Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

UNAS chce o štrajku rozhodnúť po rokovaní s rezortom dopravy

Ekonomika/48/unas chce strajku rozhodnut rokovani rezortom dopravy
Štrajk autodopravcov v roku 2010. Foto: SITA
17. februára 2014 Zdroj SITA, Podnikam.SK Tlačiť

Únia autodopravcov Slovenska, ktorá je nespokojná s negatívnymi dopadmi rozšírenia mýta, tvrdí, že v prípade nesplnenia jej požiadaviek nie je dôvod štrajk odkladať.

Spoplatnenie ciest II. a III. triedy mýtom sa podľa ministerstva dopravy neplánuje

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) chce o prípadnom štrajku pre negatívne dopady rozšírenia platenia mýta rozhodnúť po najbližších rokovaniach na ministerstve dopravy. Ako pre agentúru SITA povedal predseda UNAS-u Milan Laurinec, stretnutie na ministerstve, na ktorom sa má rozhodnúť o ich požiadavkách, je plánované vo štvrtok tento týždeň. „Po ukončení stretnutia UNAS rozhodne o ďalšom postupe, kde zohľadníme postoje autodopravcov v celej SR. V prípade nesplnenia našich požiadaviek nie je dôvod štrajk odkladať,“ upozornil Laurinec. Ak pôjdu do štrajku, chcú dať priestor aj živnostníkom, prípadne zdravotným sestrám a občianskym združeniam.
 

 
UNAS napríklad žiada zníženie spoplatených úsekov, zrušenie platenia mýta v intravilánoch obcí a miest a monitoringu pohybu nákladnej dopravy na krajských cestách II. a III. triedy, na ktorých je zatiaľ nulová sadzba mýta. Autodopravcovia vzniesli sedemnásť požiadaviek týkajúcich sa najmä mýtneho systému. Žiadajú znížiť dĺžku spoplatnených ciest I. triedy o 1 199 kilometrov a preklasifikovať 550 kilometrov ciest I. triedy súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami. V súčasnosti je podľa autodopravcov spoplatnených spolu 3 279 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, čo je 7,5 % z celej cestnej siete v SR. „Je to viac o 59,5 percenta spoplatnených ciest, čo je varovné číslo, signalizujúce abnormálny rozsah zaťaženia autodopravcov a nemajúce obdobu v Európskej únii,“ tvrdí Laurinec. 
 

Mýto aj v obciach

Od začiatku tohto roka cestní dopravcovia musia platiť mýto aj za prejazdy intravilánov obcí a miest v dĺžke 980 kilometrov a na ďalších cestách I. triedy v dĺžke 225 kilometrov. Spoplatnených je takmer 420 kilometrov diaľnic, 238 kilometrov rýchlostných ciest, vyše 550 kilometrov ciest I. triedy súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami a 2 071 kilometrov ciest I. triedy nesúbežných s nimi. 
 
Požiadavku zrušiť platenie mýta v intravilánoch autodopravcovia zdôvodňujú tým, že nie sú spoplatnené v žiadnom štáte EÚ a neúnosne sa to dotkne hlavne regionálnej dopravy. „Platenie v intravilánoch je slovenská špecialita a postihne najmä menších autodopravcov, ktorí robia technické služby či zásobovanie. Pokiaľ majú autá na lízing, môžu skrachovať alebo zvýšiť ceny, čo by sa premietlo aj do konečných cien služieb a zásobovania,“ uviedol Laurinec. Zavedený monitoring na cestách II. a III. triedy je podľa neho nákladný a nerieši problémy spojené s dopravou. „V súčasnosti aj tak platí zákaz vjazdu motorových vozidiel s hmotnosťou nad 12 ton na cesty III. triedy (s výnimkou zásobovania),“ dodal predseda UNAS-u. 
 

Zľavy sú zanedbateľné

Dopravcovia môžu využívať zľavy pri platení mýta po odjazdení určitého množstva kilometrov. „Zľavy sú zanedbateľné. Pri odjazdení 100 tisíc kilometrov na cestách SR, ktoré sú spoplatnené, dostane slovenský prepravca zľavu 4,5 percenta z celkovej sumy, ktorú zaplatil za odjazdené kilometre s automobilom v najvyššej emisnej triede,“ priblížil Laurinec. Podľa neho je to skôr symbolická zľava. 
 
UNAS trvá na splnení všetkých požiadaviek a polovičné riešenia považuje za neprípustné. „Vychádzajú totižto z dôkladnej analýzy podmienok a možností autodopravcov. Preto trváme na všetkých bodoch, len niektoré sú vyslovene pálčivé, iné menej, ale sú dôležité,“ povedal Laurinec. 
 

 

ČESMAD chce ešte rokovať

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia chce rokovať s ministerstvom dopravy o dopadoch zmien v mýtnom systéme po tom, ako budú známe výsledky výberu mýta za prvý mesiac tohto roka. Zhodlo sa na tom prezídium ČESMAD-u, ktoré v pondelok mimoriadne rokovalo v Banskej Bystrici. „V prípade, že dostaneme tieto výsledky, určite budeme chcieť rokovať, aby sme pomohli zmierniť túto situáciu pre vnútroštátnych regionálnych autodopravcov,“ povedal pre agentúru SITA generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich. Z dôvodu zmien v mýte sa totiž podľa neho zvýšili poplatky najmä pre domácich regionálnych autodopravcov.
 
Ministerstvo dopravy tvrdí, že o pripravovaných zmenách v mýte vlani rokovalo so všetkými zástupcami dopravcov a ich finálne znenie odsúhlasili okrem zástupcov samosprávnych krajov aj autodopravcovia. „Napriek tomu sa nebránime žiadnym konštruktívnym rokovaniam o problémoch, ktoré dopravcov trápia. Samozrejme, hľadáme možnosti, ako pomôcť autodpravcom,“ informoval agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. 
 
Prvé relevantné údaje z monitoringu nákladnej dopravy na krajských cestách budú podľa ministerstva dopravy za prvé tri mesiace roka. Je to z dôvodu zachytenia vplyvu sezónnosti. „K dispozícii máme zatiaľ čiastkové čísla za prvých pár týždňov. Je to však príliš málo na vynášanie definitívnych záverov,“ uviedol Kóňa. „Účelom monitoringu ciest nižšej kategórie je zistiť skutočný stav intenzít dopravy, čo nám môže pomôcť zavádzať potrebné opatrenia. Môže to byť podklad pri plánovaní novej infraštruktúry a napríklad dobrý argument pri rokovaniach s Európskou komisiou o financovaní nových cestných prepojení a podobne,“ priblížil. Spoplatnenie ciest II. a III. triedy mýtom sa podľa ministerstva dopravy neplánuje a nebolo by to šťastné riešenie. Rezort na to už upozornil kraje ako vlastníkov týchto ciest.

 

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ekonomika

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

21nov8:30Ako využiť potenciál vašej značky na maximum - pomocou brand archetypov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Riadenie

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X