Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Prešľapy veľkých: príbeh „akčného“ Hummeru

17. januára 2017 Zdroj Quirks.com Tlačiť

Príbeh Hummeru sa začal v roku 1977. Podobne, ako Jeep, aj Hummer prišiel na svet najprv ako vojenské vozidlo. Automobil s označením Humvee bol pôvodne vyrobený pre potreby amerického Ministerstva obrany spoločnosťou American Motors Corporation (AMC).

Zrod civilnej verzie a marketingový sen

Dlho očkakávaný civilný model však uzrel svetlo sveta až po intenzívnom niekoľko rokov trvajúcom osobnom lobingu známeho holyvúdskeho akčného superhrdinu a legendy svetovej kulturistiky Arnolda Schwarzeneggera. Ten sa snažil presvedčiť manažment spoločnosti AMC, aby začali aj s výrobou civilnej verzie automobilu.

Vedenie firmy napokon kapitulovalo pred požiadavkou populárneho herca a vrhli sa na výrobu civilného modelu. Schwarzenegger si kúpil svoj prvý Hummer v roku 1992. Okázalo sa na ňom vozieval takmer všade vrátane premiér svojich filmov. Bolo pritom viac, ako zrejmé, že herec nemá žiadny dôvod, prečo by potreboval vojenský automobil či jeho civilnú verziu.

Vozidlo mu však pomohlo pri vytváraní príbehu jeho osobnej značky. Vďaka jeho veľkosti prispôsobenej pre účely vojny a vysokej cene, to bol ideálny doplnok pre muža, ktorý žil na vysokej nohe a pre filmového herca, ktorý často stvárňoval akčných hrdinov. Príbeh samotného automobilu tak perfektne dopĺňal príbeh osobnej značky Schwarzeneggera a naopak. 

Bolo to niečo, ako splnený sen pre spoločnosť AMC, ktorej výrobok propagovala zdarma známa celebrita – jeden z najväčších super hrdinov všetkých čias. Skutočnosť, že niekoľko environmentalistov upozorňovalo na veľkú spotrebu paliva, Hummeru v tom čase ešte pridala na popularite.

Http://buildthatmuscle.com/arnold schwarzenegger and body building/
buildthatmuscle.com

V roku 1998 sa už značka tešila skutočne veľkej popularite. Hummer sa v tom čase predával za cenu v rozmedzí od 50 do 100 tisíc amerických dolárov (USD). V rovnakom roku napokon predala AMC túto značku spoločnosti General Motors (GM), ktorá sa ihneď pustila do vylepšovania vozidla pre civilné použitie.

Výstup na vrchol

Pôvodná verzia automobilu bola premenovaná na Hummer H1 a spoločnosť zakrátko predstavila aj ďalšie dva modely s označením H2 a H3. Obe uvedené verzie boli už „krotkejšie“ v porovnaní so svojím predchodcom a ľahšie sa ovládali. Interiéry nových modelov boli oveľa pohodlnejšie a mali aj o niečo priaznivejšiu spotrebu pohonných hmôt.

V roku 2004 predával GM 30 tisíc Hummerov ročne. Celý boom okolo značky mal v tom čase už len jednu „drobnú“ chybičku krásy. Akčný super hrdina Schwarzenegger pomaly starol a jeho popularita sa postupne vytrácala. Samotný herec si však preto nelámal hlavu.

V skutočnosti sa už v tom čase začala písať druhá kapitola jeho života. Inšpirovaný príbehom Ronalda Reagana, ktorý sa z pozície herca vypracoval na guvernéra amerického štátu Kalifornia a následne na prezidenta Spojených štátov amerických (USA), Schwarzenegger zvyknutý myslieť vo veľkom, sníval o svojom ďalšom ohromnom pôsobení.

Príbeh sa mení

V tejto časti príbehu sa objavuje ďalší zaujímavý uhol pohľadu. Do tejto chvíle sa Schwarzenegger prezentoval ako kulturista a akčný hrdina – silný muž. Po tom, čo zasadol do guvernérskeho kresla v Kalifornii, sa však tento jeho postoj začal postupne meniť. Kalifornia je známa svojou sociálnou a enviromentálne založenou politikou.

Guvernér, ktorý vlastnil sedem obrovských Hummerov, do nej tak svojím dovtedajším imidžom nezapadal. Postupne tak realizoval rôzne zmeny a jednou z nich bola aj inštalácia hydrogénového pohonu v Hummeri. Tento krok prezentoval verejne ako symbolickú akciu na podporu alternatívnych spôsobov automobilových pohonov.

Časom sa začali zvyšovať obavy z vypúšťania emisií oxidu uhličitého do ovdzušia v súvislosti s používaním automobilov.  Tieto boli označené za významných prispievateľov ku globálnemu otepľovaniu.

Schwarzenegger si vtedy uvedomil, že kultúra sa zmenila a on už do nej nezapadá. Za účelom udržania úspešného príbehu tak museli všetky vozidlá preč. V septembri 2006 podnikol významnú akciu, v rámci ktorej predal všetky svoje Hummery za zverejnených 950 tisíc USD. Tu niekde tak môžeme hľadať aj začiatok konca tohto velikána.

Koniec velikána

Z vrcholu v roku 2006, kedy sa ročne predalo 54 052 vozidiel, sa značka začala pomaly dostávať do výrazného sklzu. V roku 2007 sa predalo už len 43 431 automobilov. V roku 2008 vzrástli v USA ceny pohonných hmôt a v nadväznosti na túto skutočnosť klesol aj záujem o veľkého Hummera. GM v tom roku predal už len 20 681 kusov tohto obra.

V nasledujúcom roku uniklo do Mexického zálivu veľké množstvo ropných látok, čo opäť upriamilo pozornosť na odvrátenú tvár ropného priemyslu a rozvírilo diskusie o energetickej nezávislosti krajiny. Predaj Hummerą v tomto roku klesol na 5 487 automobilov. Ľudia, ktorí jazdili na vozidlách ako Hummer, boli v tomto čase doslova označovaní za protinárodných. Možno povedať, že používanie Hummeru sa stalo veľmi odvážnym gestom.

Po tom, čo aj naďalej klesal predaj a nečrtali sa žiadne pozívne výhliadky na pokles cien ropy, spoločnosť GM napokon pristúpila k rozhodnutiu o predaji značky. Ten sa však nepodaril a GM tak v roku 2009 definitívne rozhodol o konci Hummeru.

Čo sa však skutočne stalo tejto populárnej značke? Jej príbeh a popularitu poznačil najmä fakt, že automobil prestal byť potrebný pre ľudí, ktorí chceli jeho prostredníctvom vypovedať svoj vlastný príbeh. Samotná značka umrela podobne, ako všetky ostatné, ktoré ignorovali skutočnosť, že ich poslaním je pomôcť ľuďom prezentovať ich osobné príbehy.

Súvisiace články v seriáli "Biznis prešľapy"

Zobraziť všetky články v seriáli "Biznis prešľapy"

Témy

hummerprešľappríbehschwarzenegger

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Marketing

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

december

09dec7:30Výklad stavebného zákona (líniové stavby) 7:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Stavebníctvo

09dec7:30Eshop v roku 20207:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva a zákony

09dec7:30Zamestnávanie a živnostníci7:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X