Slováci preferujú slovenské výrobky, ochotne si aj priplatia
Rozhodovanie kupujúcich ovplyvňuje najmä cena, uviedlo to 44 percent opýtaných.BRATISLAVA 6. augusta (SITA) – Slováci preferujú domáce výrobky, sú ochotní si za ne aj priplatiť. Až 94 percent Slovákov kupuje slovenské výrobky a rovnaké percento Slovákov je presvedčených, že slovenské výrobky sú kvalitnejšie než dovezené zo zahraničia. Priplatiť si za slovenské výrobky je ochotných až 70 percent Slovákov. Vyplýva to z celoslovenskej ankety, ktorú na portáli Aktuality.sk pripravili Azet.sk a agentúra INCOMA Slovakia. Od 20. júna do 15. júla v nej hlasovalo 11 184 respondentov. „Do ankety sa zapojilo dvakrát viac žien ako mužov, čo zodpovedá obstarávaniu nákupov podľa pohlavia na Slovensku,“ uviedol Tomáš Gašpierik z Azet.sk, a.s.Rozhodovanie kupujúcich ovplyvňuje najmä cena, uviedlo to 44 percent opýtaných. Viac ako štvrtina respondentov sa rozhoduje podľa krajiny pôvodu a 20 percent zákazníkov zaujíma zloženie kupovaného výrobku. Polovica opýtaných sa priznala, že má problémy pri rozoznávaní domácich a zahraničných výrobkov. Podľa Gašpierika to potvrdzujú aj odpovede na otázku, aký slovenský výrobok kupujú klienti najčastejšie. Až 82 percent uviedlo, že najčastejšie nakupuje čistiace prostriedky a 75 percent konštatovalo, že kávu a kávové špeciality. Iba 23 percent opýtaných si myslí, že je na pultoch slovenských obchodov viac-menej dostatok domácich výrobkov. Avšak trištvrte respondentov nie je spokojných s ich zastúpením. Zo slovenských výrobkov respondentom na pultoch najviac chýbali destiláty a liehoviny (51 percent), tiež syry (31 percent) či prípravky na starostlivosť o pokožku (27 percent). Štvrtina respondentov prekvapivo uviedla aj víno a sekty, i keď Slovensko má v tejto oblasti významné zastúpenie.Najväčšia zhoda medzi opýtanými bola v otázke označovania jedným symbolom všetkých výrobkov vyrobených na Slovensku. Až 99 percent je presvedčených, že je vhodné potraviny aj nepotraviny označovať jednotným symbolom pre ľahšiu orientáciu pri nakupovaní. Napríklad logo „Kvalita z našich regiónov“, ktorým označujú potravinárske aj nepotravinárske tovary už dva roky, pozná 71 percent opýtaných.