Ministerstvo dopravy naďalej intenzívne rokuje o obnovení platieb v Operačnom programe Doprava (OPD), ktoré Európska komisia dočasne prerušila ešte vo februári tohto roku.
Stanovisko z Bruselu očakáva v najbližších týždňoch, informoval v stredu agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.
Dopraváci nemajú informácie o stopnutých peniazoch
Ministerstvo má výhrady k vyhláseniam poslancov Európskeho parlamentu (EP), ktoré v utorok v Bratislave prezentovali zástupcovia výboru pre kontrolu rozpočtu Jens Geier a Ingeborg Gräßle. „Nemáme informácie o finančnej rezerve 51 mil. eur na projekty v doprave, o ktorej hovorili europoslanci,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy.
Už museli vrátiť takmer 7 mil. eur
Vo výročnej správe generálneho riaditeľstva EK pre regionálnu a mestskú politiku (DG Regional and Urban Policy) za rok 2012, z ktorého europoslanci čerpali informácie, je v prípade Slovenska uvedený celkový objem finančných korekcií 50,62 mil. eur od vstupu krajiny do Európskej únie roku 2004. „Ešte raz chceme zdôrazniť, ide o kumulatívnu sumu zaplatených finančných korekcií za všetky operačné programy, nie za Operačný program Doprava,“ vyhlásil Kóňa. OPD v súčasnom programovom období eurofondov 2007 – 2013 ešte nemal finančné korekcie a zo zdrojov EÚ rezort dopravy pre nezrovnalosti a vratky zatiaľ vrátil 6,738 mil. eur.
Nadpriemerná chybovosť
Miera chybovosti pri realizácii regionálnych projektov na Slovensku financovaných zo zdrojov EÚ je podľa poslancov EP nadpriemerná. Za systematický problém označili verejné obstarávanie, pričom EK sa nepáčia podmienky v súťažiach na modernizáciu železničných tratí. Počet záujemcov, ktorí môžu predložiť ponuku, je podľa europoslancov obmedzovaný veľmi prísnymi požiadavkami a preto sa v komisii hovorí o diskriminácii účastníkov.
Problém je vraj v europoslancoch a nie na ministerstve
„Opäť musíme, žiaľ, konštatovať, že europoslanci zmiešali dokopy viacero vecí, ktoré sa týkajú dôvodov prerušenia platieb v OPD,“ vyhlásil pre agentúru SITA Kóňa. EK pri prerušení platieb identifikovala tri problémy. Jedným z nich boli výsledky vládneho auditu, podľa ktorého v roku 2011 miera chybovosti v OPD prekročila povolenú hranicu 2 %.
Súčasné vedenie ministerstva dopravy tvrdí, že intenzívne pracuje na odstránení tohto problému, vrátane korešpondencie a pravidelných osobných rokovaní s orgánmi EÚ. Rezort pripravil katalóg rizík a systém preventívnych opatrení. „Za rok 2012 výročná správa orgánu auditu uvádza projektovú chybovosť 2,17 %, pričom povolená chybovosť do 2 % bola v roku 2012 v OPD prekročená prvýkrát,“ uviedol Kóňa.
Požiadavky Bruselu analyzujú
Za druhý problém komisia označila používanie lehoty na poskytnutie súťažných podkladov uchádzačom vo verejných obstarávaniach. Zistenie vzniklo na základe auditu za roky 2007 – 2011. „Netýka sa samotného procesu verejného obstarávania, ale lehoty na vyžiadanie súťažných podkladov. Ministerstvo dopravy v súčasnosti v zmysle požiadavky EK tieto lehoty analyzuje,“ dodal Kóňa. Tento problém sa rieši na najvyššej politickej úrovni s príslušnými direktoriátmi komisie. Výsledky analýzy budú známe po tom, ako ich komisia odsúhlasí.
Železničné projekty už Európa vyšetruje
Tretí problém sa týkal štyroch železničných tendrov, ktoré vyšetruje Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF). Brusel prerušil platby na železničné projekty až do ukončenia vyšetrovania. „Ministerstvo dopravy nie je účastníkom konania, preto nemôže prebiehajúce vyšetrovanie komentovať, je však maximálne súčinné pri vyšetrovaní podozrení a čakáme na oficiálne vyjadrenie OLAF-u z Bruselu,“ pokračoval Kóňa. Rezort vnútra pritom v utorok oznámil, že vyšetrovateľ už vo februári odmietol trestné stíhanie v týchto prípadoch.