Aké sú úskalia franchisingu? Na čo si treba dávať v reštauračnom biznise pozor? Na otázky o kúpe licencie na gastro prevádzku na Slovensku odpovedal Development Agent pre SUBWAY Slovensko Matej Varga.
Matej Varga sa narodil 21. apríla 1987 v Bratislave. Vyštudoval Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. Už počas štúdia začal aktívne podnikať, po ukončení vysokej školy začal v roku 2011 spolupracovať so spoločnosťou SUBWAY, najskôr ako franchisant a neskôr ako marketingový koordinátor pre Slovenskú republiku (Advertising Representative). V roku 2013 sa stal Development Agentom pre SUBWAY Slovensko. Náplňou jeho práce je výber vhodných kandidátov na zakúpenie licencie, predaj licencií, otváranie reštaurácií či vo všeobecnosti zastupovanie značky na slovenskom trhu.
Zákazníci na Slovensku sú náročnejší ako v západnej Európe
Ako ste sa dostali k franchisingu a k licencii na sieť prevádzok SUBWAY?
Myšlienka podnikania franchisingovým spôsobom vo mne skrsla ešte počas štúdia na univerzite. V lete som sa zúčastnil na programe Work and Travel v USA. Leto som strávil v San Franciscu na pobreží. Spojené štáty sú známe širokou paletou rýchlych občerstvení, väčšina z nich je však mimoriadne nezdravá. Vybral som si preto tu najčerstvejšiu a najzdravšiu verziu, ktorou bola práve sieť SUBWAY. Celé leto som chodil na obedy do lokálnej pobočky tejto siete, kde som ochutnal snáď všetky sendviče, ktoré v tom čase mali v ponuke. Ako som si tak cez leto v USA zarábal , začal som rozmýšľať o podnikaní na Slovensku, a to práve franchisingovým spôsobom.
Práve v tejto sieti ma tento spôsob podnikania zaujal najviac. V Amerike som si pozisťoval informácie, ktoré človeka pri začiatkoch podnikania najviac zaujímajú. Problémom boli najmä vstupné náklady, takže som sa zo svojho amerického sna veľmi rýchlo zobudil. Keď mi ako 20-ročnému povedali, že náklady sa pohybujú v hodnote približne 250-tisíc dolárov, povedal som si, že na to budem musieť ešte veľmi dlho v USA brigádovať. Vtedy som však ešte nevedel, že na Slovensku je vstupná investícia oveľa nižšia.
Myšlienka otvoriť si pobočku tejto siete sa časom dostala do úzadia a ja som doštudoval vysokú školu. Jedného dňa som si ako každý mladý človek prezeral sociálnu sieť Facebook, kde na mňa vyskočila reklama „Chceš vlastniť franchise?“. Klikol som na ňu a objavila sa stránka siete SUBWAY. Považoval som to za znamenie. Následne som si prečítal všetky potrebné informácie a prihlásil som sa na úvodný informačný seminár v Bratislave.
Vzhľadom na moju vtedajšiu pracovnú zaneprázdnenosť som naň nakoniec nemohol prísť a tak som vyslal svoju priateľku. Ako sa hovorí, za všetkým hľadaj ženu. Keď som získal a prehodnotil všetky úvodné a doplnkové informácie, oslovil som s nápadom svojho terajšieho biznis partnera. Netrvalo dlho a kúpili sme si svoju prvú licenciu na reštauráciu so sendvičmi. Približne o šesť mesiacov po jej zakúpení sme otvorili našu prvú pobočku.
Matej Varga. Foto: Veronika Hlavová
Musí mať človek nejaké skúsenosti z gastrooblasti pred tým, ako si chce kúpiť licenciu?
Vo všeobecnosti nie. Každému záujemcovi o licenciu oznamujeme, že pre našu spoločnosť nie sú prioritou skúsenosti z gastrooblasti, ale obchodný duch, zapálenie sa pre značku a odhodlanie podnikať s franchisou so všetkými výhodami aj nevýhodami, ktoré so sebou prináša.
Ako to pri kúpe licencie funguje?
Je potrebné si uvedomiť, že kúpa licencie je dlhodobý proces, nie jednorázová záležitosť. Franchsisor, teda značka, ktorá predáva licenciu, si preveruje každého jedného kandidáta na kúpu. Chceme spolupracovať len s tými najlepšími. Pre samotného kandidáta to znamená v prvom rade prejaviť záujem o kúpu licenciu, napríklad na webových stránkach a následne v zbieraní informácií o samotnej licencii prostredníctvom zástupcov značky na Slovensku.
Po vyhodnotení informácií požadujeme vypracovanie tzv. biznis plánu záujemcom, ktorý si následne s kolegami prejdeme a kandidáta buď posunieme do záverečného kola, ktorým je rozhovor, alebo prípadnú spoluprácu ukončíme.
Finálne interview je individuálny rozhovor s kandidátom, na ktorom zistíme, aké je jeho odhodlanie podnikať s našou značkou. Takisto ho vystavíme rôznym otázkam a situáciám, ktoré sa môžu počas jeho potenciálneho podnikania vyskytnúť. V prípade, ak bude záujemca úspešný, licenciu mu predáme a zároveň získa na začatie svojho podnikania našu plnú podporu.
Na čo si treba dávať pri franchisingu pozor?
Každý záujemca o franchisu si musí v prvom rade uvedomiť, že franchisingové podnikanie so sebou na jednej strane prináša veľké výhody, avšak nevyhnutne má aj svoje zápory. K výhodám nepochybne patrí overený know-how, sila značky a podpora franchisanta zo strany značky a spoločnosti pri každom jeho kroku.
