- Podnikam.sk
- Články
- Relax
- Vedci objavili zaujímavý konverzačný trik. Jednoduchá vec vám zabezpečí dôveru protistrany
Vedci objavili zaujímavý konverzačný trik. Jednoduchá vec vám zabezpečí dôveru protistrany
Hlboký pohľad do očí partnera pri rozhovore nie je dobrý len v prípade zaľúbencov. Má svoje oprávnené miesto aj v konferenčnej miestnosti pri konverzácii prakticky s akýmkoľvek komunikačným partnerom.
Ako ukázal nový výskum, ľudia sú ochotní veriť viac niekomu, kto má rozšírené zreničky
Vo výskumnej aktivite, ktorú viedla doktorka Mariska Kretová z Leidenskej univerzity, 69 študentov Univerzity v Amsterdame participovalo na investičnej hre, v rámci ktorej pozerali krátke videoklipy ich „partnerov“. V skutočnosti išlo o manipulované obrazy párov očí, ktoré ukazovali rozširovanie zreničiek, ich zužovanie alebo to, ako zostali rovnaké počas viac ako štyroch sekúnd.
Následne sa účastníci výskumu mali rozhodnúť, či dajú ich partnerovi päť eur alebo nič. Výskumníci povedali účastníkom, že ich investícia sa môže strojnásobiť a ich partner sa môže rozhodnúť, koľko vráti človeku späť. (Výskumníci boli naozaj tí, ktorí ovplyvnili voľby partnera. Partnerom bol totiž počítačom tvorený obraz očí.)
Výsledky ukázali, že účastníci dali viac peňazí partnerom s rozšírenými zreničkami, špeciálne ak ich oči vyzerali šťastne. Výskumníci interpretovali tieto poznatky tak, že účastníci oveľa viac dôverovali ľuďom s rozšírenými zrenicami.
Kretová uviedla, že je nemožné dobrovoľne rozšíriť alebo stiahnuť svoje zreničky. Ďalší nedávny výskum však naznačuje, že hoci aj len pomyslenie na temnú miestnosť môže primäť zreničky k tomu, aby sa rozšírili v záujme zachytenia väčšieho množstva svetla.
Toto by mohol byť užitočný trik v prípade, že vám niekto nedôveruje – predstavte si seba v temnote a dúfajte, že váš partner si všimne zmenu vo vašich očiach.
V štúdii tiež vedci zistili, že väčšina účastníkov odzrkadľovala partnerove zreničky, buď ich rozšírenie, alebo zúženie (ľudia teda kopírovali zmeny očí „oproti sediaceho“). Keď napodobnili rozšírenie zreničiek, boli ochotnejší investovať peniaze, pokiaľ oči partnera nevyzerali ázijsky v protiklade k západoeurópskym.
To znamená, že ak si chcete byť istý, že vám niekto skutočne verí, pozerajte sa poriadne na jeho oči/do jeho očí.
„Zdá sa pravdepodobné, že keď ľudia nevedomky napodobňujú rozširovanie zreničiek iného človeka, cítia odraz jeho vnútorného rozpoloženia, signalizujúceho vzájomný záujem a sympatie,“ píšu výskumníci. „Tento proces by mohol umožňovať kalibrované a rýchlejšie rozhodovanie v interakcii s cudzincami.“
Tento výskum nenaznačuje, že by ste mali sústrediť pozornosť na svoje oči namiesto toho, čo skutočne hovoríte. Je však ďalším ukážkovým potvrdením toho, že interpersonálna komunikácia vonkoncom nezahŕňa iba jazyk, niekedy dokonca vôbec.
Keď sa pokúšate niekoho presvedčiť, aby investoval do vašej spoločnosti alebo aby si vás vybral ako kandidáta na prácu, je teda, zdá sa, dobré mať na pamäti, že jediným faktorom pri ich rozhodovaní nie sú iba vaše slová.