Klikentom naopak najviac prekáža, keď sa obchodník vnucuje.
S neochotou sa stretáva 43 % zákazníkov
Práca predavačov pred Vianocami ani v období novoročných zliav nie je vôbec ľahká. Obchody sú plné zákazníkov, ktorí často na poslednú chvíľu hľadajú darčeky a často ani nevedia, čo presne chcú. Z prieskumu MasterCard vyplýva, že tri štvrtiny ľudí si na predavačoch najviac cení schopnosť poskytnúť v prípade nejasností odbornú radu. Súčasne je to však aj vlastnosť, ktorá im najčastejšie chýba. Prieskum bol realizovaný v novembri 2013 spoločnosťou INCOMA Gfk na vzorke 1 000 respondentov internetovej populácie.
Prieskum spoločnosti MasterCard sa zaoberal vlastnosťami predavačov, ktoré sú pre zákazníkov dôležité a ktoré im naopak bránia v príjemnom nakupovaní. „Okrem schopnosti kvalifikovane poradiť, ktorú považuje za dôležitú celých 74 % zákazníkov, prakticky každý druhý najviac ocení, pokiaľ sa mu predavač nevnucuje, ale je mu k dispozícii v prípade potreby. Rovnaké množstvo zákazníkov potom ocení ochotu a príjemné vystupovanie,“ hovorí Martina Kirchrathová, Commerce Development Director spoločnosti MasterCard Europe pre Slovensko a ČR.
Viac ako polovica opýtaných má zlú skúsenosť práve s tým, že im predavač nevie v prípade potreby poskytnúť odbornú pomoc s nákupom. Zákazníci majú rozporuplné pocity ohľadne prítomnosti predavača v predajni – buď ho považujú za dotieravého, pretože ich nenechá voľne vyberať (30 %) alebo ho naopak nemôžu nájsť (49 %). S neochotou sa stretáva 43 % zákazníkov a 30 % má pocit, že sa im obchodník snaží predať za každú cenu ten najdrahší variant tovaru.