Netreba však zabúdať na nevýhody. Patria medzi ne isté obmedzenia v rámci podnikania, a teda, že podnikateľ si nemôže robiť čo chce. Dodržiavanie pravidiel je alfou a omegou pri tomto systéme podnikania. Nie nadarmo overené a úspešné systémy stoja na pravidlách a skúsenostiach, podobne, ako naša spoločnosť, ktorá na celom svete pôsobí viac ako 48 rokov. Za samozrejmosť pre záujemcu možno považovať, že si treba vybrať spoločnosť, ktorá má históriu, silu, značné zastúpenie v rôznych krajinách sveta, no predovšetkým meno.
Aké sú vaše skúsenosti s prevádzkou a franchisingovým spôsobom podnikania?
Zjednodušene by som povedal, že zakúpenie licencie SUBWAY bolo to najlepšie rozhodnutie, aké som mohol spraviť. Isteže, v každom podnikaní prežívate dobré i horšie časy, no výhodou franchisingového podnikania je najmä značka. Počas hospodárskej krízy sme boli toho dôkazom. Kým firmy vo veľkom krachovali, zatvárali svoje pobočky, my sme naopak otvárali našu reštauráciu.
Našou skúsenosťou je fakt, že ľudia sa najmä počas krízy radi uchyľujú k svetovým značkám, pretože k nim cítia dôveru. To bol aj náš prípad. Slovenskí zákazníci sú náročnejší ako zákazníci v západnej Európe a mnohokrát vyžadujú vyššiu kvalitu, pričom cena zostáva aj naďalej pri výbere jedným z dôležitých faktorov. Výhodou franchisingového podnikania v tomto prípade bolo, že za franchisantami stojí silný marketingový tím, zložený z profesionálov, ktorý presne vie na takéto spotrebiteľské nálady veľmi rýchlo reagovať.
Ako sa dá licencia kúpiť? Môže tak spraviť ktokoľvek?
Licenciu si môže kúpiť ktokoľvek, koho schváli ako vhodného kandidáta jej poskytovateľ. Netreba však zabúdať na to, že franchisor si preveruje aj kapitálovú pripravenosť záujemcu. A na otázku, ako licenciu kúpiť, existuje veľmi jednoduchá odpoveď. Treba kontaktovať Development agenta alebo manažéra.
Na čo si treba dávať v reštauračnom biznise pozor? V reštauračnom, tak ako vlastne v akomkoľvek inom biznise si treba správne nastaviť tzv. cash-flow. To je jedna časť. V prvom rade je však potrebné vždy myslieť primárne na zákazníka, jeho záujmy a potreby. Toto je na Slovensku často v tradičných reštauráciách podceňované.
My si v SUBWAY zakladáme na perfektnom zákazníckom servise. Zákazníkovi sme schopní splniť takmer každú požiadavku. Našich ľudí, ktorí sendviče pripravujú, neustále trénujeme tak, aby zákazníkom nielen pripravili sendvič presne podľa ich predstáv a priamo pred ich očami, ale aby im pripravili nielen sendvič, ale aj zážitok. Ide jednoducho o to, aby sa k nám zákazník vrátil. Spokojný zákazník je totiž ten najlepší zákazník. Perfektný zákaznícky servis je tak jednou časťou mince. Druhou je samotný produkt.
Čo všetko treba robiť počas fungovania prevádzky? Ako reagujete na stále nové nariadenia či pravidlá?
Svojim zákazníkom prinášame pravidelne nové produkty, pričom na ich predaj sa musia pripraviť aj samotní vlastníci licencií. Pripráva zahŕňa najmä oboznámenie sa s produktom, ide o také malé produktové školenie. Následne preškolíme všetkých svojich zamestnancov tak, aby sprostredkovali zákazníkovi rovnaký chuťový zážitok, či si svoj obľúbený sendvič vychutnáva v Bratislave či v Košiciach.
Jednou z tvárí značky SUBWAY je aj legendárny futbalista Pelé.
Počas fungovania reštaurácie sa samozrejme mení aj legislatíva daného štátu, na ktorú musia všetci podnikatelia reagovať, nevynímajúc ani našich franchisantov. Zmena zákonníka práce, daňových zákonov, zákona o elektronickej registračnej pokladnici – to sú len niektoré príklady, na ktoré si musí podnikateľ, či jeho účtovník dávať pozor a musí na ne myslieť.
Aké sú Vaše plány do budúcna?
SUBWAY na začiatku roka oznámil masívny rozvoj svojej siete na Slovensku. Chce otvoriť ďalšie reštaurácie po celom Slovensku, a to aj v mestách, kde momentálne zatiaľ neoperuje. V tejto chvíli hľadáme najmä nových záujemcov o kúpu licencie a vyberáme z radov kandidátov tých najlepších. Ako som spomenul na začiatku, podnikanie s touto spoločnosťou nám s kolegom nadmieru vyhovuje.
Preto tomu zodpovedajú aj naše súkromné plány. Je to otvorenie nových reštaurácií v tomto roku. Následne chceme našu sieť reštaurácií naďalej rozvíjať a rozširovať. Máme veľmi detailne spracovaný plán nášho rozvoja, avšak konečné číslo počtu reštaurácií zatiaľ neprezradím.
Rozhovor pripravila Ivana Nittmannová.
Ilustračné foto: SITA/AP