Riadenie personálnych zmien
Rozsiahle zmeny neustále menia podobu pracovného procesu. Odborník na personalistiku predstavuje v dnešnej dobe skúseného, odborne vzdelaného obchodného partnera. Hraje dôležitú rolu pri snahe spoločnosti presadiť sa na trhu. Jednou z čiastkových úloh manažera je aj riadenie personálnych zmien. Ako postupovať v procese personálnych zmien tak, aby ste boli úspešní? V nasledujúcej časti ponúkame stručný prehľad toho, ako postupovať.
Prvý krok
Uistite sa, že máte dostatočné predpoklady na prednášanie programu zmien, že ste dostatočne nadchnutí pre túto problematiku a že ste ochotní sa o ňu podeliť aj s poslucháčmi.
Hovorte z vlastnej skúsenosti. Riadenie personálnych zmien musíte najprv zvládnuť vy sami a až následne môžete pomôcť s týmto problémom druhým.
Vízia
Predložte víziu, ako si predstavujete odborníka na personalistiku. Napríklad: odborník na personalistiku by mal byť strategickým partnerom, odborníkom na administratívu, iniciátor zmien a mal by byť obľúbený u zamestnancov. Takúto víziu predložte poslucháčom jasným a zrozumiteľným spôsobom.
Zhodnoťte aktuálny stav
Zhodnoťte prednosti, na ktorých sa dá stavať a schopnosti, na ktorých je potrebné ďalej pracovať. Napr.: prednosti odborníka na personalistiku sú zodpovednosť, odborné a školiace schopnosti. Oblasti, na ktorých by mal popracovať sú dôvera, schopnosť komunikovať a schopnosť rozhodovať sa.
Stanovenie cieľov
Stanovenie cieľov by malo byť realistické, racionálne, podnetné a dosiahnuteľné. Ciele môžeme rozdeliť na:
- dlhodobé,
- strednodobé,
- krátkodobé.
Odborník na personalistiku sa musí vedieť v podstate zmeniť z úradníka na výkonného pracovníka. Zdôraznite význam neustáleho postupu vpred a uskutočnenia zmien prostredníctvom stanovených cieľov.
Návrh programu, metód a postupov
Navrhnite program, metódy a postupy akcie, kde nesmú chýbať:
- požadavky na dosiahnutie cieľov,
- rozdelenie úloh,
- súlad, súvis jednotlivých úloh.
Stanovte časový harmonogram:
- určte fázy projektu,
- určte osoby, které budú zodpovedné za jednotlivé fázy,
- určte začiatok, priebeh a koniec každej fázy.
Určte náročnosť, z hľadiska:
- financií,
- personalistiky,
- času.
TIP – Spýtajte sa sami seba: ako sa dostanem od skutočného stavu k cieľovému? Odkiaľ začnem? Aký bude môj prvý krok?
Plnenie stanoveného postupu
Určte kritéria k posúdeniu dosiahnutých úspechov v oblasti, v ktorej došlo k zlepšeniu. Sledujte neustále priebeh plnenia plánu a flexibilne reagujte na zmeny. Nakoniec zopakujte cieľovú víziu a pripomeňte poslucháčom predpokládaný prínos zmien.
Zdroj: Copyright, 1996 © Dale Carnegie & Associates, Inc.
lm