:30Transferové oceňovanie komplexne - trojdňové školenie pre začiatočníkov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DPH,DzP,Samospráva

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X