Prešľapy veľkých: príbeh „akčného“ Hummeru
Príbeh Hummeru sa začal v roku 1977. Podobne, ako Jeep, aj Hummer prišiel na svet najprv ako vojenské vozidlo. Automobil s označením Humvee bol pôvodne vyrobený pre potreby amerického Ministerstva obrany spoločnosťou American Motors Corporation (AMC).
Zrod civilnej verzie a marketingový sen
Dlho očkakávaný civilný model však uzrel svetlo sveta až po intenzívnom niekoľko rokov trvajúcom osobnom lobingu známeho holyvúdskeho akčného superhrdinu a legendy svetovej kulturistiky Arnolda Schwarzeneggera. Ten sa snažil presvedčiť manažment spoločnosti AMC, aby začali aj s výrobou civilnej verzie automobilu.
Vedenie firmy napokon kapitulovalo pred požiadavkou populárneho herca a vrhli sa na výrobu civilného modelu. Schwarzenegger si kúpil svoj prvý Hummer v roku 1992. Okázalo sa na ňom vozieval takmer všade vrátane premiér svojich filmov. Bolo pritom viac, ako zrejmé, že herec nemá žiadny dôvod, prečo by potreboval vojenský automobil či jeho civilnú verziu.
Vozidlo mu však pomohlo pri vytváraní príbehu jeho osobnej značky. Vďaka jeho veľkosti prispôsobenej pre účely vojny a vysokej cene, to bol ideálny doplnok pre muža, ktorý žil na vysokej nohe a pre filmového herca, ktorý často stvárňoval akčných hrdinov. Príbeh samotného automobilu tak perfektne dopĺňal príbeh osobnej značky Schwarzeneggera a naopak.
Bolo to niečo, ako splnený sen pre spoločnosť AMC, ktorej výrobok propagovala zdarma známa celebrita – jeden z najväčších super hrdinov všetkých čias. Skutočnosť, že niekoľko environmentalistov upozorňovalo na veľkú spotrebu paliva, Hummeru v tom čase ešte pridala na popularite.
V roku 1998 sa už značka tešila skutočne veľkej popularite. Hummer sa v tom čase predával za cenu v rozmedzí od 50 do 100 tisíc amerických dolárov (USD). V rovnakom roku napokon predala AMC túto značku spoločnosti General Motors (GM), ktorá sa ihneď pustila do vylepšovania vozidla pre civilné použitie.
Výstup na vrchol
Pôvodná verzia automobilu bola premenovaná na Hummer H1 a spoločnosť zakrátko predstavila aj ďalšie dva modely s označením H2 a H3. Obe uvedené verzie boli už „krotkejšie“ v porovnaní so svojím predchodcom a ľahšie sa ovládali. Interiéry nových modelov boli oveľa pohodlnejšie a mali aj o niečo priaznivejšiu spotrebu pohonných hmôt.
V roku 2004 predával GM 30 tisíc Hummerov ročne. Celý boom okolo značky mal v tom čase už len jednu „drobnú“ chybičku krásy. Akčný super hrdina Schwarzenegger pomaly starol a jeho popularita sa postupne vytrácala. Samotný herec si však preto nelámal hlavu.
V skutočnosti sa už v tom čase začala písať druhá kapitola jeho života. Inšpirovaný príbehom Ronalda Reagana, ktorý sa z pozície herca vypracoval na guvernéra amerického štátu Kalifornia a následne na prezidenta Spojených štátov amerických (USA), Schwarzenegger zvyknutý myslieť vo veľkom, sníval o svojom ďalšom ohromnom pôsobení.
Príbeh sa mení
V tejto časti príbehu sa objavuje ďalší zaujímavý uhol pohľadu. Do tejto chvíle sa Schwarzenegger prezentoval ako kulturista a akčný hrdina – silný muž. Po tom, čo zasadol do guvernérskeho kresla v Kalifornii, sa však tento jeho postoj začal postupne meniť. Kalifornia je známa svojou sociálnou a enviromentálne založenou politikou.
Guvernér, ktorý vlastnil sedem obrovských Hummerov, do nej tak svojím dovtedajším imidžom nezapadal. Postupne tak realizoval rôzne zmeny a jednou z nich bola aj inštalácia hydrogénového pohonu v Hummeri. Tento krok prezentoval verejne ako symbolickú akciu na podporu alternatívnych spôsobov automobilových pohonov.
Časom sa začali zvyšovať obavy z vypúšťania emisií oxidu uhličitého do ovdzušia v súvislosti s používaním automobilov. Tieto boli označené za významných prispievateľov ku globálnemu otepľovaniu.
Schwarzenegger si vtedy uvedomil, že kultúra sa zmenila a on už do nej nezapadá. Za účelom udržania úspešného príbehu tak museli všetky vozidlá preč. V septembri 2006 podnikol významnú akciu, v rámci ktorej predal všetky svoje Hummery za zverejnených 950 tisíc USD. Tu niekde tak môžeme hľadať aj začiatok konca tohto velikána.
Koniec velikána
Z vrcholu v roku 2006, kedy sa ročne predalo 54 052 vozidiel, sa značka začala pomaly dostávať do výrazného sklzu. V roku 2007 sa predalo už len 43 431 automobilov. V roku 2008 vzrástli v USA ceny pohonných hmôt a v nadväznosti na túto skutočnosť klesol aj záujem o veľkého Hummera. GM v tom roku predal už len 20 681 kusov tohto obra.
V nasledujúcom roku uniklo do Mexického zálivu veľké množstvo ropných látok, čo opäť upriamilo pozornosť na odvrátenú tvár ropného priemyslu a rozvírilo diskusie o energetickej nezávislosti krajiny. Predaj Hummerą v tomto roku klesol na 5 487 automobilov. Ľudia, ktorí jazdili na vozidlách ako Hummer, boli v tomto čase doslova označovaní za protinárodných. Možno povedať, že používanie Hummeru sa stalo veľmi odvážnym gestom.
Po tom, čo aj naďalej klesal predaj a nečrtali sa žiadne pozívne výhliadky na pokles cien ropy, spoločnosť GM napokon pristúpila k rozhodnutiu o predaji značky. Ten sa však nepodaril a GM tak v roku 2009 definitívne rozhodol o konci Hummeru.
Čo sa však skutočne stalo tejto populárnej značke? Jej príbeh a popularitu poznačil najmä fakt, že automobil prestal byť potrebný pre ľudí, ktorí chceli jeho prostredníctvom vypovedať svoj vlastný príbeh. Samotná značka umrela podobne, ako všetky ostatné, ktoré ignorovali skutočnosť, že ich poslaním je pomôcť ľuďom prezentovať ich osobné príbehy.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.