Akým 6 chybám sa vyhnúť na začiatku podnikania?
Veľké percento začínajúcich firiem krachuje už do 5 rokov od ich založenia, nielen kvôli aktuálnej situácii. Dôvodom sú aj chyby, ktorých sa dopúšťajú sami začínajúci podnikatelia. V článku sa pozrieme na sedem najväčších chýb.
Veľkým negatívom je snaha podnikateľov vo svojich začiatkoch robiť všetko svojpomocne. Preto veľmi skoro začnú strácať primárny fokus. Množstvo začiatočníkov v biznise stratí v priebehu piatich rokov ťah na bránu, čo spôsobí, že biznis sa rozsype. Podnikatelia sa často v snahe zarobiť, realizovať viac vecí, optimalizovať, rozšíriť podnikanie, stanú zrazu necharakteristickými a začínajú pripomínať obchod so zmiešaným tovarom.
Ten síce ponúka veľa služieb, ale v ničom sa neodlišuje od konkurencie. To vedie často iba k cenovej vojne, ktorú nedokáže ustáť každý. Nasmerovanie na jednu hlavnú činnosť a jej dokonalé vyprofilovanie, sľubuje úspech a stavia zázemie pre následné rozšírenie ponuky.
Príliš veľa plánovania
Bez dobrého biznis plánu sa podnikanie nezaobíde. Plánovanie však musí byť dynamický proces. Mnoho biznismenov sa snaží naplánovať aj veci, ktoré nejdú predpokladať a tak rysovaním a prepracovávaním stratégií strácajú čas na efektívny rozvoj samotného biznisu. Dlhé porady a prekombinované stratégie je vhodné často orezať „Occamovou britvou“. To znamená, uplatniť najmenej zložité riešenie.
Výber zlého investora
V dobe startupov tento problém podceňuje stále viac nadšencov. Nájdenie financmajstra sa totiž rovná oslavnému úspechu. Hrozbou však zostáva, ak sa predstavy investorov a samotných autorov nápadu začnú štiepiť.
Vo firme prestane fungovať spoločná vízia, čo môže byť často problematické pre ďalšie smerovanie a rozvoj. Rovnako ako aj zle postavené zmluvy s investormi. Je vždy vhodné do nich zakomponovať práva aj povinnosti a prejsť ju s právnikom, ako sa nechať nachytať.
Málo platiacich zákazníkov
Budovanie podnikania bez nadšenia, nie je možné. Vždy je však potrebné pamätať na to, že ide o súvislú činnosť s cieľom vytvorenia zisku, na to však treba platiacich zákazníkov. Je potrebné, vytvoriť si škálu platiacich zákazníkov. To nejde bez počúvania. Fan Bi a Danny Wong založili biznis Blank Label, ktorý ponúkal príležitosť pre mladých hipsterov navrhnúť si oblečenie podľa vlastného dizajnu, ale zároveň ponúkli ako bonus úpravu šiat na mieru. Šokujúce bolo zistenie, že 82% zákazníkov uprednostnilo možnosť úpravy odevov, iba 6 % prišlo kvôli vlastnému dizajnu. Spoločnosť, tak na základe dát, obrátila smerovanie a jej tržby niekoľkonásobne vzrástli.
Hra na malom ihrisku
Niektoré podniky začínajú s víziou, ako zlepšiť služby, robiť veci lepšie, alebo chcú ponúknuť viac ako konkurencia. Problém je, že ak začne byť z menšieho hráča reálne riziko, silnejší sa dokáže prispôsobiť a vezme nádejnému podnikaniu vietor z plachiet. Objavujte nové teritóriá. Ponúknuť niečo nové je vždy risk, ale odmenený vyššou mierou prežitia.
Perfekcionalizmus
V snahe byť perfektnými a mať produkt dovedený do dokonalosti, skončia podnikatelia svoju púť na polceste k tomu, aby ponúkli všetko na 100%. Problém je, že dokonalosť neexistuje. Preto je niekedy lepšie spraviť akciu a veci následne upravovať priebežne, ako neustále čakať. To stojí peniaze, čas a často aj existenciu.
Prílišná zamilovanosť do produktu
Ak chce podnikateľ prežiť, musí sa naučiť počúvať kolegov. Nielen zákazníkov. Mnoho podnikateľov však často upadne do predstavy, že iba oni vedia, ako by mali veci fungovať. Porovnávanie a počúvanie celej škály názorov, vie ušetriť množstvo peňazí aj prípadný krach. Opak vedie často do slepého nasledovania vlastných nápadov. Viera len vo vlastné schopnosti nemusí dopadnúť dobre.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.