Únia autodopravcov Slovenska, ktorá je nespokojná s negatívnymi dopadmi rozšírenia mýta, tvrdí, že v prípade nesplnenia jej požiadaviek nie je dôvod štrajk odkladať.
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) chce o prípadnom štrajku pre negatívne dopady rozšírenia platenia mýta rozhodnúť po najbližších rokovaniach na ministerstve dopravy. Ako pre agentúru SITA povedal predseda UNAS-u Milan Laurinec, stretnutie na ministerstve, na ktorom sa má rozhodnúť o ich požiadavkách, je plánované vo štvrtok tento týždeň. „Po ukončení stretnutia UNAS rozhodne o ďalšom postupe, kde zohľadníme postoje autodopravcov v celej SR. V prípade nesplnenia našich požiadaviek nie je dôvod štrajk odkladať,“ upozornil Laurinec. Ak pôjdu do štrajku, chcú dať priestor aj živnostníkom, prípadne zdravotným sestrám a občianskym združeniam.
UNAS napríklad žiada zníženie spoplatených úsekov, zrušenie platenia mýta v intravilánoch obcí a miest a monitoringu pohybu nákladnej dopravy na krajských cestách II. a III. triedy, na ktorých je zatiaľ nulová sadzba mýta. Autodopravcovia vzniesli sedemnásť požiadaviek týkajúcich sa najmä mýtneho systému. Žiadajú znížiť dĺžku spoplatnených ciest I. triedy o 1 199 kilometrov a preklasifikovať 550 kilometrov ciest I. triedy súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami. V súčasnosti je podľa autodopravcov spoplatnených spolu 3 279 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, čo je 7,5 % z celej cestnej siete v SR. „Je to viac o 59,5 percenta spoplatnených ciest, čo je varovné číslo, signalizujúce abnormálny rozsah zaťaženia autodopravcov a nemajúce obdobu v Európskej únii,“ tvrdí Laurinec.
Mýto aj v obciach
Od začiatku tohto roka cestní dopravcovia musia platiť mýto aj za prejazdy intravilánov obcí a miest v dĺžke 980 kilometrov a na ďalších cestách I. triedy v dĺžke 225 kilometrov. Spoplatnených je takmer 420 kilometrov diaľnic, 238 kilometrov rýchlostných ciest, vyše 550 kilometrov ciest I. triedy súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami a 2 071 kilometrov ciest I. triedy nesúbežných s nimi.
Požiadavku zrušiť platenie mýta v intravilánoch autodopravcovia zdôvodňujú tým, že nie sú spoplatnené v žiadnom štáte EÚ a neúnosne sa to dotkne hlavne regionálnej dopravy. „Platenie v intravilánoch je slovenská špecialita a postihne najmä menších autodopravcov, ktorí robia technické služby či zásobovanie. Pokiaľ majú autá na lízing, môžu skrachovať alebo zvýšiť ceny, čo by sa premietlo aj do konečných cien služieb a zásobovania,“ uviedol Laurinec. Zavedený monitoring na cestách II. a III. triedy je podľa neho nákladný a nerieši problémy spojené s dopravou. „V súčasnosti aj tak platí zákaz vjazdu motorových vozidiel s hmotnosťou nad 12 ton na cesty III. triedy (s výnimkou zásobovania),“ dodal predseda UNAS-u.
Zľavy sú zanedbateľné
Dopravcovia môžu využívať zľavy pri platení mýta po odjazdení určitého množstva kilometrov. „Zľavy sú zanedbateľné. Pri odjazdení 100 tisíc kilometrov na cestách SR, ktoré sú spoplatnené, dostane slovenský prepravca zľavu 4,5 percenta z celkovej sumy, ktorú zaplatil za odjazdené kilometre s automobilom v najvyššej emisnej triede,“ priblížil Laurinec. Podľa neho je to skôr symbolická zľava.
UNAS trvá na splnení všetkých požiadaviek a polovičné riešenia považuje za neprípustné. „Vychádzajú totižto z dôkladnej analýzy podmienok a možností autodopravcov. Preto trváme na všetkých bodoch, len niektoré sú vyslovene pálčivé, iné menej, ale sú dôležité,“ povedal Laurinec.
ČESMAD chce ešte rokovať
Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia chce rokovať s ministerstvom dopravy o dopadoch zmien v mýtnom systéme po tom, ako budú známe výsledky výberu mýta za prvý mesiac tohto roka. Zhodlo sa na tom prezídium ČESMAD-u, ktoré v pondelok mimoriadne rokovalo v Banskej Bystrici. „V prípade, že dostaneme tieto výsledky, určite budeme chcieť rokovať, aby sme pomohli zmierniť túto situáciu pre vnútroštátnych regionálnych autodopravcov,“ povedal pre agentúru SITA generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich. Z dôvodu zmien v mýte sa totiž podľa neho zvýšili poplatky najmä pre domácich regionálnych autodopravcov.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že o pripravovaných zmenách v mýte vlani rokovalo so všetkými zástupcami dopravcov a ich finálne znenie odsúhlasili okrem zástupcov samosprávnych krajov aj autodopravcovia. „Napriek tomu sa nebránime žiadnym konštruktívnym rokovaniam o problémoch, ktoré dopravcov trápia. Samozrejme, hľadáme možnosti, ako pomôcť autodpravcom,“ informoval agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.
Prvé relevantné údaje z monitoringu nákladnej dopravy na krajských cestách budú podľa ministerstva dopravy za prvé tri mesiace roka. Je to z dôvodu zachytenia vplyvu sezónnosti. „K dispozícii máme zatiaľ čiastkové čísla za prvých pár týždňov. Je to však príliš málo na vynášanie definitívnych záverov,“ uviedol Kóňa. „Účelom monitoringu ciest nižšej kategórie je zistiť skutočný stav intenzít dopravy, čo nám môže pomôcť zavádzať potrebné opatrenia. Môže to byť podklad pri plánovaní novej infraštruktúry a napríklad dobrý argument pri rokovaniach s Európskou komisiou o financovaní nových cestných prepojení a podobne,“ priblížil. Spoplatnenie ciest II. a III. triedy mýtom sa podľa ministerstva dopravy neplánuje a nebolo by to šťastné riešenie. Rezort na to už upozornil kraje ako vlastníkov týchto ciest.